NA. Driemaal is scheepsrecht. De Yema die b(ek)lijft?

Zoals jullie wellicht weten heb ik een milde voorliefde voor horloges van een beetje niche achtige merken, rare landen, soms exotische kleuren en simpele snit. Het horloge wat vandaag op m’n mat plofte vinkt drie van die vier punten af. Het punt van de exotische kleuren? Tja, het is een zwart duikhorloge met zwarte bezel. Sorry.

Eerst even een muziekje voor de sfeer:

Goed. Vorig jaar Februari kocht ik een Yema Flygraf, en in Oktober volgde daar een Speedgraf op. Voor degenen de de modellen niet kennen: Het ene is een mooi gebrushte pilot met een heel erg eigen smoel en coole wijzerplaat, het andere is een Chronograaf met twee subdials waarvan één een register is.

De NA Topics waren lovend. Hier voor wat geschiedenis over het in 1948 opgerichte Yema:

En hier als jullie het horloge willen zien waar ik al een half jaar Seller’s Remorse van heb:

En ja, seller’s remorse is gewoon spijt daddege iets verkocht hebt. Punt. Beide horloges hebben het nest verlaten omdat ik ze toch ergens te dik vond. De Speedgraf heb ik met z’n 15,5mm dikte omgeruild voor een Farer Moritz van 13mm dik, en de Flygraf met z’n 12,7mm dik heb ik omgeruild voor een Archimede Pilot 39 die maar 10mm dik is. Want horloges die plat zijn dragen lekker.

Toch bleef het jeuken. Ik had inmiddels m’n Serica 5303 binnen, ik had inmiddels m’n Baltic Aquascaphe GMT binnen, en ik voelde me niet happy met het ontbreken van een Yema in m’n verzamelingetje. Aan de andere kant was ik ook te gierig om het te doen, dus verdween het merk naar de achtergrond. Tot ik dit artikel op Monochrome zag:

Nondeju. Een nieuwe Superman in blauw en in zwart. Maar helaas. De zwarte viel af wegens de te agressieve fauxtina, en de blauwe zou pas ergens in Augustus geleverd gaan worden, dus loerde ik weer naar m’n oude object van verlangen. De gewone Superman Heritage 39. Dit is dan ook het horloge wat me vandaag door een zeer sympathieke DHL-man in de handjes gedrukt werd.

De Yema Superman kwam in 1963 op de markt in Frankrijk, en werd gaandeweg het meest succesvolle model van dit merk. Ze bleven tot in de jaren 80 te koop, al zijn er toen wat quartz versies van gemaakt die wat verschilden ten opzichte van de OG Superman. In eerste instantie zag het horloge er zo uit:

Voor de oplettende burger lijkt dat horloge verdacht veel op de Limited Edition die op dit moment op de site van Yema te koop is:

Yema is namelijk, na een tijdje in handen te zijn geweest van Seiko en de onafhankelijkheid sinds 2009, begonnen met het maken van 1:1 heruitgaven van hun back catalog van Superman horloges. Dat begon bij mijn Superman Heritage die platweg op basis van 3D scans van een vintage kast uit begin jaren 70 gemaakt werd, en de Skin Diver limited is een vrij trouwe heruitgave van de OG Superman uit 1963.

Dat resulteert in kasten met, voor een duikhorloge, een set uitstekende en draagbare maten. Zeg nou zelf. 39 x 48 x 13 is echt meer dan prima voor een duikhorloge:

Maar goed, terug naar m’n pakket. Als je dat dan zo open maakt komt dit uit die doos:

Natuurlijk zat de stalen band aan het horloge, maar die moet ik nog eens op maat maken, daar moet ik even voor gaan zitten. Maar de watch roll die er bij zit is leuk, het is weer eens wat anders dan het etui waar de eerste Yema’s in kwamen. De lederen band die er gratis bij zat heeft Yema op mijn verzoek omgeruild voor een zwarte Tropic, wat ik ook mooi vind, die flexibiliteit.

Het horloge heb ik direct maar even op een erg comfortabele 19mm seatbelt NATO van Watchgecko gezet, dat draagt heerlijk. Verder is het horloge een bandenbaas van jewelste. Je moet er wel op voorbereid zijn dat de lugs wat lang zijn, en je moet 19mm banden hebben. Gelukkig had ik er nog een paar liggen. Hier zie je bijvoorbeeld hoe hij het op een oude vintage leren band doet die ik nog voor m’n Lord Matic gebruikt heb:

Meer dan uitstekend, ook al is de lug gap wat aanwezig. Da’s m’n enige puntje van kritiek ook direct: Voor een 39mm kast hadden ze de lugs op 46 moeten houden, maximaal. 48 is nipt te lang.


De middenkast is dun, loopt af en eindigt in doorboorde lugs. Maar omdat de kastbodem vrij dik is zul je de lugs nooit in de pols voelen prikken. Net als de Speedgraf ligt het horloge verbazingwekkend stabiel op de pols voor z’n hoogte, maar door de lange lugs oogt het wel groter dan bijvoorbeeld m’n Baltic en Serica die ook beiden 39mm zijn. A propos kastbodem, die is gestanst met het geijkte Yema logo, en da’s mooi gedaan.


Je ziet op de foto ook het karakteristieke bezel lock clipje zitten, wat mij geenszins in de weg zit. In theorie zou je de bezel dan niet kunnen verdraaien terwijl je onder water bent, maar ten eerste doe ik dat toch nooit en ten tweede begin je je duik te plannen (en dus te timen) voor je onder gaat, in mijn beleving. Het hele punt van unidirectionele bezels was toch dat we ze onder water niet verkeerd konden draaien, toch?

