Waar draag je je horloge om de pols (onder of boven de knobbel)? [Incl. poll]

De knobbel valt helemaal in de lichte baan, dus wat mij betreft op de knobbel. :sunglasses:

1 like

Dan draag ik hem ‘op mijn arm’. Ik snap trouwens niet hoe horloges om je pols kunt dragen met het huidige formaat horloges. Je kunt je hand gewoonweg niet meer goed bewegen. ‘Om de pols’ komt waarschijnlijk uit de tijd dat horloges nog < 37 mm in diameter waren.

Op de knobbel!

Band nét achter de knobbel
:slight_smile:

3 likes

Siliconen niet belangrijk toch soepel, metaal boven knobbel

Lijkt me duidelijk.

1 like

Waarom denk je dat ik een hekel heb aan veel stalen banden? Grote horloges draag ik uitsluitend op NATO, die liggen dan een twee a drie mm van de pols af. Denk bijvoorbeeld aan m’n Baby Tuna en Stargate, maar zeker ook vaak de Squale.

Dan zijn er horloges zoals de Citizen Tough monocoque, de Seiko Mini Turtle en ook m’n Grand Seiko SBGV245 die een kastvorm hebben waar aan de onderkant een schuin opstaande rand er voor zorgt dat je geen staal raakt wanneer je je pols beweegt.

Stalen banden draag ik dan weer los, maar staal gebruik ik uitsluitend op m’n GS SBGV239, die dezelfde kast met opstaande randen heeft, en maar 39mm groot is. Als de band dan net wat losser zit is het fantastisch comfortabel.

Horloges zoals m’n 36mm Nomos Ahoi Neomatik, m’n Junghans Meister Driver (38mm), m’n SARB en m’n Archimede Klassik 39 zijn allemaal klein of plat genoeg om op leer, canvas of zelfs het staal van de SARB goed te vallen. Zeker de SARBs hebben ook een fantastisch ergonomische kast. De Hamilton Navy Pioneer KS ook, want die heeft zulke korte lugs dat ie ondanks de maat werkt.

Het helpt wel dat ik horloges rechts draag en de kroon veelal gewoon rechts op het horloge zit. :slight_smile: De ergonomie van horlogeontwerp wordt vaak onderschat. Als je het om je onderarm moet schuiven is het slecht ontwerp of heb je niet het juiste horloge gekocht.

Voorbeelden daarvan? Ja, m’n Hamilton Pilot Day-date van 47(!)mm was een slecht idee. En de Aevig Balaur zat nooit lekker. De Ventus Caspian ook niet, en een Citizen Promaster Sky van 45mm was gewoon te lomp om lekker te dragen.

2 likes

Altijd tussen de “knobbel” en mijn hand, wel iets losjes zodat ik in geval ik langer moet leunen op mijn hand het horloge iets kan verschuiven. Ik draag eigenlijk altijd liever iets losjes dan strak zoals ik soms voorbij zie komen. Gelukkig ieder zo zijn eigen voorkeur.

Hoe minder vet je hebt, hoe meer die knobbel uitsteekt. Ik moet hem er echt flink achter dragen.

3 likes

Insgelijks, heb niet zoveel vet op de botjes :sweat_smile:

Heeft gewoon met je lichaamsbouw te maken. Voor mij is het absoluut onmogelijk om een horloge om het polsgewricht de dragen. Drie bewegingen en hij zit weer om de arm. Dat is namelijk veruit de dunste plek, dus de natuurlijke plek voor mij om een horloge te dragen.

3 likes

Kijkt naar beneden 
 :face_with_raised_eyebrow:

7 likes

onder


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zelfs mijn 39 mm (of kleiner) horloges kan ik niet comfortabel op de pols dragen. Dat komt waarschijnlijk omdat ik ze graag wat strak draag, van staal hou en aan de linker arm draag.

Indien los op bracelet op de knobbel, andere banden wss eronder

Toch nog best veel voor de knobbel People richting de hand.
Zit je horloge dan niet in de weg als je de pols scharnierd?

1 like

Nee, geen last van, alleen als ik lang op moet leunen, let ik even op, maar nooit problemen mee. Ik draag mijn horloge ook graag wat losjes en dan heb je voldoende speelruimte.

1 like

Iemand had tijd voor een onderbouwde post :joy:

Ik wacht nog op het topic ‘Post de GPS-coördinaten van je horloge.’

2 likes