Welke type A Flieger?

Tja, ik shop liever bij independents als Tourby, Archimede of Stowa, eerlijk gezegd, dan bij een Richemont toko. De Big Pilot is mij ook wat karikaturaal, dan zou ik liever een Mark XVIII zien te vinden van voor het Spitfire tijdperk.

Maar het model wat je toont:

CASE

  • Diameter 43.0 mm
  • Height 13.6 mm
  • Screw in crown

De dikte is echt een kolderieke belly-tanker, wat ook niet geholpen wordt door de doorzichtige caseback, een screw-in crown op een Flieger slaat als een lul op een weduwnaar, de kroon is echt overmaats en de lug width is een verschrikkelijk irritante 21mm.

En voor dat festijn is de list prijs 9.000 ballen.

Dat doen ze goed, die jongens van Richemont. Al had ik een half miljard Euronen in m’n bankrekening liggen, van mij krijgen ze voor dat ding geen 9.000 Euro.

In geen 9.000 jaar, zou moeder zeggen.

3 likes

:thinking:
:joy:

2 likes

Dies nog eens blauw ook… :cold_face:

Klinkt als een cartoon.

1 like

Waarom geen Laco Memmingen?

Dit vind ik wel dé Type A flieger. Kastvorm is hoewel authentiek niet heel subtiel en tevens krasgevoelig, maar verder echt een horloge wat er prachtig uitziet en een zekere wow factor heeft ‘in the flesh’.

Maargoed daar weet je natuurlijk alles van daar ik deze ooit van jou heb overgenomen (helaas zelf ook alweer afscheid van genomen).

2 likes

Trek je hier maar niets van aan, Fate heeft de Staphorst variant van het horlogevirus en kent maar 1 leer ; alles zal blijven zoals het geschreven wasch ooit. Waar hij voor zichzelf uitstekende keuzes maakt voor zijn horloges in prijs/kwaliteit verhouding, met prima NA`s ! zijn zn meeste adviezen van een wat bedenkelijker kwaliteit.

Ikzelf draag de Louis van Gaal mutatie en vertel de wereld wel even hoe het echt zit, en dat doe ik graag :blush: voor jullie, want het is hier geen Fashionista blog en we hoeven niet allemaal hetzelfde te dragen. Fate wil graag alles in een soort dress watch maatje en dat is fijn voor hem :+1: maar de rest van de wereld draait door qua smaak dus je mag zelf kiezen tegenwoordig ! :partying_face:

Toch ook echt zijn de Spezialuhr fur Flieger uit 1936, en Mark 12 vanaf 1948 en hun opvolgers.

De gebruikshorloges – Vlieger – Duiker etc – bestaan in vele soorten en formaten en dat is leuk. Kun je kiezen wat goed bij je past. Vliegers waren er tussen de 55 en 36mm doorsnee, allemaal echte waaronder die van IWC, en die 43mm smaller Big Pilot is geen bellytanker, want die naam behoort aan een Bell&Ross horloge, maar een medium maat die bijvoorbeeld ook goed past bij onze huidige vrouwelijke Aviatoren.
Heb je slechte ogen zoek dan wat groters, die 55mm knapen bonden de echte Vliegers om hun bovenbeen want tijdens het schieten wilde je toch graag beide handen aan de knuppel houden ! , en heb je Spillibeen polsen of juist hele goede ogen dan is een 36mm Mark XII type echt wat voor je.

Duikers zijn meestal ook wat dikker dan 12mm, daar zijn het duikers voor dus er is geen grens van 12, 13, 14mm of zo. Prachtig als het wat dunner kan met behoud van WR van minimaal 100 mtr maar dan betaal je meestal ook wat meer.

Staar je ook niet blind op merken inderdaad, zelfs Stowa heeft zich in 2021 overgeleverd aan een conglomeraat zo staat op Wikipedia te lezen, nadat iemand anders al in 1996 , ook volgens Wikipedia, de rechten overkocht : Jörg Schauer takes over STOWA and all trademark rights from Werner Storz.

en je hier ook al niet meer kunt spreken van een 1e lijns eigenaar. Weer een zelfstandig merk dat ons ontvalt…. wat is tegenwoordig nog echt ? Patek Philippe denk ik ? De wereld wordt steeds troebeler helaas.
Enfin, keuze genoeg dus leef je uit, passen, passen, passen en leef het leven uitbundig met je eigen smaak !
Fijne Sint allemaal !

3 likes

Alles hangt natuurlijk af van persoonlijke voorkeur en hoe dik de beurs is.

Heb een tijdje geleden deze vergelijking gemaakt van een Stowa en een Tisell. Eigenlijk best wel verassend.

3 likes
1 like

Ho ho.

Ik vind de nodeloze 13,6mm dikte en de overbodige schroefkroon een grotere faux pas dan de 43mm. Het blijft een Flieger he, daarom raadt ik @Alpons ook rustig 42x51mm fliegers aan, maar dan wel graag onder de 11mm dik.

