NA: M'n leven wat minder smart maken

Nieuwe horloge betekent nieuw topic. Dus daar gaan we!

Ik zal de introductie kort houden, want het verhaal dat volgt is voor sommigen genoeg al dan niet te veel leesvoer. Dit is geen duur, flitsend, uniek of glimmend horloge wat hier vandaag op de mat is geploft. Als je twee matig belichte foto’s wilt zien, scroll dan naar onderen en aanschouw. Klik dan ook direct even op het hartje als je er dan toch bent.

Vroegâh:

Vroegâh, toen drempels nog kuilen waren en je ‘poep’ nog met een lange ‘oe’ schreef. Vroeger was alles beter. Nee dit is niet waar, vroeger was lang niet alles beter. Maar velen willen dit wel geloven.

Ik zal even een klein stukje persoonlijke historie geven. Van jongs af aan draag ik al horloges. Eigenlijk sinds ik klok kon kijken heeft er een horloge om mijn pols gezeten. M’n eerste horloge wat ik ooit van mijn ouders kreeg kwam bij de Kijkshop weg en deed twee dingen. Het liet me de tijd en de datum zien. Oh en er stond een Mickey Mouse op de wijzerplaat. Ik was 7, ik had een horloge, ik was blij. Door de jaren heen heb ik veel Kijkshop en Hema horloges gehad, versleten en vernield. Sommige analoog, andere digitaal. Maar één ding hadden ze altijd gemeen, ze waren spotgoedkoop en deden wat ze moesten doen. De tijd en datum weergeven.

De Apple Watch en ik:

In 2015 deed een nieuwe speler intrede op de markt. Apple. Op het moment dat Apple de Apple Watch aankondigde was ik eigenlijk direct verkocht. Een horloge wat alles voor me bij kan houden en de tijd kan laten zien? Wie wil dat nou niet? Omdat ik nooit een early adopter ben, heb ik de eerste twee generaties overgeslagen. Maar in 2017 was het zo ver, ik ging over van een Casio (welk model exact weet ik niet meer) naar een Apple Watch series 3. Er ging een wereld voor me open. Ik kon alles met mijn horloge doen wat er in mijn jongere jaren in TV-series ook mee werd gedaan. Bellen, sms’en, notificaties ontvangen en gezondheidsdata binnen harken. Om hier vervolgens niks substantieels mee te kunnen. Maar ik moest het hebben, want data is cool. Of althans, dat was mijn gedachtegang op dat moment.

Voor de haters. Ja, de Apple Watch is een horloge. Maar het is ook een computer en een hartslagmonitor en in mijn geval ook onderbewust een constante stressfactor. Het apparaat wat er voor moet zorgen dat je minder met je telefoon in je handen zit omdat je je notificaties op je pols gepresenteerd krijgt en een gezondere en actievere leefstijl krijgt. Wat de notificaties betreft heeft het altijd een averechts effect gehad. Tikje op de pols was voor mij altijd automatisch direct de telefoon erbij pakken en het bericht lezen dan wel beantwoorden.

En dan alle gezondheidsdata. In het begin vond ik fantastisch en ik kon niet meer zonder. Ik moest alles weten. Rusthartslag, zuurstofgehalte in m’n bloed, lichaamstemperatuur bij slaap, Vo2Max etcetera. Uiteindelijk werd ik hier ook moe van. Ik had alle data, maar wat moest ik er mee? Ik weet niet waar ik op moet letten, en ik weet niet wat goed is en ik weet niet wat slecht is. Ja, ik kan wat informatie van het internet af plukken en mezelf er wat op in lezen. Maar echt nuttig is het (voor mij) eigenlijk niet. Dus waar draag je 'm dan eigenlijk voor? Niet omdat het zo’n mooi apparaat is of omdat-ie zo uniek is.

Door de jaren heen heb ik meerdere generaties Apple Watch gehad, tot aan recentelijk de Apple Watch Series 10. Tussentijds ben ik wel eens van m’n geloof afgestapt en heb ik uitstapjes gemaakt naar o.a Citizen Promaster NB0150, Seiko SPB143, Hamilton Khaki Field, Seiko SRPD231 enzovoort. Maar altijd bleef de Apple Watch op reserve liggen. De veilige optie, de bekende optie, de optie met… veel opties. Maar eigenlijk ook de optie waar ik langzaam maar zeker een afkeer voor ontwikkelde.

Tijd voor wat anders:

Na een lange zoektocht, vele discussies en mijn groeiende afkeer voor de Apple Watch kocht ik begin 2024 mijn echte eerste serieuze horloge. Een Grand Seiko SBGX265. Nogal een stap van mijn voorgaande ontdekkingsreis in de wereld van analoge horloges en zeker een forse stap van de Apple Watch af. De Apple Watch ging de kist in en werd veel minder gebruikt. Maar hij werd nog wel gebruikt. Er waren dagen dat ik 'm de hele dag droeg en er zijn zelfs weken geweest waarbij de GS niet uit de kist kwam. Waarom? Zoals ik al eerder aan gaf, de Apple Watch is de veilige optie.

