NA: De Franse Daytona, oftewel de Speedgraf.

Afgelopen mei was ik in Servië op bezoek bij mijn schoonmoeder, waar ik prompt bij binnenkomst virulent ziek werd. Tests zeiden dat het een verkoudheid was, maar ik was 7 dagen plat en verveelde me intens. Mijn vrouw kreeg het, mijn schoonmoeder kreeg het ook, en ik was nipt beter genoeg om de reis terug te ondernemen toen de “vakantie” afgelopen was.

Maar ja, ik had iets om naar uit te zien bij thuiskomst, want wat doe je wanneer je je verveelt? Horloges kiek’n. Ik had een advertentie gezien van een Yema Speedgraf die voor een schandalig laag bedrag verpatst werd. En net toen ik eindelijk toehapte… was ie pleite. Damn you, @Drebin. Ik viste achter het net, en hij wilde z’n nieuw verworven chrono niet kwijt. Drat.

Dus had ik tijdens mijn ziektebed zelf maar op bestellen gedrukt, 'm naar m’n neef in Nederland laten verzenden, en wist ik dat ie op m’n eetkamertafel stond te wachen in z’n obligate Yema etui.

Sindsdien heb ik het horloge best veel gedragen, ook weer mee naar Servië om schoonmoeder te bezoeken en bij te staan met een paar dingen, maar ik ben gewoon straal vergeten om een NA te schrijven.


Dus bij deze. Muziekje voor de sfeer. Een Frans muziekje. Check het album. Het is erg goed.

In maart had ik de Yema Flygraf M1 al gekocht, en ik was onder de indruk. Dus zat ik met een schuin oog naar de Speedgraf te kijken, terwijl @anon2889582EV me aanmoedigde omdat hij het zo’n cool ding vond. Tegelijkertijd keek ik hevig naar de nieuwe Hanhart 417ES, omdat die platter was, met maar 13mm dikte. Maar de Yema had z’n maat weer mee, met 39mm doorsnee tegenover de 42 van de Hanhart. Ik twijfelde hevig, maar een gesprek met @Drebin waarin hij ook wat foto’s stuurde trok me over de streep.

De Yema Speedgraf is een interessant fenomeen met een geinig stukje geschiedenis. In de jaren zestig hadden ze een racing chronograaf in hun line-up die de bijnaam “Daytona” kreeg. Want ja, racing. De vintage versie zag er zo uit, en was voorzien van een Valjoux en bol acrylglas:

Grappig genoeg is die bijnaam niet aan het horloge blijven hangen want Rolex. :slight_smile: Eén van die Yema’s was een favoriet van Mario Andretti. Dat ging om wat tegenwoordig onder de naam Rallygraf verkocht wordt, en daar hebben ze dit jaar ook keurig een limited van uitgebracht met een Valjoux er in, die nog steeds verkrijgbaar is.

Ze deden na de sixties van alles. Leverden aan de Marine Nationale en gingen de ruimte in, maar na de quartz crisis raakten ze toch in zwaar weer. Het merk werd in 1988 door Seiko gekocht en verdween van de radar. In 2004 herrezen ze weer als onafhankelijk merk en hadden ze weer een Franse eigenaar die aan de weg begon te timmeren. Yema heeft sindsdien weer een paar eigen uurwerken ontwikkeld die dan ook bijvoorbeeld in de Flygraf gebruikt worden.

De Speedgraf is dus een her-uitgave van de OG vintage racing chronograaf uit de jaren zestig, maar nog wel met een knipoog naar het Seiko verleden. Binnen in de kast ligt namelijk een Seiko NE86A Column-wheel chronograaf te snorren. Da’s een 28.800 bph uurwerk van SII, een automaat en dus wat dikker dan de handwinder in de Hanhart.

Dat zie je dan ook aan de dikte van de kast, als ik eerlijk ben. De maten zijn 39x47,8x15,5mm, met een 19mm bandaanzet. Op papier zou ik me dood moeten ergeren aan dit horloge.