Want zeg nou zelf, chronograaf-dikte voor een driehandertje is belachelijk. We zijn geen Grand Seiko aan het kopen.

Hahahaha… Je andere horloge is een Diesel Big Daddy? Weet je, qua smaak moet iedereen het zelf weten, maar heb jij @Alphons polsmaat als eens gevraagd?

De goede man heeft tenslotte al een 13mm dikke en 43mm grote Flieger weg gedaan, en ik durf te stellen dat bewust of onbewust het draagcomfort (of gebrek er aan) en de flexibiliteit een rol spelen. Maar da’s aan ome @Alphons, natuurlijk.

Viespeuk. Maar ook dat zal de goede man met één hand af kunnen, want hij vliegt nu eenmaal niet boven het Kanaal circa 1941.

Los van het feit dat ik ze veel te duur vind heb je daar gelijk in. De RAF style vliegeniertjes van IWC zijn onwaarschijnlijk charmant, helemaal de oudere versies met afgekapte urenwijzer.

De moderne Spitfire met Fauxtina lume naast hagelwitte prints en Duitse wijzers is dan weer een wat kolderieke pastische.

Hier. De Mark XV. De laatste IWC RAF Style flieger die gewoon uniform bedrukt / gelumed is, met een fijne maat en een RAF style urenwijzer. Prachtig. :+1: :+1:

Het verbaast me dat ome Jörg de tent over heeft gedaan aan die club uit Dresden. Maar daar zijn we het roerend eens: Je moet je absoluut niet blind staren op merknaampjes en heritage-marketing.

Nomos, Audemars Piguet, Rolex, Seiko, Citizen, Sinn, Casio en Archimede zijn allemaal nog in dezelfde structuur van weleer te vinden. Kleinere onafhankelijke clubs genoeg, denk ik zo, zeker in de micro brands als Halios, Baltic en consorten.

Eerlijk gezegd boeit het me niet zo, net wat jij zegt: Gewoon lekker dragen wat je mooi vind. En lekker vind zitten. :slight_smile:

1 like

Die ken ik niet, gelukkig denk ik ? maar 43 zit toch medium tussen de 55 en 36 in ? Het uiterlijk van deze spetterende Vlieger compenseert dan mogelijk voor @Alphons dat ene mm-tje teveel. Met de kroon en de dikte is het toch prima in verhouding.

MArk XV ook een prima keuze, dat design kunnen ze al de beste bij IWC.

1 like

Een overdosis drama queening in een Flieger topic.
This must be a first. Arme Alphons :slight_smile:

3 likes

Heren, jullie taggen wat af. :joy: Mijn polsmaat is 17,5 cm. Maar dan nog kan ik bv de 44mm sinn UX goed hebben.

2 likes

Eigenlijk heb je de ultieme Flieger gewoon verkocht.
Je had gewoon de Sinn moeten houden. Dan had je brandstofberekeningen uit kunnen voeren in je Messerschmidt terwijl je aan het timen bent hoe de bom op Londen te laten vallen.

4 likes

Het horloge deed me gewoon weinig. Geen klik noemen sommigen dat. Zo mooi op de foto, maar ik droeg hem veel te weinig.

2 likes

Sinn , ook prima !!

1 like

We zijn behoorlijk in touch met onze female side vandaag :joy:

:joy: Je kan niet eens aflezen hoe laat het is als je het gras aan het maaien bent. Prachtig horloge overigens.

1 like

Ik zal er maar van uitgaan dat je “feminine side” bedoelt… :grin::joy:

1 like

Eens. Ik had het enkel over de Beobachtermodellen en de modellen die IWC daar later van heeft afgeleidt. Als je over pilotenhorloges spreekt, zou ik er als eerste óók Cartier bij halen :wink:

Alleen de naam al, Dekla. Dekla. Zou voor mij een reden zijn dat ding niet te kopen.

1 like

Dat design kunnen ze als de beste bij het Britse Ministry of Defense. :slight_smile:

Is oncomfortabel. Het is prachtig dat de maat tussen een kolos die om je leren jack of je bovenbeen gewikkeld werd en een 36mm zit, maar de menselijke pols is nu eenmaal de menselijke pols.

Een half centimetertje minder dan de mijne, zo blijkt. Ik dacht 17,5 te hebben, maar het is 18. Ik raad je ten zeerste aan om een 39 of 40mm Flieger te nemen, dan heb je zowaar kans dat je 'm zou willen dragen.

Tja. Dat gebeurt in zoveel topics met ome Ron. :wink:

Jammer dat de Navitimer pas uitgevonden werd toen Messerschmidt alleen nog maar slechte auto’s en pre-fab huisjes mocht produceren.

De Santos Dumont. Kijk. Da’s een luxe flieger die z’n geld wel dubbel en dwars waard is. :+1:

1 like