Toffe Flieger, maar wat is het?

Deze Flieger van het weekend overgenomen van @Dunzdeck en eigenlijk vroegen we ons allebei of iemand aan elkaar kan puzzelen wat het is, of tenminste wat de onderdelen zijn:

Enige wat we weten is dat het een Unitas kloon uurwerk is. Of denken te weten.

Voor de rest voor de oelewappers die nog wat van die 50e probeerden af te pingelen? Ha! Nog nooit zoveel horloge gekocht voor zo weinig geld. Scherpe kast, +11 sec, goed opwindgevoel, dikke doch comfortabele leren band.

Oja nog een laatste vraag aan de hive mind: waar zou ik aan hittegeblauwde wijzers kunnen komen? Liefst van die toffe afgeplatte zoals bij deze Archimede

7 likes

Dat is een Parnis. Zit vaak een Seagull movement in.

Zoek maar op Parnis Big Crown.

1 like

Heel veel meer is ie ook niet waard dus dat is mooi :+1:

1 like

Sterker nog, voor 60 dollar heb je het horloge nieuw.

4 likes

Lol. Zo zie je maar weer. Ali kan het zelfs beter dan het forum!

Dan heb je zelfs 16 cent teveel betaald. Je bent opgelicht! :rofl:

4 likes

Ik vind het serienummer 0123456 op de rand van de zichtbodem echt hilarisch. En ook de keuze om171/1000 op de zijkant te graveren. Gefeliciteerd met deze prachtige faux-limited. :slight_smile:

Even serieus: Geinig uurwerk, waterdichtheid van niks, neem ik aan, en best plat ogend, maar 44mm met forse lugs is niet al te groot voor je? Zo niet, hartstikke geinig ding voor nop.

Stuur archimede een mailtje of ze je een wijzersetje van hun pilot-45 op willen sturen. :slight_smile:

Even serieus: Ik neem aan dat die specifiek op de busjes / asjes van het uurwerk moeten passen, die wijzers? Of is daar een standaard-maat voor? ZO ja, hoe groot is de kans dat een Chinese kloon zich er aan houdt?

Ik zou Parnis dus even aanschrijven wat de maten zijn, of ze die wijzers hebben, etc.

Ex invoer en zo. 80, dus, toch?

Maar goed, fantastische beschrijving op Ali, zo’n handwikkelaar met koe lederen WidevanStrap.

Invoer! 66,50 Euronen, dan heeft @Dunzdeck 16,50 afgeschreven. Iets minder dan 25% lijkt me billijk.

2 likes

@D.R : Er passen wijzers op van Unitas/ETA 6498 (of 6497) Wij hebben op de opleiding zo’n Chinees ding uit elkaar moeten trekken en ik weet dat sommigen er een fliegerkast omheen doen en wijzers bij bestellen die doorgaan voor de ETA wijzers.

Of je scrolt ff door EBay/Ali , daar staan wijzers genoeg als je zoekt op ‘ETA6497 hands’ Echte hitte geblauwde wijzers zijn te kostbaar schat ik zo maar in :sweat_smile:

Waarom? Stel dat je 100 Euro kwijt bent, maar je hele horloge is er van gepimpt? Nou nog een saffiertje er bij, en je hebt voor totaal 200 ballen een solide ding in mekaar gezet.

Het blijft een uurwerkje van €20. Niks mis mee maar ook niks goeds aan. :sweat_smile:

1 like

Ik zal eens zo’n dingetje bestellen om uit elkaar te trekken en weer in elkaar te zetten. Dat mocht ik vroeger graag met PC’s en aanverwante electronica doen, kijken of me dat hier ook lukt. Ik neem aan dat ik wat gereedschap moet kopen, en zo’n leren kussentje. :slight_smile:

2 likes

Hij is nu 51,19 op Aliiiii met vrije schipping

Deze Parnis was 1 van mijn eerste horloges, samen gekocht met een ontzettende Franken Seiko duiker.

1 like

Als je zover bent laat maar even weten. Dat stuur ik je even de volgorde van uit- in elkaar zetten via pff door. Leuk om eens te doen hoor :ok_hand: Pincetje, wat schroevendraaiers en een simpel uurwerkhoudertje doen ‘the job’

1 like

Hoef ik ook nooit meer m’n passwords te vergeten! [quote=“royke74, post:8, topic:321381”]
scrolt ff door EBay/Ali
[/quote]

Ben benieuwd wat er te hosselen is.

Of ik stuur je de mijne met nieuwe wijzers. Win-win!

1 like

Succes mannen! Lijkt me zo bevredigend om zo’n ding weer werkend in elkaar te kunnen zetten.

2 likes

Die Chinese Unitas klonen hebben nochtans een goede reputatie. Mijn oudste exemplaar is intussen meer dan 11 jaar oud en loopt nog steeds prima.

2 likes

Een loupe. Jij gaat ook richting vijftig.:sunglasses::smirk:

1 like

Daar ontsnap je met china aan. Die zette vaak “gift” met een waarde 5 euro op de verpakking.

Overigens heb ik al 3-4 van dit soort “unitas” uurwerken gesloopt.

1 like

Dat kan uiteraard . Ga je ze ontleden en vooral onder de microscoop bekijken naast een Zwitser dan zie je uiteraard giga verschillen qua afwerking . Zo ook met de tappen en rubies. Maar ze hebben de tank onder de uurwerken goed gekopieerd.

1 like