36/37mm pilot: Archimede of Laco

Even keek ik met een schuin oog naar Wempe’s eigen pilotlijn. Eentje van 38mm en heel wat goedkoper dan ICW, maar ook dan ver boven wat ik om de pols slinger. Onlangs de Smiths Navigator van 36mm verkocht. Heel mooi horloge, maar er was iets mee waardoor ik deze niet lang omhield. Misschien de ranke lugs? Als het een 38mm case was geweest…

Volgens mij hebben Archimede 36mm en Laco 37mm korter lugs en een iets grotere wijzerplaat, waardoor het groter lijkt. Tenminste dat denk ik dan. Ooit een 39mm laco om gehad. Die voelde door de grote wijzerplaat en smalle bezel voor mij eerder als 41mm. Te groot voor mijn 16.5mm pols.

Wat zou jou voorkeur zijn? Archimede of Laco?

2 likes

Zou voor laco gaan maken goede horloges en volgens mij met de 2de wereld oorlog ook al piloten hologes

@Fate_Amenable_To_Change servicebalie alstublieft

3 likes

De Laco flieger pro 37 is zonder logo te krijgen en is 200 m waterdicht. De stowa flieger 36 is ook een optie maar slechts 5 atm. Denk dat beiden even groot ogen, de stowa heeft de smallere bezel. De Laco is uiterst customizable en kun je dus volledig fine tunen, heeft ook de bracelet. Stowa niet. Toch vind ik dat de stowa nog wat meer uitstraling heeft. Archimede zou ik buiten beschouwing laten, geen heritage.

1 like

Stowa is zo ver van z’n heritage verwijderd dat ik dat een bijna belachelijk argument vind worden. Dat bedrijf is ook door Jörg Schauer weer verkocht aan een of andere investeringsmaatschappij, dat heeft echt geen ene reet meer met Walter Storz te maken.

Niks mis met Stowa horloges overigens. Ik vind de Stowa optie ook erg mooi, maar Stowa en Laco maken dikke kasten. Archimede is een volle millimeter dunner.

Ik heb de Pilot 39 van Archimede gekocht. Inmiddels is mijn interesse voor Fliegers gekelderd en staat hij in het blauwe een soort van te koop. Het eerlijke antwoord is dus dat ik ĂĽberhaupt geen Flieger zou kopen.

Maar als ik moest kiezen zou ik weer een Archimede halen. De marketing van Laco is belachelijk, met dat “Time for Legends” en die hele Erbstück onzin. Ik heb dan liever een bedrijf zonder “heritage”. Archimede is van Ickler. Eerlijke tent, maken goede producten zonder gelul.

Ook maakt Archimede structureel mooi platte kasten.

9,8mm dik is echt veel mooier dan een 10,8mm kast bij een 36mm Flieger. Wel even hitte geblauwde wijzers mee bestellen.

7 likes

Ik heb net als Fate een 39mm Archimede gehad. Mooi merk, pretendeert niet te zijn wat het niet is.

Gewoon tof en een flieger in een modern jasje.
De 36mm is een goede keuze, ik vond zelf de 39 toch fors na een tijdje met zo’n all dial horloge.

Voor mij dus ook de Archimede in 36.

1 like

Welk bedrijf blijft hetzelfde? Wat een non argument, eventjes verder geef je toe dat heritage je niet kan schelen. Je moet het merk dan niet onterecht gaan affakkelen, ook Laco niet wegens een slogan die je niet aanstaat.

Soit, Archimede zet dan nog het logo in koeien van letters, zelfs een blinde kan er niet naast kijken.

1 like

Van plaatjes krijg ik moeilijk de juiste indruk. Is er nog iets te vertellen over de opdruk? De Archimede lijkt wat dikkere uurmarkers te hebben.

Lekker dik gedrukt inderdaad. Mooi.
Ook de geblauwde wijzers zijn erg fraai gedaan.

