Waar eindigt niche en beginnen de "reguliere" merken?

Ze doen vrijwel alle genres. Da’s geen niche meer.

Dat het een kleiner merk is laat onverlet dat ze gewoon een algemene horlogeboer zijn die dingen maakt voor het algemene publiek. :slight_smile:

1 like

Volgens mij zal de niche vooral afhangen van de positie van waaruit wordt beredeneerd. Voor velen buiten de horlogewereld is een Holy Trinity voorbeeld wellicht nog redelijk niche. En bovendien hoeft niche ook volstrekt niet samen te hangen met dit behoorlijk dure segment. Voor een geïnformeerde enthousiasteling kan ik me niet voorstellen dat je hier een merk hebt genoemd dat als niche kan worden beschouwd. Immers, al deze merken hebben behoorlijke naamsbekendheid in geïnformeerde kringen. Exclusief of lastiger te verkrijgen, dat misschien wel. Volgens mij is dat niet hetzelfde. Men zou ook al snel kunnen zeggen dat het gros van de microbrands niche is. Die genieten waarschijnlijk stuk voor stuk minder naamsbekendheid dan gelauwerde exclusieve merken. Wat vind ik dan wel niche? Tja, dat kan je op diverse manieren benaderen. Bijvoorbeeld De Rijke & Co is behoorlijk niche. Weinig bekendheid, zeer beperkte productie, en een opmerkelijke functie in de draaibare kast. Of Havaan Tuvali, die zowel toegankelijk maar weinig gezien handwerk maakt en wellicht uit een onverwacht deel van de wereld. Of het eigenwijze Makina met onverwacht design dat totaal niet lijkt te proberen een echt brede groep aan te spreken, maar het wel behoorlijk serieus meent. Sarpaneva is ook een voorbeeld daarvan maar met meer exclusiviteit. Of neem allerhande horlogemakers die vrijwel als eenling opereren en alles met de hand doen op tergend traag tempo. Alleen voor de liefhebbers met diepe zakken die niets om naambekendheid geven, maar wel om de kunst van het maken en de persoonlijke connectie. Er zijn nog veel meer niches te bedenken.

3 likes

Okay, * I dó get the picture here. Ik dacht héél naïef, dat ieder merk waar ze iets voor doen de niche zou kunnen vormen. Ik zie nu hoe rechtlijnig dit van mij is in denken. :wink:

1 like

Ja, maaar op deze wijze is FlikFlak nog een niche te noemen, met alle respect hoor … :wink:

De Rijke en Co zit toch in Dordrecht ? :smiley:

Zeker, ik denk dat FlikFlak beter voldoet dan menig ander horlogemerk

1 like

Dat weet ik eigenlijk niet. Best een leuke plek om eens te bezoeken indien zo

1 like

Even visueel:

2 likes

Dat is nu inderdaad zo, volgens mij zelfs 70000 per jaar. Dat was 20 jaar geleden heel anders. Toen zaten ze op hetzelfde aantal als Lange nu zit.
Daar zijn verschillende verklaringen voor. Afscheid nemen van het lemania uurwerk wat heel veel onderdelen bevatte en maar een handjevol (letterlijk) horlogemakers aan konden werken.
Naast dat nieuwere uurwerken minder onderdelen bevatten is het makkelijker om eraan te werken en kunnen er ook meer mensen aan werken dus.
Er speelt nog meer, want alle scherpe hoeken van bruggen zijn gescrapt uit de ontwerpen. Dat zorgt voor een veel minder bewerkelijke manier van afwerking, terwijl het niveau van afwerking hetzelfde kan blijven.
Dit soort ontwikkelingen zie je bij meer fabrikanten terug natuurlijk die het volume willen vergroten.

1 like

Denk niet dat dit een eis moet zijn… wel dat het een klein merk moet zijn. Je kunt best een eigenaar en designer, of eigenaar/designer + horlogemaker zijn en een micro. Zeker als je wat meer zelf doet dan alles in china bestellen.

2 likes

Eens. Ik zou dat eenman niet zo letterlijk nemen

:point_down:

Mijn punt was kleine boetiek merken met een soort VOF structuur.

1 like

Dank je voor jouw ‘mee-redeneren’ in dezen, @bnv, Benjamin. :smiley:

Zeker, @bnv, Benjamin, kijk maar eens eventjes op de volgende link … :wink:About — D E R I J K E & C O.

De auteur van dit artikel verdient een prijs. Het is lang geleden dat ik zoveel onzin, neergezet zag worden alsof het een doordacht filosofisch verhaal is. Tering, wat kan die kerel uit zijn nek lullen zeg.

Om even in te gaan op de Holy Trinity tegenhanger en de auteur van je artikel pogen te evenaren; Ik zou Seiko willen voorstellen.

Seiko heeft namelijk met introductie van de quartz ‘revolutie’, over enkele decenia de zogenaamde ziel die vele pretenderen te voelen bij mechanische uurwerken uit de mechanische horloge industrie gereten en dood en verderf gezaaid in de industrie, door de markt te overspoelen met massa geproduceerde quartz uurwerken.

Als gevolg hiervan, is de markt verschoven naar vorm over functie. Uiterlijk, oppervlakkige waarden, trots, consumptie, voeden van ego, prestige en ‘keeping up with the Johnsons’ is de kern van de horlogemarkt geworden, ipv de oorspronkelijke essentie waarin horloges een daadwerkelijke tool waren waarbij vorm, ondergeschikt was aan de functie.

3 likes

Zo fatalistisch.

Technologie hou je niet tegen. Het is ook die technologische vooruitgang die ervoor zorgt dat modernere mechanische horloges zo mooi kunnen afgewerkt worden.
Het levert wel bravere zieltjes op.

Chatgpt?

1 like

:nauseated_face::nauseated_face:

2 likes

Aa, dat verklaart een hoop.

Erger nog. Het is onzin. Een reactie op niveau van het artikel en de vraag over een ‘unholy trinity’ in de post.

1 like

Keeping up with the Joneses :wink:

2 likes