PSA: Dit topic is onnodig lang.
PSA 2: Lekker veel plaatjes
Muziekje voor de sfeer:
Ongeveer een jaar geleden schreef ik een topic over hoe ik mijn leven wat minder smart wilde maken, en het gebruik van mijn Apple Watch eigenlijk aan een einde wilde brengen. Want laten we wel wezen, de meeste mensen eten liever zaagsel dan dat ze een Twitterfeed aan hun pols gelijmd hebben.
Ik kocht toen een Casio G-shock GW-M5610 ter vervanging van mijn Apple Watch. De Casio had eigenlijk als doel om als sporthorloge gebruikt te worden en voor die momenten dat ik m’n overige horloges even ‘zat’ was.
Nu, een jaar later heb ik de keuze van een G-Shock eens herzien. In het afgelopen jaar heb ik een hoop gelezen en gezien over horloges die geschikt zijn voor alledaags gebruik. Ik merkte dat ik m’n G-Shock steeds minder om de pols had. Waarom? In het afgelopen jaar is mijn visie op horloges veranderd en merk ik dat ik horloges al snel te groot en vooral te dik vind.
Even een zijstapje in dit verhaal; een aantal maanden geleden kocht in een opwelling en vol enthousiasme een Seiko SPB289.
Een prachtige Alpinist die tot op heden nog steeds een plekje in m’n collectie heeft. De honeymoon-phase met de Alpinist was al redelijk snel aan zijn einde. Niet omdat het geen mooi en robuust horloge is. Integendeel, ik vind het één van de mooiere horloges die ik tot op heden heb gehad. Het probleem is alleen wel dat het een ongelofelijk zwaar, maar vooral dik horloge is. Met een dikte van net geen 13mm (12.9 om exact te zijn) is het een forse jongen die op de pols ligt. Iets wat, naarmate de tijd vordert, mij steeds meer begint te storen.
En weer terug naar de GW-M5610, in mijn voorgaande topic schreef ik hoe dit horloge enorm bomb-proof is en eigenlijk alles aankan wat je 'm laat doen. Exact de reden waarom die zo ontworpen is. Maar als ik naar mijn leefstijl kijk en naar wat een horloge moet kunnen, dan is het dragen van een G-Shock helemaal niet voor mij weggelegd en totaal van de zotte. Want wat doe ik nou eigenlijk? De laatste keer dat ik serieus ben wezen bergbeklimmen, duiken of 17 dagen door de woestijn heb getrokken is exact… Nooit. In de weekenden zie je me met enige regelmaat een potje frisbeegolf spelen, en dat is verre van een extreme sport. Het enige wat daar extreem is, is mijn frustratie van tijd tot tijd. Verder doe ik door de week heen een paar workouts om dat goddelijke lichaam van mij te onderhouden en vooral niet dicht te groeien. G-Shock voor nodig? I think not. Kan het met al mijn andere horloges? Absoluut! En dat doe ik dan ook met enige regelmaat.
Zoals velen van jullie wel zullen weten is de GW-M5610 gewoon een F-91W op roids. En eigenlijk, als ik er nog eens over nadenk wil ik geen dingen op roids hebben, ik ben meer een middle of the road kind of-guy. Soort van. Of zo.
Ik ben er ondertussen ook van overtuigd, dat wij collectief, als horlogefanaten, horloges kopen die wij eigenlijk helemaal niet nodig hebben. We kopen duikers die 200, 300, 600 of zelfs 1000 meter diep kunnen, om vervolgens onze handen alleen nat te maken bij het doen van de afwas. Fliegers? Ja, die zie je ook met enige regelmaat, ik denk alleen dat er bar weinig piloten hier op het forum rondzweven.
Dat doen we eigenlijk gewoon omdat we het vakmanschap en de onderliggende techniek enorm waarderen en misschien een beetje om de buitenwereld te laten zien dat we een absurde hoeveelheid geld kunnen/willen uitgeven aan iets wat in essentie niks anders moet doen dan de tijd weergeven. Ook ik doe hier vrolijk aan mee, en ik vind daar verder niks mis mee.
Toch wilde ik ook iets eenvoudigs hebben, iets wat je echt totaal niet kan boeien als het kapot gaat, iets wat het eigenlijk altijd wel doet en iets wat veel robuuster is dan het zichzelf voordoet.
Gister was het dan zo ver, ik heb de Mercedes even voor de sociale huurwoning laten staan en ben met de benenwagen richting de winkelstraat gegaan. Eenmaal aangekomen bij de AD kreeg ik niet eens een kopje koffie aangeboden. De medewerkster achter de balie was koud, afstandelijk en waarschijnlijk onderbetaald. Ik geef de Lucardi dan ook 1,5 sterren van 5 als het aankomt op klantbinding. Een klein beetje small talk kon er nog van af en na wat geouwehoer vertelde ik haar waarom ik er was. De deal was snel beklonken, en nadat ik de prijs van een gemiddeld McDonalds menu had betaald had ik m’n NA in handen.
De Casio F-91W.
Een horloge met eigenlijk maar één doel, de tijd weergeven. Verder blinkt het horloge ook nergens in uit. Wel is het capabeler dan je zou verwachten. Het horloge heeft een ongespecificeerde waterdichtheid, maar als ik de verhalen mag geloven kan je hier prima mee zwemmen, snorkelen en zelfs recreatief duiken. Wil je er mee de woestijn in? Dat kan! Er zijn op internet genoeg verhalen te vinden over hoe dit horloge ondertussen overal al wel geweest is. Je kan het zo gek niet verzinnen, of de F-91W kan het eigenlijk wel aan.
Uiteraard zal dit van z’n levensdagen niet m’n andere horloges vervangen, want daar ben ik veel te zot op en die draag ik maar al te graag.
Wat deze wel gaat doen is mijn GW-M5610 vervangen. Het horloge draagt ongekend comfortabel en je merkt niet dat je 'm om hebt. Dat is ook niet vreemd, want qua formaat is het horloge enorm beschaafd. Je zou 'm zelfs gewoon klein kunnen noemen.
Lug to lug: 38.2mm
Breedte: 35.2mm
Hoogte: 8.5mm
Toch vind ik 'm, op mijn pols niet misstaan. Als de kast rond was geweest was ik er niet mee weggekomen in mijn optiek. Daar kwam ik laatst al achter toen ik een 36mm Kuoe van @Fate_Amenable_To_Change om de pols deed.
Verder is er niks nieuws onder de zon met dit horloge, toch maakt dat 'm niet minder bijzonder. Het horloge is al in productie sinds 1989 en rollen er zo’n 3.000.000 per jaar van de band. Ondertussen zijn er al meer dan 100.000.000 verkocht en kan je met recht zeggen dat het een absoluut icoon is. Gedragen door politici en terroristen. Van Obama to Osama.

De Casio F-91W is wat mij betreft dan ook de ultieme anti-flex als het op horloges aankomt. Als ik een onderbetaalde barista met een knot was geweest, dan zou dit mijn enige horloge zijn.
Toch ben ik blij dat ik dit icoon aan de collectie heb toegevoegd. Hij zal nooit een schoonheidsprijs winnen, maar is wel universeel herkenbaar over de hele wereld en dat maakt 'm, wat mij betreft, op die manier weer speciaal.
Nou, genoeg van mij weer, ik moet hier weer even van bijkomen. Maar ik beloof jullie dat m’n volgende NA weer een mooie glimmende beuker wordt. ![]()