Kroon vond ik wel fors en soms wat in de pols drukken, maar dat hebben de meesten met die uienkroon dingen helaas.

1 like

Deed ik ook niet. Ik zeg nog expliciet dit:

Sterker nog, ik mis mijn Ikarus regelmatig. Die had een prachtige wijzerplaat.


Geen enkel. Omega en Longines zijn alleen gered door Hayek’s 90 gulden Swatch shitters, IWC heeft meer eigenaren gehad dan de gemiddelde Golf II, en Lange is een corporate entiteit die nu van Richemont is, en ook maar in 1990 bedacht is.

Dat is exact waarom het argument “Archimede heeft geen heritage” zo’n gelul is. Ickler is een familiebedrijf wat in 1947 weer opgebouwd is na de oorlog, en inmiddels gewoon door de vierde generatie van diezelfde familie gerund wordt.

Je zou kunnen stellen dat Archimede daarmee de langste ononderbroken heritage heeft van het hele zwikje, Wempe uitgesloten. :slight_smile:


6 likes

:rofl::+1:

1 like

Hier was je nog een andere mening toegedaan. Kudos voor de foto’s.
Eigenlijk tenzij iemand alle uurwerken naast elkaar heeft, zijn alle beoordelingen nonsens.
Het Archimede logo vind ik wel erg opzichtig.

1 like

Mooie en ook zeer terechte vraag/opmerking. Ik ben blij. :+1:

Mijn forumnaam is niet voor niks Fate amenable to change. :slight_smile: Die post waar je aan refereert is uit 2019. Toen had ik volgens mij de Stowa ook nog. Die verkocht ik ergens in die buurt, en omdat het me daarna toch stoorde geen Flieger te hebben belandde ik in dit soort topics:

Dat eikelde zo voort tot ik na veel onderzoek en lang dralen in Maart 2021 dit horloge aanschafte:

Kortom, tussen 2019 en 2024 is Ă©Ă©n en ander gebeurd. Onder andere dat Stowa alle prijzen boven de 1.000 Euro heeft getild, en dat bij Laco heel veel producten ontwikkeld zijn. Laco anno 2024 is beter dan Laco anno 2019.

Maar dat geldt ook voor Archimede. Ze hebben AR coating op alle saffier toegevoegd, ze hebben hitte-geblauwde wijzers geĂŻntroduceerd in plaats van gelakte, en ze hebben de waterdichtheid verhoogd naar 100m, zo tussen 2018 en 2021. En ze brachten dit soort producten uit:

Hier nog een reviewtje van de Stowa uit Februari 2018, in mijn optiek toentertijd de mooiste Fliegers op de markt:

Inmiddels vind ik dat er voor 880 Euro met geblauwde wijzers niks tegen een Archimede op kan, in de Flieger markt, en die mening kan maar zo over vijf jaar anders zijn, afhankelijk van wat al die merken gaan doen, inclusief Wempe en MĂĽhle GlashĂĽtte. Ik blijf namelijk fan van deze:

Jammer van de datum, maar:

  • Mooie wijzers
  • Goed waterdicht
  • MĂĽhle saffier is erg mooi, on par met gebold Stowa
  • GlashĂĽtte afgewerkt uurwerk met spechthals-regulering, is altijd mooi
  • Zeer fijne en platte kast

Ik weet niet of ik “ARCHIMEDE” en “AUTOMATIK” in een heel erg strak no-nonsense font zo opzichtig vind, het is geen Breitling satéprikker, zeg maar, met vlöögels er boven. Maar er waren altijd opties. :slight_smile:

Het lijkt er op alsof ze de Pilot 39 alleen nog als no logo leveren, terwijl de 36 wel bedrukt is. Maar TS kan ze een mailtje sturen of ze ook no logo doen. Archimede is klein en communicatief.

3 likes

Ik ziet ze hier toch echt zonder enig opschrift in hun winkeltje; die zonder datum dan.

Edit: oops, da’s 39mm. De Flieger moest 36/37 zijn.

1 like