Welke type A Flieger?

Een overdosis drama queening in een Flieger topic.
This must be a first. Arme Alphons :slight_smile:

3 likes

Heren, jullie taggen wat af. :joy: Mijn polsmaat is 17,5 cm. Maar dan nog kan ik bv de 44mm sinn UX goed hebben.

2 likes

Eigenlijk heb je de ultieme Flieger gewoon verkocht.
Je had gewoon de Sinn moeten houden. Dan had je brandstofberekeningen uit kunnen voeren in je Messerschmidt terwijl je aan het timen bent hoe de bom op Londen te laten vallen.

4 likes

Het horloge deed me gewoon weinig. Geen klik noemen sommigen dat. Zo mooi op de foto, maar ik droeg hem veel te weinig.

2 likes

Sinn , ook prima !!

1 like

We zijn behoorlijk in touch met onze female side vandaag :joy:

:joy: Je kan niet eens aflezen hoe laat het is als je het gras aan het maaien bent. Prachtig horloge overigens.

1 like

Ik zal er maar van uitgaan dat je “feminine side” bedoelt… :grin::joy:

1 like

Eens. Ik had het enkel over de Beobachtermodellen en de modellen die IWC daar later van heeft afgeleidt. Als je over pilotenhorloges spreekt, zou ik er als eerste óók Cartier bij halen :wink:

Alleen de naam al, Dekla. Dekla. Zou voor mij een reden zijn dat ding niet te kopen.

1 like

Dat design kunnen ze als de beste bij het Britse Ministry of Defense. :slight_smile:

Is oncomfortabel. Het is prachtig dat de maat tussen een kolos die om je leren jack of je bovenbeen gewikkeld werd en een 36mm zit, maar de menselijke pols is nu eenmaal de menselijke pols.

Een half centimetertje minder dan de mijne, zo blijkt. Ik dacht 17,5 te hebben, maar het is 18. Ik raad je ten zeerste aan om een 39 of 40mm Flieger te nemen, dan heb je zowaar kans dat je 'm zou willen dragen.

Tja. Dat gebeurt in zoveel topics met ome Ron. :wink:

Jammer dat de Navitimer pas uitgevonden werd toen Messerschmidt alleen nog maar slechte auto’s en pre-fab huisjes mocht produceren.

De Santos Dumont. Kijk. Da’s een luxe flieger die z’n geld wel dubbel en dwars waard is. :+1:

1 like

Ik droeg de 42mm Laco Memmingen met veel plezier. Smaken verschillen, Fate.

1 like

Waarom is hij dan weg, joh? :wink: Blijkbaar zat er een grens aan het plezier, want je noemt het model niet expliciet als re-buy.

1 like

Ik flipper te veel, en iets anders lijkt me weer leuk.

1 like

Ik werk bij tijd en wijle in de buurt van Amsterdam. Als je onder het genot van een kop koffie die Archimede eens wilt passen dan kan dat. Helaas heb ik de Stowa Ikarus niet meer, anders nam ik 'm mee.

Grappig genoeg vond ik de review van de Tissell van @Koppie deprimerend. Die lijken ook erg mooi in elkaar te zitten voor degene die het voor een scheet en een knikker willen doen. En, @Koekoek, Tissell klinkts zelfs beter dan Dekla. Daar ben ik het mee eens. :slight_smile:

1 like

als die van jouw weer schreeuwen om aanvullingen cq. verbeteringen ! :joy:

Ik vind beide prima !

Heb zelf uiteindelijk voor de Dekla gekozen. De 40mm, geborstelde kast, type A, sterile dial, geblauwde wijzers met bgw 9 lume
wilde kijken wat ik vond van een flieger, en van een hand opwinder (hij is er ook met ETA-2801)

Vond de ervaring van zelf kunnen kiezen welk uurwerk, kast, plaat, wijzers kroon etc en dat het horloge dan one-off voor jou gemaakt wordt echt een hele leuke ervaring. Eigenlijk veel luxer gevoel dan jezelf een wachtlijst op proberen te slijmen om tzt, als alle sterren in lijn staan, je geld in te mógen leveren voor een Rolex.

Mailtje of ik er een luminescent seconde wijzer op kon krijgen, stond niet als optie op de site, ergens online gelezen, no problem, geen meerprijs. Echt prima service die lui! En dat voor dat geld

Erg happy met het horloge nog altijd, heb m nu een jaar denk ik en krijgt geregeld wristtime.
Interactie met het handwind no date uurwerk is een genot. Opwinden gaat super makkelijk en smooth. Voor mij naast een vintage omega die ik veel minder draag de enige hand opwinder, maar zou er zo weer een aanschaffen
Looks van het horloge en de maatvoering bevallen ook nog zeer. 40mm 20mm lug width en een bescheiden L2L

Wat vind ik minder; in het donker is het onderscheid tussen uren en minutenwijzer wat lastiger, je moet echt goed kijken welke welke is omdat het lume vlak ongeveer even lang is. Uren wijzer is wel een stukje breder maar niet first glance

Verder tikt het horloge vrij luid. Ik slaap meestal met horloge om, maar deze leg ik af want hij resoneert door m’n kussen best hard door.

Pop nageltjes in het bandje waren polished, bij een brushed kast, dat staat niet dus zelf even een schuursponsje overheen getrokken

Al met al kan ik je de Dekla (denk steeds aan Dekra, Duitse anwb :sweat_smile:) van harte aanbevelen

Oprechte vraag:
Kan hier niks over vinden behalve dat het anekdotisch is en mogelijk een urban legend. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk namelijk. Vliegtuigen uit die tijd zijn van binnen echt heel klein en krap en die horloges zijn altijd bedoeld geweest als back-up voor als de ingebouwde klok het zou begeven. Als je hier bewijs van weet dan ben ik zeer nieuwsgierig. :slight_smile:

De een-zitters ja, en dat is ook een goede reden om er geen foto van te maken als je bovendien wel wat beters te doen hebt in een oorlog situatie. Dus dat Google iets niet heeft wil nog niet zeggen dat het niet bestaat. Maar de langeafstand vliegers hadden ruimte zat voor de navigator en co-piloot om gezellig samen een zonnetje te schieten

Laco_Piloten_1942

om met behulp van die onmisbare horloges om hun positie te bepalen.

Geen urban myth dus, maar de overleverings- en getuigenisverklaringen van piloten zelf die dit tot een waar verhaal maken. En ik geloof de verzamelexperts dan weer die dit uit 1e of 2e hand hoorden. Plus de lengte van de lederen band van 30 -50 cm had ook een reden, want zo dik was die jas nou ook weer niet. En als je hele grote handschoenen aan moet vanwege de kou, dan kon je je pols niet eens zien. Kortom …

1 like