Al naar gelang de tijd vordert merk ik dat er meerdere dingen zijn die in cirkels lopen. Zo was ik met de aanschaf van de Citizen Chronomaster Washi op quartz uitgekomen, maar specifieker nog op een pakket met een perpetual calendar wat op zonne- of licht-energie loopt en tegelijkertijd gewoon enorm veel kan hebben vanwege de geharde kast en de 100m waterresistentie van het horloge.
Daarmee kwam ik terug bij m’n Promaster Sky die een beetje de start van de bewuste hobby was, ooit. En da’s een mooi bruggetje naar een ander ding wat in een cirkel gaat. Ik merk namelijk dat ik terug ben gekomen bij een soort pseudo-militaire horloges. Of het nu deckwatches, fieldwatches of pilotenhorloges zijn, dat type horloge draag ik gewoon graag. Ik neem je daar graag even in mee.
Even een muziekje voor de sfeer:
Het allereerste pilotenhorloge wat ik ooit kocht was dus inderdaad die Citizen Promaster Sky.
Daarna heb ik een tijdje veel foute fliegertjes gekocht, en het heeft een tijd geduurt voor ik m’n Mojo had gevonden wat betreft dit type horloge. Daar heb ik veel meer over gezegd op de dag dat ik een topic schreef over een Stow Ikarus die toch echt, echt nooit weg zou gaan.
Toch is die Stowa verdwenen. Dat zat 'm in twee dingen. Ik ben er in de loop van de tijd achter gekomen dat horloges met een wijzerplaat die gewoon moeilijk te combineren valt met banden het niet goed bij me doen op termijn. Maar het tweede wat mij stoorde is een stukje gebrek aan waterdichtheid. Die is bij Stowa slechts 50m, en dat maakt me wat ongemakkelijk. Dus de Stowa werd verkocht om een deel van een taupe-grijze Grand Seiko te kopen die het uiteindelijk ook niet was.
Intussen bleef de honger naar een pilotenhorloge bestaan en kocht ik 10 maanden later een Aviateur uit Frankrijk. Een Yema Flygraf. 300m WR, 39mm van doorsnee. Dat ding is echt fantastisch, ik ben daar zo blij mee. Maar ja, het is eerlijk gezegd geen Duitse Flieger. Ik ben reteblij met dat ding, en hij gaat zeker ook niet weg, maar toch was mijn jeuk er nog. Gadver.
Dus ondanks een hele rits pilotenhorloges van Pellikaan, Citizen, Poljot en Yema in de kist zat ik nog steeds op allerlei vage sites te scrollen op zoek naar een Duitse Flieger. Nu waren de historische Fliegers van Wempe, Laco, Stowa, Lange en IWC.
Die laaste twee vallen af want te duur voor een toolwatch. Wempe is niet cool. Laco valt ook af omdat hun kasten te dik en lomp zijn, maar ook omdat ik een bedrijf wat die Erbstück dingen maakt niet serieus kan nemen.
Stowa was in de running, maar 1100,- Euro voor een horloge wat maar 50m WR doet is gewoon teveel geld in mijn hoofd. Dus kwam Archimede in beeld. Want ja, die maken een betaalbare Flieger, customizable en ik weet dat Ickler fantastische kasten maakt. En wat beter was, ik las dit op de Archimede Website:
Mijn interesse was gewekt. Ze hebben dus 36, 39, 42 en 45mm kasten, hitte-geblauwde wijzers, en tegenwoordig gewoon 100m waterdicht! Duizend bommen en granaten! Maar toen het probleem: Probeer maar eens fatsoenlijke foto’s van een 2020 / 2021 Archimede Pilot 39 te vinden op internet. Het is gewoon niet te doen.
Dus in a clean cut case van YOLO heb ik gewoon helemaal blind een Archimede 39 Pilot besteld. Ik koos voor de no-date uitvoering met Logo en Automatik op de dial, omwille van de balans, maar wel met geblauwde wijzers. Het wachten begon, want ze moesten 'm even voor me maken.
Na tien dagen werd het me te veel, en mailde ik ze. Hij was net klaar, ze verstuurden hem, en minder dan 24 uur later ging de deurbel. Ik zit op dit moment in een vrij oninteressante vergadering, dus ik heb hem direct uit de Fedex pouch gerukt bij binnenkomst. Sorry voor vette vingers en stofjes, maar ik moest even een topic bouwen. De vergadering woekert voort op Teams.
