Welke type A Flieger?

Fliegerdilemma’s :arrow_right: bijna standaard Stowa…

Maar ik heb niets met die opgeblazen sport fliegers (behalve de Stowa Testaf). Als de 40 met de fraaie kast je echt te groot is zou ik in dit geval een keer Laco kiezen…

Gr, HJR

PS: houd de adventkalender van Stowa in de gaten voor misschien een leuke aanbieding.

1 like

Als ik even een wedervraag mag stellen, aan iedereen hier: waarom zou je dit willen? 2892 is toch vooral dunner, en dat lijkt me hier nou niet relevant. Of is er nog iets anders?

De Dekla!
Doet zeker niet onder voor de Archimede van mozaiek en is mooier dan de andere 2 keuzes.
Ook nog eens een stuk goedkoper, ik zou het wel weten! :wink:

1 like

San Martin, heeft dit model ook. Alleen geen glas bodem. Maar voor de rest gelijke kwaliteit IMO. En je houd een boel centjes in je zak. :wink:.

1 like

De enige echte die IWC ooit heeft gemaakt zijn de Beobachtungsuhren in opdracht van de Luftwaffe.
Het ontwerp daarvoor was voorgeschreven en hun inbreng was het produceren.
Waarom ze dat overigens deden als neutraal land is mij niet duidelijk, kennelijk was het een commercële keuze.

1 like

Ik heb destijds voor Archimede gekozen.

Die is er ook met historische dial / sterile dial. Hij is er in twee maten. 42mm en 39mm, waarbij de laatste en kleinste eminent prettig draagt. En erg plat is. De kast-afmetingen en 100m waterdichtheid, gekoppeld aan het redelijke bedrag wat ze er voor vragen gaven voor mij de doorslag.

Misschien dat deze topics helpen:

De eerste is een Archimede NA, de tweede een Stowa NA, de derde is heel veel ouwenelen over Fliegers.

Succes met je keuze. Plaatje voor de sfeer:

Voor jou dus eerder de Pilot 42. Ook verkrijgbaar in een knappe chronograaf die maar 13,6mm dik is, ondanks z’n Valjoux 7750 aan boord.

2 likes

Ik wil dat ook helemaal niet.:sunglasses:

Oh:

Laco valt af, want een whopping 12,8mm dik. Kom op zeg.

Dekla valt af, want lelijke urenwijzer (te groot), horloge is 11,2mm dik en heeft 22mm lug width, wat ik te groot vind.

Stowa, daar selecteer jij de 43mm klassik sport. Die zou voor mij afvallen want te groot en te dik, en een te lompe bezel. De 40mm versies van Stowa zijn al groot zat, met een 50mm lug to lug. Helaas is de Stowa Klassik 40 dan weer maar 50m WR.

Tourby zou ik voor een flieger niet eens overwegen. Hun marine spul is verder prima, maar ik wil geen Unitas in een Flieger, ik wil een automaat.

Blijft over Archimede met een redelijke prijs, 100m WR, ETA automaat, ontspiegeld saffier (wel modern, en dus plat) en een kast die maar 9,8mm (!) dik is. Oh, en hij is beschikbaar in Titanium versie, in het Brons, staal uiteraard, en zelfs een voornoemde Unitas versie met KS.

Had ik al gezegd dat een dunne kast een pre is?

Is zelfs ook van Richemont.

Grappig genoeg wel het enige bedrijf wat op die heritage zou kunnen leunen…

De 40mm Flieger zat Wunderbar in elkaar. Althans, de Ikarus die ik had. Echt goed. Mooi bol glas, mooi geproportioneerde wijzers, goeie lume. Misschien nipt mooier dan m’n huidige Archimede, en ook niet verschrikkelijk dik, met 10,5mm. :+1:

3 likes

Die vind ik mooi. Alleen weer duurder, en zou hem liever met grote secondewijzer zien. Ik vind vooral de combinatie van het lagere tikgetal van de Unitas en de grote secondewijzer leuk om naar te kijken.
Ik vind Archimede ook een mooi horloge. Dank voor de tip. Overigens vind ik een bronzen kast ook mooi, maar ik ben bang dat ik dat snel zat word.