Maar veel van die dikte zit 'm in de enorme box saffier die ze bovenop dat ding geprakt hebben. Het is nog net geen top hat, maar dat maakt het horloge wel charmant als geen ander. Ik merk dat ik op dit moment erg van de bolle glazen ben. Ook de kroon is mooi voorzien van het logo, en het hele vehikel is strak gepolijst. Of, nou ja, strak… Er zijn in geen velden of wegen bevels te vinden. Het moet gezegd.

De bezel is ook een simpele weerstand-draaier. Het voelt allemaal veel minder skeer dan de bezel van m’n Vostok Amphibia, en dat is maar goed ook. Iedere keer als ik een slinger aan de Amphibia geef lopen de rillingen over m’n rug, zo krast dat over mekaar. Dat is hier een poepie beter gedaan.

De wijzerplaat is voorzien van lume in opgelegde indices, een tachy-schaal en een minute track. Maar aangezien de minutenwijzer nogal blocky is kan het soms wat moeilijk zijn om 'm exact gelijk te zetten. De subdials zijn voorzien van concentrische ringen, en hebben allebei een ander wijzertje.

De vintage vibe minutenwijzer voor de chronograaf functie meet, in tegenstelling tot de 45 minuten van de 60’s Valjoux, 30 minuten. En Seiko eigen verspringt hij niet per minuut maar glijd hij mee met het weg tikken van de Chronograaf-seconden.

Aan de achterkant zien we een mooi diep gestanst deksel met het Yema wapen er op, en de plaats van oorsprong, Morteau, vlak bij Besançon. Ik vind dat ze dat leuk doen. Wat ook erg mooi is is de 100m WR die dit horloge geniet. Op een tropic kan ik er zo de plomp mee in springen.

Nu is het horloge een enorme bandenslet. Ook al is 19mm niet de meest flexibele maat, je kunt tegenwoordig wel steeds meer spul in 19mm krijgen. De originele rally-band is fantastisch. Dun, soepel en mooi. Maar ik heb er toch nog wat bij gekocht.



Het horloge draagt ondanks de hoogte comfortabel. Op één of andere manier comfortabeler dan de op papier lagere Flygraf, die het veld heeft mogen ruimen omwille van het comfort van de Archimede. Als dit verhaal me iets geleerd heeft is het of @Drebin vertrouwen, of passen voordat je een oordeel over maten velt.


Misschien moet ik toch die Hanhart dus nog eens gaan proberen, maar deze gaat voorlopig nog even nergens heen. Vive la France! Het is een horloge met een zekere koddigheid en wat imperfecties, maar heerem’ntijd wat heeft dat ding karakter, wat is ie cool en wat is ie makkelijk draagbaar.

clint-eastwood-nod-of-approval
6zOyiUZ
tumblr_ly7s0wv84v1rn95k2o1_250

I approve. Ik wens mij een aangename voortzetting met deze Fransoos in de doos.

134 likes

Ik vind denk ik alles wel mooi aan dit horloge behalve die stickwijzers zonder ‘puntje’ net even lastiger om precies af te lezen. In de praktijk zal je er geen last van hebben maar ik zie graag puntjes.

Mooi horloge met mooie afmetingen. :ok_hand:

1 like

Felicidad met deze aanwinst!
Waar een gemiste forum-aankoop al niet kan leiden.

Ik vind hem erg (te) dik. Als de dikte groter is dan 1/3 van de diameter zonder kroon vallen ze bij mij gewoon af. Al zijn principes om van af te wijken :japanese_goblin:

1 like

En weer zo’n leuke NA. En ik vind dit een heel mooi horloge. Veel plezier ermee.

Weer zo’n weirdo die een horloge gebruikt om te kijken hoe laat het is. :face_with_raised_eyebrow:

5 likes

Ik ook. Van die harde. Met Kuiketjes.

AntiqueWelcomeIsabellineshrike-max-1mb

Maar alle gekheid op een stokje:



DSC03402

Eensch. :slight_smile:

Yup.

Misschien helpt het dat het glas 2mm is. Dus dan krijg je 13,5 tot aan de top van de bezel. 19/3 is bijna, bijna 13,5. :slight_smile:

Hee!

1 like

Heel cool apparaat! Geniet ervan! :+1:t4:

Enne, over die Hanhart 417 ES. Die komt er waarschijnlijk in 39mm…Wordt volgend jaar misschien gereleased of aangekondigd.