Ik kreeg dus een garantiekaart en soort van handleiding ineen, een paar actiefoto’s van Archimede’s op glossy kaartjes, een factuur met specificatie, een zak Goldbären en uiteraard een klein discreet omdoosje. Ik kende dat doosje al van mijn eerdere Archimede aanschaf, de Klassik 39 van een paar jaar geleden.
Que? Een lege… natuurlijk niet. Er zit keurig een kussentje bovenop om het glas en de bezel te beschermen. Nice.
Enfin, eenmaal de doos open gerukt viel mij op hoe klein en plat het horloge eigenlijk is. Het is fantastisch. De kast is 39mm groot bij een dikte van 9,8mm hoogte. Da’s nog een 0,4mm dunner dan de Stowa. Maar wat bovenal opvalt is dat deze Pilot 39 een lug to lug heeft van 45mm. Da’s fantastisch kort.
Ter vergelijk: Mijn Stowa Ikarus van 40mm doorsnede had een lug to lug van 48,6mm, en dat maakt echt een wereld van verschil in draagcomfort, maar ook in termen van de lug gap die je ziet op een dunnere lederen band.
De hele kast, eenmaal uit de doos en stickers gerukt, is gesatineerd. Dit is ook strakker gedaan dan bij mijn Stowa het geval was. Althans, ik beleef het horloge als fijner van korrel, tegen het discreet glanzende aan. De Archimede band is ook comfortabeler dan de veel te lompe en zware Stowa banden die ze meeleveren,
Wat de kroon betreft heb ik expliciet gekozen voor de Archimede diamant-vormige kroon, en niet voor de extra optie van de uienkroon. De reden daarvoor is @Kaan’s betoog over het strakke moderne ontwerp van de Archimede, en dat bol glas en een uienkroon niet zouden passen. Nou, @kaan, je hebt gelijk. Het standaard pakket is een fantastisch horloge, zeker ook vanwege de verschrikkelijk platheid van het horloge:
Ik zit er nog over na te denken om er ooit een dichte stalen bodem op te laten zetten. Die optie kost bij Archimede 50 Euro, maar ik zou liever zien dat ze het het standaard deksel maakten. Het uurwerk wat er in het horloge zit is een volledige standaard ETA-2428.
De zichtbodem zit mooi in elkaar en is mooi diep gegraveerd. Er gaat bijna een soort industriële onverbiddelijkheid vanuit, en kwalitatief is het prima, maar dat nakende standaard ETAatje had ik bedekt met een stalen bodem. Ook omdat dat beter bij Fliegers past, in mijn beleving.
In het zonlicht zien we vervolgens dat zowel de wijzerplaat als de wijzers korrelig zijn afgewerkt. Het is een apart gezicht, die gematteerde weerspiegeling van die geblauwde wijzers, maar ik vind het compromisloos modern van ontwerp. Daarmee is het Archimede gelukt om het RLM ontwerp uit 1940 een totaal eigen smoel te geven.
De wijzers zijn iets afgestompt, en geven dus ook een andere sfeer dan de Stowa wijzers. Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik mooier vind, de vintage goodness van zo’n Stowa set versus de strakke moderne look van de Archimede, maar voor allebei valt wat te zeggen.
Ondanks de korrelige wijzerplaat is de Pilot 39 strak met BGW9 Lume beprint. Die lume doet het uitstekend, en heeft 95% van de helderheid van een C3 Superluminova, dus dat is in mijn optiek ook dikke prima.
De lume is strakker dan op de Yema, overigens, maar daar zit het verschil in prijs dan ook tussen.
De band is mooi en comfortabel. Ik heb voor lichtbruin gekozen, je kunt ook donker, zwart of staal kiezen. Ik ben blij met mijn keuze, zeker ook omdat het een ouderwetse heerlijke gesp betreft.
Tot slot laat ik nog even wat foto’s zien van de Yema Flygraf en de Archimede Klassik 39 zien, ter vergelijk:
Je ziet goed dat de Archimede ranker is dan de Yema, en dat ze elkaar qua stijl goed aanvullen. Die zijn zeker niet meer van hetzelfde.
Ik denk dat deze langer blijft dan de Ikarus.
I approve!