Als ik genoeg geld had, deze trouwens.:nerd_face::sunglasses:

Als beste betekent : betere kwaliteit,
dan is alleen de ETA 2892 een onderscheid want die heeft een betere gangreserve van + 4 uur. de lume zou ook nog uit kunnen maken maar verder geen verschil dan wat jij de mooiste vind.

Vind je ze allen vergelijkbaar, dan is de goedkoopste dus de beste want die biedt hetzelfde voor minder geld.

2 likes

Tja, ik shop liever bij independents als Tourby, Archimede of Stowa, eerlijk gezegd, dan bij een Richemont toko. De Big Pilot is mij ook wat karikaturaal, dan zou ik liever een Mark XVIII zien te vinden van voor het Spitfire tijdperk.

Maar het model wat je toont:

CASE

  • Diameter 43.0 mm
  • Height 13.6 mm
  • Screw in crown

De dikte is echt een kolderieke belly-tanker, wat ook niet geholpen wordt door de doorzichtige caseback, een screw-in crown op een Flieger slaat als een lul op een weduwnaar, de kroon is echt overmaats en de lug width is een verschrikkelijk irritante 21mm.

En voor dat festijn is de list prijs 9.000 ballen.

Dat doen ze goed, die jongens van Richemont. Al had ik een half miljard Euronen in m’n bankrekening liggen, van mij krijgen ze voor dat ding geen 9.000 Euro.

In geen 9.000 jaar, zou moeder zeggen.

3 likes

:thinking:
:joy:

2 likes

Dies nog eens blauw ook… :cold_face:

Klinkt als een cartoon.

1 like

Waarom geen Laco Memmingen?

Dit vind ik wel dé Type A flieger. Kastvorm is hoewel authentiek niet heel subtiel en tevens krasgevoelig, maar verder echt een horloge wat er prachtig uitziet en een zekere wow factor heeft ‘in the flesh’.

Maargoed daar weet je natuurlijk alles van daar ik deze ooit van jou heb overgenomen (helaas zelf ook alweer afscheid van genomen).

2 likes

Trek je hier maar niets van aan, Fate heeft de Staphorst variant van het horlogevirus en kent maar 1 leer ; alles zal blijven zoals het geschreven wasch ooit. Waar hij voor zichzelf uitstekende keuzes maakt voor zijn horloges in prijs/kwaliteit verhouding, met prima NA`s ! zijn zn meeste adviezen van een wat bedenkelijker kwaliteit.

Ikzelf draag de Louis van Gaal mutatie en vertel de wereld wel even hoe het echt zit, en dat doe ik graag :blush: voor jullie, want het is hier geen Fashionista blog en we hoeven niet allemaal hetzelfde te dragen. Fate wil graag alles in een soort dress watch maatje en dat is fijn voor hem :+1: maar de rest van de wereld draait door qua smaak dus je mag zelf kiezen tegenwoordig ! :partying_face:

Toch ook echt zijn de Spezialuhr fur Flieger uit 1936, en Mark 12 vanaf 1948 en hun opvolgers.

De gebruikshorloges – Vlieger – Duiker etc – bestaan in vele soorten en formaten en dat is leuk. Kun je kiezen wat goed bij je past. Vliegers waren er tussen de 55 en 36mm doorsnee, allemaal echte waaronder die van IWC, en die 43mm smaller Big Pilot is geen bellytanker, want die naam behoort aan een Bell&Ross horloge, maar een medium maat die bijvoorbeeld ook goed past bij onze huidige vrouwelijke Aviatoren.
Heb je slechte ogen zoek dan wat groters, die 55mm knapen bonden de echte Vliegers om hun bovenbeen want tijdens het schieten wilde je toch graag beide handen aan de knuppel houden ! , en heb je Spillibeen polsen of juist hele goede ogen dan is een 36mm Mark XII type echt wat voor je.