Ik wacht die even af. Want ookal kan ik hem hebben in 42mm, in 39 is ie denk ik lekkerder.

1 like

Pardon? Wat heb jij gehoord? Is daar een linkje van? Kut. Kutterdekut kut. Dat zou me weer geld gaan kosten. En welk horloge bonjour ik nou nog de verzameling uit? Ik zit door de exemplaren heen die het veld kunnen ruimen. Nja, misschien de Sharp Edge.

1 like

Prachtig horloge Chris. Heerlijke NA overigens.
Blocky wijzers zijn mooi. Van de site de loomshot gehaald.

Ik heb zelf van de meca-quartz-lijn de Mario Andretti-editie. Heerlijke vibes bij dit horloge.

7 likes

Stond op Flugrevue. Ik heb de link hier neer proberen te plempen in het Hanhart topic. Maar toen werdt het een algemene link naar de hoofdpagina.

Er stond min of meer dat de liefhebbers van kleiner ff moesten wachten als ze liever een kleiner maatje 417 ES wilden aanschaffen.

Dat gezegd hebbende heb ik van Hanhart zelf nog geen aankondiging gezien…

1 like

Ik google me een slag in de rondte, maar vind het even niet. Ik ga gewoon een half jaartje wachten, kijken wat ie doet.

Dank je! Wel m’n enige Yema, inmiddels. :slight_smile:

2 likes

Mijn beste,

Chapeau!!
Wat een sportiviteit aan horlogerie!!
Het enthousiaste straalt er vanaf!!
Ik wens je er dan ook een glorieuze tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Dank je! En uiteraard jijzelf ook welterusten voor zometeen! :+1:

2 likes

Mooi compleet verhaal weer, interessant en erg leuke read.

Hij ziet er zeker cool uit! Die Hanhart komt er vast nog wel eens, maar het is een knap horloge om die tijd mee te overbruggen :+1:

1 like

Nee ,om de pols :wink:
Prachtige aanwinst.

1 like

Onderhoudende NA en een geweldig horloge Chris, veel plezier er mee gewenst, maar dat gaat wel lukken begrijp ik. Toch mooi weer uit de omgeving van Besançon.

1 like

Aansprekende modellen van Yema. Wat mij tegenstaat zijn berichten over een slechte kwaliteit en dito service. Zo had iemand hier toch een nieuwe Yema ontvangen met één van de wijzertjes losliggend op de wijzerplaat ? Of zit het wel goed met die kwaliteit?

1 like

Ik heb er maar even een screenshot van gemaakt.

Könnte…Tja, dat kan je ook als misschien interpreteren, maar waarom kopers op afstand houden als het puur wishfull thinking zou zijn denk ik dan. (Als in: Duitsers maken geen grappen… :sunglasses:)

2 likes

Heb het hele stuk voor de verandering eens gelezen Chris; maar zie mijn mening over dit horloge dan ook graag bevestigd worden :grimacing:

Hij is top, ik draag hem ook zeer regelmatig en met veel plezier. In zijn klasse een van de betere opties in de categorie “ Chrono “.

3 likes

Zo zie je maar… Ik zou hem met deze dikte/hoogte maat op papier nooit hebben overwogen, laat staan gekocht… 15,5 mm!!!
Maar dan blijkt hij dus gewoon goed, zelfs comfortabel te dragen.
Hij is mooi!

2 likes

Ik heb twee horloges van de goede mensen besteld, en twee keer plofte er in no time een goed verpakt pakket op m’n mat waar een kwalitatief hoogstaand horloge in zat.

Alles is uitgelijnd, alles werkt, alles voelt solide en ze lopen op tijd. Ergens is dat jammer, want ik heb nooit een reden gehad om iets over de klantenservice te hoeven vinden.

Ik help het je hopen. Een 39x46x13mm vintage chrono zou zo cool zijn. Ik wacht af.

Ik zat ook een beetje op confirmation bias te rekenen. En zeg nou zelf, deze is best kort voor mijn doen. :upside_down_face:

Dank! Ik ben blij dat ik niet naar mezelf heb geluisterd, inderdaad.

3 likes