Welke type A Flieger?

Dank voor de uitweiding! Maar… (Sorry, ben altijd al dat jongetje voor in de klas geweest. Niet om betweterig te zijn maar een sterke drive om te willen weten hoe het écht zit.) :wink:

Kregen geen B-uhr mee zover ik weet. Die dingen werden uitgedeeld aan de navigator van de crew. Er zijn veel foto’s waar jachtvliegers een uurwerk dragen maar altijd een model dat ze zelf geregeld hebben. Er zijn hier geen RLM voorschriften van bekend.

De foto die je post is (denk ik) in en He-111 genomen en ik vind het wel tegenvallen hoeveel ruimte daar binnen is. Het “zonnetje” schieten doe je als je geen terreinkenmerken hebt om op te navigeren (boven zee, dicht wolkendek, etc.) en daar is tijdmeeting inderdaad heel belangrijk bij.

Hier nog één werkend aan een tafeltje (weet niet of dit ook een Heinkel is).


En in de cockpit (Navigator! Waar is je B-uhr!)

Met ze alle in een Ju-88!
image

Als ik de navigator zou zijn en de veiligheid van de hele vlucht zou afhankelijk zijn van dat ene B-uhr van mij, dan zou ik dat ding NIET om mijn been hebben willen zitten als ik daar door die kist heen moet kruipen of tussen die instrumenten in zit.

Alles wat iemand tegen internet zou kunnen hebben is ergens wel een keer terecht, maar zoals je ziet ontsluit het ook een giga database aan beeld materiaal waar je voorheen veel moeilijker bij kan. Er zijn héél veel historische foto’s te vinden van flight-crews, zowel pre-flight en post-flight, gestaged en impromptu. Als ik daar horloges op zie dan zie ik ze altijd op de pols en, tot nu toe, nooit om het been. Als dat zo regelmatig gedaan werd dan moet dat toch ergens een keer bewust of onbewust vastgelegd zijn?

Ik wil je absoluut geloven maar waar vind ik die dan? Want dat soort dingen vind ik dus juist erg gaaf. :slight_smile:

Het zou zomaar kunnen dat in die hele geschiedenis er ergens een keer een Fritz, Tommy, Yank of Yuri is geweest die z’n horloge om z’n been heeft gebonden maar dat krijgt pas echt waarden voor het hele verhaal als het verifieerbaar is en uit de “horen zeggen” sfeer komt. In mijn bescheiden mening dan.

Daar moet ie dan juist overheen toch?

Deze mooie man is een RAF crew member uit de jaren '20 (piloot of co- of navigator, geen idee). Het klokje zit vast aan een soort van houder waarin een opgerolde kaart zit (een scroll). Vet zeldzaam ding maar niet echt een horloge voor zover ik weet. :nerd_face:

Nogmaals, dit is niet om onderuit te halen of het beter te willen weten of zoiets negatiefs (intentie en toon gaan altijd verloren in dit soort communicatie). Puur omdat ik een nerd ben en het fijne wil weten! :slight_smile: