Stowa Flieger type A versus Tisell Flieger type B

Ik ben al jaren bezeten van het horloge virus en er zijn al verschillende horloges door mijn collectie gegaan. Ik had echter al jaren een Flieger op mijn verlanglijstje staan, echter deze waren met 45-47 mm toch wat te fors voor mijn polsen. Een tijdje terug kwam ik erachter dat er dus ook 38-40 mm Fliegers waren :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik heb mij toen verdiept in deze Fliegers en kwam uit bij, voor mij betaalbare merken als Stowa, Laco, Aristo en zelfs Tisell. Een Flieger moest voor mij wel eentje zijn die ook als zodanig behoort te zijn, dus geen datum en geen merk op de dial. Verder moet hij goed afleesbaar zijn over een goede lumen beschikken en saffierglas hebben. Tempered blue steel hands is ook mooi meegenomen :wink: Via Chrono kwam ik uit bij een 40 mm Stowa Type A en de koop was snel gesloten. Eenmaal in huis was ik onder de indruk van zowel de kwaliteit alsmede het simplistische ontwerp van het horloge. Gelijk op de site maar even een nieuwe strap besteld voor maar € 24 en aangezien ik de wat duurdere straps gewend ben, moet ik zeggen dat deze niet tegenvalt. Hij draagt lekker soepel en dat wil nog wel eens anders zijn bij de goedkopere straps :grimacing:

Nu ik zo enthousiast was geworden over deze Stowa, moest er maar ook een Flieger van het B-type komen. Maar ja om weer €1100 euro neer te leggen was wel weer een dingetje. Na enig speurwerk en onderzoek, kwam ik uit bij Tisell. Als je niet bekend bent met Tisell, het is een micromerk van een Koreaanse horlogemaker die uitstekende hommages maakt tegen lage kosten en gevestigd is in Tsjechië, althans het bedrijf. Nu zijn er meerdere hommages te koop voor variabele prijzen, waaronder Steinhart en Squale. Beide heb ik en de kwaliteit is meer dan voldoende in deze prijsklasse (€500-750). Echter de Tisell kon ik voor een bescheiden € 325 incl verzending kopen. Duidelijk was dat het prijsverschil in het uurwerk zat. Als ik deze Tisell wilde kopen, dan moest ik genoegen nemen met een Miyota uurwerk. Voor sommigen is dat gelijk aan vloeken in de kerk, maar aangezien ik al eens eerder dit soort uurwerken heb gehad, heb ik de knoop doorgehakt en deze Tisell maar gekocht.
Wat mij gelijk al opviel was de uitstekende communicatie met dit bedrijf. Geld overgemaakt op een vrijdag en dinsdagochtend het horloge al thuis. Dat was echt snel. Ik wist niet hoe snel ik het pakje moest openen :hugs:
en tijdens het uitpakken had ik de eerste teleurstelling al te pakken. De strap die eromheen zat was van een dusdanig matige kwaliteit, dat ik bang was dat deze zou breken als ik hem om de pols zou binden :joy:

Maar daar hield de teleurstelling ook gelijk op, want wat ziet dit horloge er goed uit zeg. De bouwkwaliteit en de afleesbaarheid van de dial zijn bijna gelijk aan de Stowa en dat had ik zeker niet verwacht voor dit geld.
Natuurlijk zal ik ongetwijfeld op den lange duur verschillen merken met de Stowa, maar wat ik tot nu toe, voor maar een derde van de prijs van een Stowa, gezien heb neem ik mijn petje af.
Heb de Tisell 4 dagen achtereen gedragen en hij loopt erg mooi op tijd. De lumen (BGW9) is in het donker retegoed, beter eigenlijk nog dan die van Stowa (Superluminova C3)
Beide horloges zijn ook voorzien van Tempered blue steel hands. De Miyota is eigenlijk alleen hoorbaar als ik deze bij het oor houdt en amper te horen om de pols. Tenminste het is voor mij niet storend.

