Waar hoort dit wieltje thuis ?

Het kleinste wieltje rechtsboven zwerft door het uurwerk. Waar hoort deze thuis ?

1 like

Dat is het transmissierad. Die hoort bij het stelwerk/minuterie. Normaal aan de wijzerplaatzijde.

P.s.

Ben er juist achterdat hij niet meer opwindt, dus daar zal het losse wieltje mee te maken hebben …

Paul

Inderdaad, je moet de kroon met stift eruit hebben gehad, anders kan dat niet. Je kan met de stift eruit proberen om het wieltje in de opening naast het kroonrad te krijgen want daar hoort ie. Zoals hij nu ligt, met die kant naar het kroonrad toe.

Mijn vriendin had idd. de kroon er weer eens uit gerukt !

Hij doet het weer !

Uurwerkje uit de kast gehaald, het wieltje vanaf de wijzerplaat er weer tussen laten vallen en geprobeerd hem met de kroon te “spietsen”. Bij de derde poging gelukt :slight_smile: Hij windt weer op. Daar was het wieltje voor. Verstellen van de wjjzers lukte namelijk ook zonder het wieltje.

Nu hopen dat mijn vriendin de kroon er niet meer uitrukt.

Dank voir jullie tips !

Paul.

Een andere term is: staand opwindrad. Je moet wel heel handig zijn om 'm op de juiste plek terug te “schudden”… -edit- …ah, je was me net voor lees ik net. Gefeliciteerd! Enorme mazzel - en handigheid! :wink:

Mazzel …