Duikers zijn meestal ook wat dikker dan 12mm, daar zijn het duikers voor dus er is geen grens van 12, 13, 14mm of zo. Prachtig als het wat dunner kan met behoud van WR van minimaal 100 mtr maar dan betaal je meestal ook wat meer.

Staar je ook niet blind op merken inderdaad, zelfs Stowa heeft zich in 2021 overgeleverd aan een conglomeraat zo staat op Wikipedia te lezen, nadat iemand anders al in 1996 , ook volgens Wikipedia, de rechten overkocht : Jörg Schauer takes over STOWA and all trademark rights from Werner Storz.

en je hier ook al niet meer kunt spreken van een 1e lijns eigenaar. Weer een zelfstandig merk dat ons ontvalt…. wat is tegenwoordig nog echt ? Patek Philippe denk ik ? De wereld wordt steeds troebeler helaas.
Enfin, keuze genoeg dus leef je uit, passen, passen, passen en leef het leven uitbundig met je eigen smaak !
Fijne Sint allemaal !

3 likes

Alles hangt natuurlijk af van persoonlijke voorkeur en hoe dik de beurs is.

Heb een tijdje geleden deze vergelijking gemaakt van een Stowa en een Tisell. Eigenlijk best wel verassend.

3 likes
1 like

Ho ho.

Ik vind de nodeloze 13,6mm dikte en de overbodige schroefkroon een grotere faux pas dan de 43mm. Het blijft een Flieger he, daarom raadt ik @Alpons ook rustig 42x51mm fliegers aan, maar dan wel graag onder de 11mm dik.

Want zeg nou zelf, chronograaf-dikte voor een driehandertje is belachelijk. We zijn geen Grand Seiko aan het kopen.

Hahahaha… Je andere horloge is een Diesel Big Daddy? Weet je, qua smaak moet iedereen het zelf weten, maar heb jij @Alphons polsmaat als eens gevraagd?

De goede man heeft tenslotte al een 13mm dikke en 43mm grote Flieger weg gedaan, en ik durf te stellen dat bewust of onbewust het draagcomfort (of gebrek er aan) en de flexibiliteit een rol spelen. Maar da’s aan ome @Alphons, natuurlijk.

Viespeuk. Maar ook dat zal de goede man met één hand af kunnen, want hij vliegt nu eenmaal niet boven het Kanaal circa 1941.

Los van het feit dat ik ze veel te duur vind heb je daar gelijk in. De RAF style vliegeniertjes van IWC zijn onwaarschijnlijk charmant, helemaal de oudere versies met afgekapte urenwijzer.

De moderne Spitfire met Fauxtina lume naast hagelwitte prints en Duitse wijzers is dan weer een wat kolderieke pastische.

Hier. De Mark XV. De laatste IWC RAF Style flieger die gewoon uniform bedrukt / gelumed is, met een fijne maat en een RAF style urenwijzer. Prachtig. :+1: :+1:

Het verbaast me dat ome Jörg de tent over heeft gedaan aan die club uit Dresden. Maar daar zijn we het roerend eens: Je moet je absoluut niet blind staren op merknaampjes en heritage-marketing.

Nomos, Audemars Piguet, Rolex, Seiko, Citizen, Sinn, Casio en Archimede zijn allemaal nog in dezelfde structuur van weleer te vinden. Kleinere onafhankelijke clubs genoeg, denk ik zo, zeker in de micro brands als Halios, Baltic en consorten.

Eerlijk gezegd boeit het me niet zo, net wat jij zegt: Gewoon lekker dragen wat je mooi vind. En lekker vind zitten. :slight_smile:

1 like

Die ken ik niet, gelukkig denk ik ? maar 43 zit toch medium tussen de 55 en 36 in ? Het uiterlijk van deze spetterende Vlieger compenseert dan mogelijk voor @Alphons dat ene mm-tje teveel. Met de kroon en de dikte is het toch prima in verhouding.

MArk XV ook een prima keuze, dat design kunnen ze al de beste bij IWC.

1 like

Een overdosis drama queening in een Flieger topic.
This must be a first. Arme Alphons :slight_smile:

3 likes