Ik vroeg het me ook al af in mijn "nieuwe aanwinst!’’ topic, maar mischien zijn er meer mensen die dit lezen.
Weet iemand mischien waar de tweede schaalverdeling op mijn Poljot Aeronavigator voor dient?
Mischien is het heel logisch hoor, maar ik zie het niet.
Gewoon een decimale indeling van zowel minuten als uren (per 12 uur dan). Als je in termen van graden denkt (0 tot 360) en dat vergelijkt met decimalen (0 to 100), dan is deze schaal logisch. (50 % is de helft van een uur, 75 procent is driekwart van een uur enz…) ?
Mischien een beetje een vreemde manier om te meten, maar dat gebeurt wel vaker. Het zou dan geen urenteller zijn om de tijd bij te houden maar om het aantal motoruren te tellen. (een zogenaamde Hobbs meter) In een vliegtuigklok komt dat wel vaker voor, hele uren en decimale uren tot 10 of 100. Ik denk dat het zo geweest is in de originele aanduiding (is dit een reissue??) alleen zou ik dan wel verwachten dat er een draairing is om zeg maar te beginnen te meten. Aangezien je die niet hebt lijkt het me een overblijfsel uit die tijd die ze nu puur als design er op hebben gezet,.zoals vreugd2 al aangaf…
Ik heb wel eens eerder vintage horloges gezien met een 100 schaal en een draairing die alleen werden gebruikt voor motoruren te tellen. Hoewel het best iets anders kan zijn, de russische luchtvaart is de enige in de wereld bij mijn weten die metrische eenheden gebruikt in plaats van SAE eenheden. (hoogte in meters in plaats van Feet bijvoorbeeld)
Metrische instrumenten worden/werden ook wel in sportvliegtuigjes gebruikt, b.v. de Socata TB9 of TB10 had bij de introductie rond de jaren 80 een snelheidsmeter in km/u i.p.v. m/h. Heel verwarrend als je in meerdere types vliegt en er zijn dan ook wel (dodelijke) ongelukken mee gebeurd die hier waarschijnlijk mee te maken hebben gehad,
Dat de toch ver na-oorlogse Socata lijn dat ook had was mij niet bekend, maar de meeste europese fabrikanten hebben het metrische stelsel pas na de oorlog afgeleerd…