Voorstellen en zoektocht

Goedemorgen! Het leek me goed om mezelf maar eens aan te melden omdat ik sinds begin dit jaar vrijwel dagelijks dit forum lees.

Ik ben 37 jaar en heb de eerste 36 jaar van mijn leven vrijwel nooit een horloge gedragen. Op een of andere manier is ergens een knopje in mijn hoofd omgegaan en wil ik daardoor nu alles van horloges weten. Wat een wondere wereld…

Aanleiding is dat ik begin van dit jaar voor het eerst een horloge heb gekocht (naast mijn Garmin): een Fromanteel. Zonder enige kennis van zaken, ik vond het gewoon een mooi horloge. Na mijn aankoop begon ik pas eens online te bekijken wat het eigenlijk voor merk is. Wat een positieve verhalen :wink: Toch draag ik 'm dagelijks met veel plezier…

Na het lezen van deze online berichten heb ik me voorgenomen om me eerst eens een jaar te verdiepen in horloges en om in februari 2021 een serieus horloge te kopen.

Het idee is om dan 1 of 2 horloges te kopen voor ca. 10-15k. Dit is een hele interessante zoektocht en waarschijnlijk is de ‘journey’ nog leuker dan de ‘destination’.

Ik merk dat ik veel kijk naar de veilige keuzes: Rolex (Sub, Datejust of Explorer II) en Omega Speedmaster, maar soms dwaal ik ook af naar Zenith, Grand Seiko en IWC. Vintage vind ik erg mooi (bijv. een 5513), maar ik vraag me af of dit slim is voor een eerste horloge. Een gouden Daydate is ook wel echt heel mooi, maar het is ook wel weer een statement :slight_smile:

Naja we hebben nog even! Toch begin ik aardig ongeduldig te worden en overweeg ik om tussendoor een horloge onder 750 a 1.000 aan te schaffen om toch wat jeuk weg te nemen. Bijv een Sarb033 maar die lijkt best zeldzaam. Andere ideeën?

Tot zo ver…

26 likes

Welkom bij de club.

1 like

Lukt niet! :zipper_mouth_face:

Maar desalniettemin welkom en veel plezier gewenst hier :wink:. Neem ons mee in je zoektocht.

Fotootje van de Fromanteel?

1 like

Welkom!

1 like

8 likes

Welkom op het forum.

1 like

Welkom!

De sarb komt hier nog wel met enige regelmaat voorbij in het blauwe gedeelte, gewoon goed in de gaten houden en snel bij zijn :wink:

Wil je nog een stapje hoger dan zou ik voor de Sarx035 gaan.
Prachtige afwerking en zelfs die zit nog onder de 750 euro 2e hands.

1 like

Thanks! Mooi inderdaad die Sarx035. Ook die lijkt vrij zeldzaam, want ik zie er maar 7 op Chrono24 en allemaal buiten Europa.

Beste,
Neem vooral de tijd en dwaal lekker af in een richting die jou echt bekoort.
Om jeuk weg te nemen zou ik eerder kiezen voor een mooi horloge tussen 200-500euro, maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van ieders budget. In het blauwe gedeelte komen veel leuke horloges langs!

2 likes

Dat is een beste stap vanaf een eerste horloge! Kijk maar uit dat de destination aan je verwachtingen voldoet.

1 like

Welkom…:+1:

1 like

Ja dat realiseer ik me zeker. Daarom duurt de journey ook minstens een jaar (en misschien langer als ik er niet uit komt :)).

Welkom! Geniet van de ‘reis’!

1 like

Welkom hier bij HF !

1 like

welkom

Welkom!

Dat klinkt als een JLC Reverso Medium handwinder, een Grand Seiko SBGA293 en een Damasko DS30 voor in de tuune of aan het strand. :slight_smile:

Dit lijkt me de beste SARB vervanger. Nieuwe 6r uurwerken met een langere power reserve, DiaShield coating, fantastische wijzerplaten en kleuren, goede bracelets en 100m WR, clearcoated saffier.

In het wit, blauw en groen verkrijgbaar op staal.

Ik loer er zeer zeker naar.

Ik heb een SARB033, 019 en 035. Die eerste kan een polijstbeurtje op de bezel gebruiken, maar het zijn tophorloges. Ik draag ze alleen minder vaak na aanschaf van twee Grand Seiko HAQ horloges. Ik merk dat degene die ik in het begin het minst mooi vond, de SARB035, voor mij de mooiste is geworden. Ook merk ik dat ik ze tegenwoordig op staal waardeer.

Ofschoon het een fantastisch ontwerp is ben ik geneigd om de SARB033 te koop te zetten (en nee, dit is geen plug) om 'm te vervangen voor zo’n nieuwe Sharp Edge Presage. Het is gewoon meer horloge.

Ik raad je dan ook aan om de SARB te skippen. Ook raad ik je aan om geen 10-15K aan twee horloges te verstoken. Een three-piece van een paar midrange horloges zoals Oris Zeigerdatum, de Sharp Edge Presage en bijvoorbeeld een Damasko DS30 of Sinn 556 is geiniger, met één klapper er bij. Dan ben je voor 8K klaar, heb je doekoe over, en heb je zowaar een setje horloges wat je ook nog eens durft te dragen als je op een strand rondbanjert of bij een concert rondhost.

3 likes

Thanks! Die Sharp Edged is wel erg mooi inderdaad, vooral in groen.

Goeie tip om een wat bredere collectie op te bouwen ipv direct twee klappers. Misschien moet ik daar maar zsm mee beginnen :rofl:

Ik moet nog een beetje wennen aan de Damasko wijzerplaat, maar misschien eens in het echt bekijken. De Sin 556 is mooi.

Het wordt er allemaal niet makkelijker op haha.

1 like

Nou, als je wat raardere kastvormen kunt hebben is een Archimede Outdoor Protect ook een rete-coole beater. Gehard staal, net als de Damasko, 200m WR en een fantastsche maat.

De Sinn is mooi, maar best veel geld voor een horloge wat dan weer net geen tegiment heeft. De satinering is fantastisch van die dingen, maar als Archimede en Damasko iets met hardening doen voor hetzelfde geld? Tsja.

Maar goed, er is zoveel leuks voor rond 1000 Euro. Neem nu de Fliegers van Stowa, of de Bauhaus horloges van Junghans:

Allemaal totaal anders, en je kunt nog eens een idee krijgen waar een echt pronkstuk aan moet voldoen.

Voor een tikkie meer heb je ook Nomos.

Nu zul je zeggen, waarom al die Duitsers? Tjsa. Ik vind Duitse onafhankelijke merken leuker dan de zoveelste Richemont of LVMH Zwitser.

In dat kader: Oris! :slight_smile:

Dat was nou ook mijn gedachte. Ik twijfel tussen groen of wit.

1 like

Welkom, er is geen weg meer terug, dit blijft een zoektocht… :smile:

1 like

Welkom. Sterkte !

1 like