Welke type A Flieger?

Forumgenoten.

Ik ben op zoek naar een type A Flieger, zonder logo en datum. Voorlopig heb ik er drie op het oog. Ik zou graag met goede argumentatie willen weten welke jullie de beste vinden. Dus de simpele kreet, beter merk, schiet ik helemaal niets op.

1. Dekla.

De goedkoopste. EUR 600. De foto is de perlgestrahlte versie. Hij is 42mm, en heeft een Eta 2824 uurwerk. Diverse uitvoering zijn mogelijk, ik vind dit de mooiste. Een eta 2892 kost EUR 200 extra.

1. Laco

EUR 1050. Deze is 43 mm en heeft een Selita 200 uurwerk. Ook hier zijn diverse uitvoeringen mogelijk, oa. een topuitvoering uurwerk voor EUR 130 extra.

1. Stowa

EUR 1.350. Ook deze is 43 mm en heeft een Selita 200 top uurwerk. Ik vind de bezel wel wat breed hier. De klassik 40 vind ik te klein overigens.

Ikzelf neig naar de Dekla, Waarom zou die zoveel minder zijn. Maar misschien hebben jullie betere ideeën.

7 likes

Die onderste Stowa is de Flieger Sport toch?

Dikkere bezel zal wel bijdragen aan de WR van 200M. :+1:t4:

De Flieger Sport is wel 51mm lug to lug.

T is dus wel een knoepert.
Maar dat past prima bij een echt Fliegermodel imho.

1 like

Op deze foto zijn de geblauwde wijzers van de Stowa echt wel veel meer aanwezig -en mooier- dan die van de andere alternatieven. Ik vind ook de kroon het mooiste van de drie.

2 likes

De laatste zou ik kiezen

Lugs, bezel, kast en kroon in balans :ok_hand:

Tweede

Bezel niet in balans met de rest

Eerste

Goed in verhouding wel maar vind de kastkleur niet echt geslaagd

Als de eerste ook te vinden is met een normale kastkleur zou ik daarvoor kiezen

2 likes

Dekla. Jij vindt die het mooist, kost het minst, een ETA 2824 is prima en ik vind die ook het mooist. Kast ziet er goed uit en de kroon is wat mij betreft de mooiste van het stel.

2 likes

Dekla

1 like

Alles met geblauwde wijzers :+1:

1 like

Vergeet je genoemde opties en ga naar Archimede.

De afwerking alleen al!

Keuze uit, handwinder of automaat.
Wel/niet geblauwde wijzers, open of gesloten case-back en kroonkeuze.

Je zal ergens rond de 1k neer moeten leggen voor deze winnaar .

4 likes

:point_up:

Dit als alternatief. Hoor je vaak.

Lume te geel

1 like

Ik zie het niet als alternatief.
Qua afwerking en sfeer zoveel beter dan de vaak benoemde Laco bijv.

Alternatief van de selectie van alphons

1 like

Dekla met als optie gehard stalen kast.

1 like

De Stowa voor mij. Bij de Dekla vind ik het koperkleurige pijpje van de wijzers een missertje… :face_with_monocle:

1 like

Ik ga toch even in op de merken. Laco en Stowa hier zijn namelijk ook daadwerkelijk grote leveranciers geweest van de flieger horloges in de tweede wereldoorlog. Er zit dus wel een geschiedenis achter. Ze zijn verder natuurlijk allemaal veel te klein om in de buurt te komen van het orgineel. Heb je de horloges gepast?

2 likes

Da’s leuk om als anekdote te vertellen, maar voorts hebben het huidige Stowa en Laco geen enkele feitelijke link met de historische merken. Behalve de naam en wat stijlkenmerkjes, dan.

Hetgeen niet wegneemt dat ze toffe horloges maken.

1 like

Wat betekent dit precies? Oprecht bedoelde vraag, want wanneer heeft een hedendaags merk wel een feitelijke link met een historisch merk?

De Dekla want die heeft de mooiste kroon.

1 like

Als het daadwerkelijk dezelfde fabrikant is. Neem nu bijvoorbeeld IWC, die zijn hun Pilots blijven produceren tot op heden en hebben dan later de Big Pilot (als hommage aan hun Flieger van WOII) teruggebracht.

Laco en Stowa zijn dezelfde merknamen, maar het zijn nieuwe fabrikanten die de merknamen opgekocht hebben om dan de Fliegers opnieuw te produceren onder die naam. Dus het is maar hoe je het bekijkt :slight_smile:

De 5 oorspronkelijke Flieger fabrikanten waren A. Lange & Söhne, Laco, Stowa, Wempe, en IWC.
IWC maakte ook Pilots voor de Engels RAF, die dan uiteindelijk de Pilot mark reeks werd. Laco en Stowa zijn verdwenen als fabrikant, ALS en Wempe bestaan nog maar gebruiken die “heritage” niet actief.

Dus als je echt een sluitend verhaal wilt, moet je een IWC hebben. Of je daar 3-4k voor over hebt is wat anders :wink:

Ja, ik ken het verhaal, maar wat is dan precies ‘dezelfde fabrikant’? Bij Stowa is er een lijn van de oprichtersfamilie naar Schauer, naar de huidige dag. Bij IWC denk ik aan venture capital, LMH en Richemont. Waar houdt dan de link naar de oorspronkelijke fabrikant op?

Die heb ik gehad, en dat had ik niet. :grin:

On topic: ik heb een paar Stowa’s gehad en één Laco. Ik vond de kwaliteitsbeleving van de Laco echt een heel stuk minder, maar ik had dan ook een goedkoper model met een Miyota. Op basis van die ervaring zou ik altijd de Stowa kiezen. Met de Dekla heb ik geen ervaring, maar als je die het mooiste vindt, is dat al snel de beste keuze.

1 like