Ik ben op zoek naar een type A Flieger, zonder logo en datum. Voorlopig heb ik er drie op het oog. Ik zou graag met goede argumentatie willen weten welke jullie de beste vinden. Dus de simpele kreet, beter merk, schiet ik helemaal niets op.
Dekla.
De goedkoopste. EUR 600. De foto is de perlgestrahlte versie. Hij is 42mm, en heeft een Eta 2824 uurwerk. Diverse uitvoering zijn mogelijk, ik vind dit de mooiste. Een eta 2892 kost EUR 200 extra.
EUR 1050. Deze is 43 mm en heeft een Selita 200 uurwerk. Ook hier zijn diverse uitvoeringen mogelijk, oa. een topuitvoering uurwerk voor EUR 130 extra.
Op deze foto zijn de geblauwde wijzers van de Stowa echt wel veel meer aanwezig -en mooier- dan die van de andere alternatieven. Ik vind ook de kroon het mooiste van de drie.
Dekla. Jij vindt die het mooist, kost het minst, een ETA 2824 is prima en ik vind die ook het mooist. Kast ziet er goed uit en de kroon is wat mij betreft de mooiste van het stel.
Ik ga toch even in op de merken. Laco en Stowa hier zijn namelijk ook daadwerkelijk grote leveranciers geweest van de flieger horloges in de tweede wereldoorlog. Er zit dus wel een geschiedenis achter. Ze zijn verder natuurlijk allemaal veel te klein om in de buurt te komen van het orgineel. Heb je de horloges gepast?
Da’s leuk om als anekdote te vertellen, maar voorts hebben het huidige Stowa en Laco geen enkele feitelijke link met de historische merken. Behalve de naam en wat stijlkenmerkjes, dan.
Hetgeen niet wegneemt dat ze toffe horloges maken.
Als het daadwerkelijk dezelfde fabrikant is. Neem nu bijvoorbeeld IWC, die zijn hun Pilots blijven produceren tot op heden en hebben dan later de Big Pilot (als hommage aan hun Flieger van WOII) teruggebracht.
Laco en Stowa zijn dezelfde merknamen, maar het zijn nieuwe fabrikanten die de merknamen opgekocht hebben om dan de Fliegers opnieuw te produceren onder die naam. Dus het is maar hoe je het bekijkt
De 5 oorspronkelijke Flieger fabrikanten waren A. Lange & Söhne, Laco, Stowa, Wempe, en IWC.
IWC maakte ook Pilots voor de Engels RAF, die dan uiteindelijk de Pilot mark reeks werd. Laco en Stowa zijn verdwenen als fabrikant, ALS en Wempe bestaan nog maar gebruiken die “heritage” niet actief.
Dus als je echt een sluitend verhaal wilt, moet je een IWC hebben. Of je daar 3-4k voor over hebt is wat anders
Ja, ik ken het verhaal, maar wat is dan precies ‘dezelfde fabrikant’? Bij Stowa is er een lijn van de oprichtersfamilie naar Schauer, naar de huidige dag. Bij IWC denk ik aan venture capital, LMH en Richemont. Waar houdt dan de link naar de oorspronkelijke fabrikant op?
On topic: ik heb een paar Stowa’s gehad en één Laco. Ik vond de kwaliteitsbeleving van de Laco echt een heel stuk minder, maar ik had dan ook een goedkoper model met een Miyota. Op basis van die ervaring zou ik altijd de Stowa kiezen. Met de Dekla heb ik geen ervaring, maar als je die het mooiste vindt, is dat al snel de beste keuze.