Redelijk kort na het kopen van mij GS verscheen ineens het volgende horloge in het vizier. Ik had de smaak te pakken dacht ik. @Fate_Amenable_To_Change moest van zijn Excelsior Park EP95002 af en ik vond mijzelf daar wel een goede koper voor. Dus, zo gezegd zo gedaan. Ik was opeens de eigenaar van twee luxe horloges en ik was helemaal in mijn nopjes. De EP en de GS wisselde elkaar mooi af om de pols en de Apple Watch kreeg minder en minder polstijd. Deze kwam eigenlijk alleen nog tevoorschijn als ik ging sporten en werd 's nachts om gedaan om mijn slaap te monitoren.

Toch miste er nog iets in mijn leven. Ik wilde graag ook nog een duiker hebben die ik lekker onbezorgd kon dragen. Perfect voor vakanties, zwemmen, buiten activiteiten en al die dingen meer. Wederom na veel zoeken en discussie kwam ik uit bij wat anders dan anders en kocht ik een Yema Superman.

En hoewel ik dit horloge beschouw als mijn beater, vind ik 'm in sommige gevallen toch niet optimaal. Wat logisch is, het is een duikhorloge, en die werkt op zich wel in de sportschool. Maar het is het heel comfortabel. Zowel op staal als op NATO doet het 't niet voor me tijdens actief bezig zijn.

Voor veel activiteiten kwam de Apple Watch weer de kist uit en hij werd weer meer en meer gedragen. Maar ik wilde dit niet meer, ik was er zat van. De constante notificaties (ja, je kan ze uit zetten, ik weet het), het constante verzamelen van gezondheidsdata en in mijn achterhoofd de constante drang om de activiteitenringen vol te krijgen. Het levert me onbewust veel irritatie en stress op en daar wilde ik van af. Daar komt bij, dat ik eigenlijk niet met iets om wil lopen wat we over 10-15 jaar gezien zoals we nu tegen de pieper aan de broeksriem aan kijken.

Nou we zijn aangekomen bij het deel waar jullie voor komen. Wellicht zijn sommigen van jullie allang afgehaakt. Da’s prima.

Casio:

Aangezien ik toch een horloge wilde hebben wat ik echt volledig onbezorgd kon gebruiken ging ik weer eens op zoek. Die zoektocht duurde eigenlijk niet lang, want zoals jullie allemaal weten als je een ‘go anywhere do anything’ horloge wilt hebben dan moet je gewoon een G-Shock kopen. Zijn ze super mooi? Nee. Zijn ze onverwoestbaar? Ja. Gaat-ie toch stuk? Koop je voor weinig geld een nieuwe.

En het mag dan wel een Casio F91-W zijn. Maar als dat goed genoeg is voor deze man, dan moet een G-shock nul moeite hebben met mijn leven.

UBL_Casio_shot_480x480

Voor mij viel mijn oog op de Casio G-shock GW-M5610. Een moderne interpretatie van de DW5000-C. Deze heeft 40 jaar na het origineel natuurlijk wat extra goodies. Zo kan deze synchroniseren met atoomklokken en doet-ie dus ook tot maximaal vijf pogingen per dag om zo’n atoomklok even te pingen. Als deze ping succesvol is slaat hij zijn overige momenten voor die over. Op deze manier wordt de batterij gespaard.

Ook is deze M5610 uitgerust met een zonnecel, zodat het vervangen van een batterij nagenoeg niet meer nodig is. Scheelt dat weer, hoef ik daar ook niet meer aan te denken.

Ik zal jullie dan ook niet verder vervelen met extra informatie over het uurwerk, de historie en andere zaken van G-Shock. Als je dat wilt lezen, er staan voldoende artikelen op o.a Fratello en Teddy Baldassarre.

Het lijkt er op dat ik voor nu het perfecte horloge heb gevonden voor zowel naar de sportschool als voor tijdens het hardlopen en andere activiteiten. Ik zal soms, ondanks dat het altijd stress opleverde, nog wel eens de metrics missen die ik met mijn Apple Watch wel kreeg.

Ik denk dat ik hier op de lange termijn meer plezier van ga hebben. Zo kan ik me weer bezighouden met waar ik me mee bezig wil houden en mijn lichaam houdt de score wel bij of ik gezond leef of niet. Daar heb ik geen horloge (meer) voor nodig.

Dat was 'm dat weer!

giphy

109 likes

Mooi verhaal, mooi horloge. Niets meer aan doen.
Gefeliciteerd met je aanwinst!

1 like

Wat een lang verhaal om te laten zien dat je een nieuwe Casio hebt gekocht. :expressionless:

Nee hoor, grapje! Ik heb het toch wel met een glimlach gelezen. :sweat_smile::joy:

Leuk in elkaar gehotseflotst.