Tijd voor wat foto’s:
Men kon wel eens gebruik maken van dezelfde case, zo gelijkend zijn ze. Stowa is met de bruine band :grimacing:





Lumen shot:


Wijzerplaat en lumen zijn netjes en goed gevuld voor de Tisell.


Dit is de Stowa.


Nog een paar plaatjes





27 likes

Dank voor de uitgebreide review! :smile: :+1:

Het prijsverschil lijkt inderdaad volledig in het uurwerk te zitten, want ik vind de afwerking van de Stowa op hetzelfde niveau als de afwerking van de Tisell. Bij de close-up van de wijzers zie je dat goed.

4 likes

Dat heb ik wel eens anders gezien bij de goedkopere horloges, geen strakke lijnen, wijzers niet goed gevuld :joy:

Ben echt tevreden met deze aankoop.:+1:

2 likes

Toch ben ik ook benieuwd hoe een Steinhart flieger zich houdt tot deze twee qua afwerking. :thinking:

1 like

Kan ik geen antwoord opgeven helaas. Ik heb wel gekeken maar alleen 44 en 47 mm :disappointed_relieved:
En ik ben ook niet een grote fan van gun metal cases.

Ik heb alleen deze van Steinhart en die bevalt goed.

1 like

Leuke review. Bedankt! Veel plezier met beide Fliegers.

1 like

Nice​:ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Hele goede vergelijking! Erg interessant. Verbaast me eigenlijk hoe goed die Tissell is afgewerkt hé…

Ik had wel eens gelezen dat je bij Stowa geen brushmarks ziet, maar dat is volgens jouw foto’s niet het geval. Hoe zit dat, als ik vragen mag?

Heb het artikel even opgezocht. Ik heb er zelf niet zo op gelet. Weet ook niet of het voor de nieuwste Stowa geldt. Die van mij is bijna 7 jaar oud dus dat zal het wel zijn denk ik. De nieuwe “old stock” zal waarschijnlijk een betere afwerking hebben.

Al een wat ouder topic, maar ik ben erg benieuwd hoe de tisell zich houdt na verloop van tijd. Ben je er tevreden over. Ik ben ook op zoek naar een mooie betaalbare flieger en dan springt die Tissel er echt uit. Ze hebben ‘m overigens met twee varianten kroon (zie foto’s). Iemand daar een mening over? Is het puur esthetisch of hebben de verschillende modellen voor- of nadelen?

1 like

Volgens mij is de eerste een meer traditionele kroon voor dit type horloge. Ik geloof dat ze dit een “onioncrown” noemen.

De tweede is een zo genaamde “hammercrown” .

Het is wat je zelf mooi en praktisch vindt.

Ps Beide horloge heb ik niet meer in bezit :grin:

De bovenste kroon is meer richting origineel. De piloot moest het horloge kunnen opwinden met handschoenen aan en dat gaat met zo’n vorm makkelijker. De originele fliegers waren geen automaten.

1 like

Ik zie op de Tisell website dat hun fliegers Miyota automaten gebruiken die uni directioneel opwinden. Zelf heb ik net een goedkope (Ali) flieger gekocht met een soortgelijke Miyota 8215 en die is soms vrij rumoerig. De rotor wind dus in één richting het horloge op maar dat betekent dat ie in de andere richting vrij rond draait en soms vliegt ie bij een polsbeweging wel 10x in de rondte wat hoorbaar is in een stille ruimte. Het klinkt alsof er een los onderdeel door het horloge beweegt.

1 like

Dit uurwerk valt in de regel wel mee hoor. Er zit inderdaad wel verschil in de diverse Miyota uurwerken.

Deze hoorde ik alleen als ik het horloge bij het oor hield.

1 like

Ik wist het tevoren en voor minder dan €100 maakt het me niet zoveel uit. Aan de andere kant heb ik twee Vostoks van €60 die muisstil zijn en bi directioneel opwinden.

2 likes

Gewoon toe aan wat nieuws, of bevielen ze niet?

1 like

Benieuwd wat je nu voor flieger hebt :roll_eyes:

Altijd op zoek naar wat anders en dan gaat er ook wel eens wat de deur uit :grimacing:

Een eenvoudige Russische Flieger