Enige tijd geleden schreef ik een topic over mijn tweede serieuze horloge. Een Excelsior Park EP95002. In dat topic zei ik dat ik nog drie plekken over had in de horloge kist en dat de zoektocht naar de volgende kon gaan beginnen.
Ik was dus al enige tijd aan het rondkijken naar wat de volgende aanwinst zou worden. Ik wist dat deze ronde een duiker zou komen. Uiteraard had ik een paar eisen voor de volgende aanwinst. En wat precies? Aangezien ik al een Grand Seiko SBGX265 heb met HAQ uurwerk en de Excelsior Park een handwinder is, wilde ik dat dit een automaat zou zijn. Waarom? Variatie is leuk. Waar moest hij nog meer aan voldoen? Vooral niet te dik, het liefst een zwarte wijzerplaat, sterke lume, goed af te lezen en niet groter dan 40mm.
Het eerste wat in me op kwam was een Seiko Marine Master (SJE117J1).
Hij mag dan wel niet zwart zijn (overigens wel in zwart vekrijgbaar), maar sweet baby Jesus on a bicycle wat een prachtig apparaat! En hij voldoet gewoon verder aan alle eisen.
Duiker: Check
Niet te groot: Check
Waterdicht: Check
Automaat: Check
Lume zichtbaar vanaf de maan: Check
Prijs: VIERENDERTIGHONDERD EURO! Dat is wel een beetje huilon.
OK, dus de Marine Master is (voor nu) afgeschreven. Wellicht komen we elkaar in de toekomst nog eens tegen, maar voor nu vind ik het te veel geld voor het doel van het horloge. Waar gaan we dan naar kijken? Nou, ja, weer een Seiko. Ditmaal viel mijn oog op de Seiko SPB453. U weet wel, dit horloge;
Lume zichtbaar vanaf de maan: Check
Prijs: Een schamele 1400 euro. Voor de wiskundigen onder ons, da’s goedkoper dan 3400 euro en scheelt een whopping 2000 euro!
En eerlijk is eerlijk, ik vind 'm net zo tof als de Marine Master. Dus ik dacht m’n volgende aanwinst gevonden te hebben. Nou… niet dus!
Want wat blijkt nou, in Frankrijk maken ze naast achterlijk veel soorten kaas en auto’s die best bijzonder te noemen zijn ook best leuke duikhorloges die aan mijn eisen voldoen. En ik denk dat de sterren goed stonden voor mij, want ik heb een deal kunnen scoren waar ik gewoon geen nee op kon zeggen. Dus in plaats van een Seiko Marine Master of SPB453 ben ik nu de eigenaar van een Yema Superman. En de eerste indrukken zijn zeer positief wat mij betreft!
Insert crappy telefoon-foto(s)
Eerst even het lijstje aftikken.
Lume zichtbaar vanaf de maan: Check - volgens mij heeft Henry-Louis Belmont gewoon ingebroken in de Seiko fabriek om daar lume stelen. Want damn wat geeft dit ding een bak licht!
Prijs: Goedkoper dan de andere twee. Win!
Het draagcomfort van het horloge is wat mij betreft uitstekend! Met z’n 13mm dikte (inclusief glas) is het horloge niet topzwaar als deze op leer of z’n stalen band wordt gedragen. Zodra die op een nato-strap wordt gezet heeft-ie logischerwijs wel de neiging om wat topzwaar te worden. Maar niet dermate topzwaar dat het irritant is. Ik was in het begin even bang dat de lugs in m’n pols zouden gaan porren omdat de lug-to-lug een redelijke afstand is. Maar gelukkig is dit niet het geval. Wel heb je een redelijke lug-gap als je 'm op nato/leer zet, maar dat mag de pret niet drukken. Al met al goed dus!
Zoals eerder aangegeven wilde ik dat het horloge voorzien zou zijn van goede lume en dat is onze vrienden in Frankrijk zeker gelukt! De lume is echt meer dan dikke prima. Goeie kans dat ze me afgelopen weekend vanaf de ISS wel hebben waargenomen.
Het uurwerk is een simpele Sellita SW200-1 met een gangreserve van grofweg 40 uur en doet 28.800 tikken per uur. Niks in het bijzonder en doet precies wat het moet doen. Ongeveer aangeven hoe laat het is. Als ik het exact wil weten dan trek ik mijn Grand Seiko wel uit de doos.
Als extratje heeft dit horloge nog twee leuke ‘features’
-
De rode pip op de secondewijzer vind ik een enorm leuke toevoeging. Het is een klein detail, maar voor mij maakt dat het horloge wel. Geeft 'm net even wat meer spice!
-
De bezel lock op de 3 uur. Ik vind het er tof uit zien, maar tegelijkertijd lichtelijk onhandig als ik het horloge op tijd wil zetten. Ik heb zelf het Fingerspitzengefühl van een olifant, dus dan wil dit nog wel eens een beetje irritant zijn. Maar het mag zeker de pret niet drukken.
En sorry @Fate_Amenable_To_Change maar ik steel gewoon even je foto(s)
Ik denk dat ik hier de komende tijd wel flink wat draagplezier van ga hebben. En aangezien het een horloge is wat op veel verschillende soorten banden kan raak ik er ook niet snel op uitgekeken.
En dank @Fate_Amenable_To_Change voor het wederom prettig zaken doen. Maar ook deze Yema is voor jou geen blijvertje gebleven.
I approve!