Ow ja, veel draagplezier! :grimacing:

8 likes

Het is zonder meer de coolste G-Shock die er is, met name omdat hij het minst op een G-Shock lijkt, van alle G-Shocks.

Gefeliciteerd met deze stap bij de Apple Watch vandaan, dan gaan we nu kijken of we je zo’n titanium GS aan kunnen praten als sporthorloge.

Intussen veel plezier met deze F91W op roids!

6 likes

Goed verhaal, mooie aanwinst! :star_struck:

Zonder G-Shock is een horlogecollectie niet compleet. Vind ik. De 5610 is een klassieker zoals je al beschrijft, diens voorganger is geroemd als een van de Fifty Watches That Changed the World (Apple Books). En de 5610 die heb jij nu in bezit! Hoe tof is dat. :sunglasses:

Veel draagplezier!

5 likes

Mijn beste,

Gefeliciteerd!!
Een bijzondere, rijk getalenteerde aanwinst!!

Ik wens je er een inspirerende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Herkenbaar wat je schrijft, het alles willen tracken en dan uiteindelijk meer stress ervaren door alle notificaties. Wanneer je eenmaal in het Apple ecosysteem zit (iphone, ipad, macbook) is helemaal moeilijk loskomen. Goed dat het je is gelukt en dat je nu een mooie collectie hebt weten te bouwen :+1:

2 likes

Ik heb deze ook als “beater”. Wat ik ook overdag draag, ik doe 'm vrijwel elke avond meteen om zodat ik zorgeloos m’n dochter in bad kan doen, koken, afwassen, etc. zonder enige zorg.

En altijd op tijd, en altijd power!

Gefeliciteerd en veel plezier ermee :+1:

2 likes

Lekker kort

2 likes

Leuk verhaal. Ik denk dat een mooie balans het beste is. Sporten met een garmin of apple en de rest met een echt horloge. Een garmin motiveert me wel degelijk om te sporten.

4 likes

Iemand trouwens een idee waar je deze voor minder dan 100 euro nieuw kan kopen? Wil ook wel zon casio

1 like

:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

Ik heb je relaas helemaal (en met plezier) gelezen :sweat_smile:. Heerlijk. Geniet van deze prachtige NA :+1:

2 likes

een shock voor alle werk :ok_hand:
draag hem met plezier

2 likes

Top, en leuk verhaal. Jammer dat ik niet kan schrijven - heb namelijk beetje eenzelfde story alleen dan met Garmin. Draag deze Garmin nu bijna nooit meer, behalve met klussen - soms sporten en dat was het wel.

2 likes

Mooie aanwinst, geniet ervan!

1 like

Veel plezier met je horloge.

2 likes

Leuk verhaal! :hugs::pray:

En ook gefeliciteerd met je G-Shock! :blush:

1 like

Meet veel plezier gelezen. Kan alleen daarom al niet wachten op je volgende NA. Geniet er van. Is gewoon een tof ding

1 like

Dankjewel!

Ik zal niet zeggen dat ik jullie niet gewaarschuwd heb, haha! Bedankt voor het compliment. :slight_smile:

Maak je geen zorgen. Die komt er zeker. Maar ik draai denk ik liever deze aan pulp tijdens sporten!

Weer wat geleerd. Wist niet dat-ie zo’n impact op de wereld heeft gemaakt. Supertof!

Dankjewel!

Het is het vergif van de 21ste eeuw als je het mij vraagt. Ben ook zeker blij dat ik me langzaam maar zeker los weet te weken van die ellende.

Ja heerlijk dat het zo’n lekker gedachteloos apparaat is. Al knikkert-ie in de pan met pasta en kook je 'm al dente. Ding blijft wel werken.

MAND!

Dankjewel! Ik heb die balans heel lang proberen te vinden, maar mij is het (helaas) nooit gelukt. Dit is voor mij the way to go. Ik ben er blij mee. Goed te horen dat de Garmin jou wel van de bank krijgt. Zo zijn we allemaal verschillend :wink:

Heel goed! Dankjewel, dat gaat zeker goed komen. Zal 'm de komende tijd waarschijnlijk wel goed op z’n kloten geven. :slight_smile:

Dankje

Je mag altijd mijn verhaal stelen als je wilt. Ik heb er geen copyright op. Gebruik je de Garmin nu als hamer? :stuck_out_tongue:

Thanks!

Dankje. Ondertussen heb ik de Apple Watch ook een factory reset gegeven en in de kast geknikkerd. De data die die de afgelopen jaren heeft vergaard heb ik permanent verwijderd. Het is beter zo.

Merci!

Danku en danku! :slight_smile:

Die komt dit jaar nog. Ook daar zullen de nodige woorden aan verspijkerd worden. Het wordt een groene. Meer zeg ik er nog niet over. Verrassing! :smiley:

7 likes

Gefeliciteerd! Veel draagplezier.

1 like