Overigens is de bezel gode zij dank gewoon een aluminium inlay. Daar houd ik van, die krijgen lekkere butsjes.


De wijzerset vind ik ook zeer plezant. Zoals de big arrow op de Serica vind ik ook hier de pijlpunt van de minuutwijzer erg geslaagd, en de spade van de secondewijzer is ook übercool met dat rode detail. Dat doet me weer aan m’n Seiko Uemura denken, al was Yema eerder met dat stijlelement op de markt.

Verder is het een strak geprinte wijzerplaat zonder opleg, maar wel met een lange minute track print, waar de secondewijzer tot op de helft overheen rolt, terwijl de minuutwijzer hem nipt aanraakt. Da’s een prachtige wijzer-lengte. Exact goed, zo zie ik het graag. Merk ook op dat de lume hier een beetje room-gelig is, maar niet zo koffie-bruin als op de nieuwe iteratie van de Superman 500.

Onder de motorkap bevindt zich in dit model een ouderwetse Sellita SW200-1. Daar ben ik best blij mee, want in mijn ervaring zijn dat echt meer dan prima uurwerken. Je hoorde vroeger nog wel eens dat Yema een wiebelkroon had, maar dat is hier zeer zeker niet het geval. Opwinden voelt net zo solide als het verzetten van tijd en datum. Ik ben daar blij mee.

Het is een standaard werkje wat iedereen kan servicen, met een tikgetal van 28.800 slagen per uur en een gangreserve van rond de 40 uur. Allemaal dikke prima, wat mij betreft.

Kort en goed heb ik ten derden male niets gemerkt van kwaliteits-issues bij Yema. Alles doet het, alles is solide, en de gepolijste kast is gewoon cool om te zien. Ik draag het horloge dan ook met plezier, en ben weer eens in m’n nopjes.

approval-gifs-TIrKmM

85 likes

Mooi ding :+1: Gefeliciteerd met de aanwinst. Die Flygraf vond ik trouwens ook mooi.

Ziet er ook niet verkeerd uit

1 like

Dit heb ik ook. Mis hem nog regelmatig, die Speedgraf

2 likes

Heel mooi horloge, deze nato staat hem perfect :ok_hand:t2:


Gefeliciteerd!

6 likes

Gefeliciteerd! En weer een NA zoals ik ook van jou zou verwachten! :wink: Leuk merk en erg leuk horloge! Geniet ervan!

1 like

Een prachtige aanwinst, ook ik ben een beetje besmet met het Yema virus :roll_eyes: sinds gisteren een heerlijke Navygraf in bezit .
Dus wens je veel draagplezier met je fantastische aanwinst👌

1 like

Er staat een tikfout in de titel.

1 like

Ik heb best lang getwijfeld, maar denk dat no-nonsense bolletje-streepje het langer volhoudt. Toch he?

Tja. Ik heb 16% standaardkorting bij Yema, mocht je hem willen. Inmiddels platinum-status op die website. :slight_smile:

Dank je, grappig genoeg was dat een overweging om de blauwe niet in de pre-order te kopen. Ik had deze NATO nog liggen.

Dank je!

Hoe bevalt de Navygraf? Die MN versies zijn ook super tof.

Nietes.

:wink:

6 likes

Ja, dikke prima .

1 like

Hele mooie Yema. Gefeliciteerd met deze NA. Ik vind die secondewijzer ook übercool. Veel plezier ermee.

1 like

Erg mooi. En met datum ook praktisch.

1 like

Van harte, mooie classic duiker … deed me ook aan de oris 65 denken , erg mooi :+1::+1:

1 like

Veel plezier met deze klassieker onder de duikers. 48mm LTL is best lang voor 39mm, maar met het vintage leer of de nato valt dit helemaal niet op voor wat de luggaps betreft. Ziet er gewoon hoed uit.

1 like

Van harte kerel, met deze mooie Franse beauty!:ok_hand::slightly_smiling_face:

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst!

Voor mij persoonlijk is 39mm veelste klein voor om mijn pols. Ben blij dat jij daar wel de polsen voor hebt, nu lekker genieten man :sunglasses:

1 like

Goed verhaal, lekker kort ook. Mooi horloge 🤌. Gefeliciteerd :partying_face:

2 likes

Niet echt kort, maar wel goed :sweat_smile::rofl:

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :ok_hand:t3:

1 like

Heel leuk om te lezen. Vind Yema een ondergewaardeerd merk. Als je ze googled staan er tal van negatieve reacties tegenover. Heb hier zelf nooit last van gehad, heb zelf een Yema MN navygraf, blij om te lezen dat jij het merk ook niet zo ervaart.

Leuke horloges met vintage vibe voor prima bedrag als je het mij vraagt. Geniet ervan!

2 likes

Die spade? Die is inderdaad tof. Ik mag dat ook zeer op m’n Uemura:

Dat soort skin-duikertjes met bol glas doet het goed voor me, Captain Cook 37mm incluis.



Nu is het een trio van Fransen.

Overigens: de stalen band voelt blikkerig aan de sluiting, maar articuleert als een malle en is übercomfortabel.

Al met al ook niet slecht.

Dank je!

Vind ik inderdaad ook, het is een klassiekertje wat het op veel banden goed doet.

Dat kan gewenning zijn. M’n neef met z’n 20cm polsen is nu ook aan 38-40 gewend.

Precies, mijn drie ervaringen waren prima. Maar zoals ik ooit bij HP in de support leerde:

Een tevreden klant vertelt het aan gemiddeld 4 tot 6 anderen. Een ontevreden klant aan 20-25. :slight_smile:

8 likes

Erg mooi! Snap dat je 'm met plezier draagt!!!