Waar informatie en kennis verkrijgen?

Dag allemaal,

Als een nieuweling op dit forum ben ik enorm benieuwd waar iedereen zijn/ haar kennis over horloges, de waarde hiervan etc. vandaan haalt? Komt dat met de jaren en de vriendelijke hulpdienst genaamd Google, of zijn er bepaalde tijdschriften of speciale websites voor dit soort info?

Alvast hartelijk dank!

5 likes

Welkom!

Als je hier lang genoeg rondhangt komt het vanzelf. Voornamelijk HF dus.

3 likes

Bedankt! Hier niet meer snel weg te slaan, dus ben benieuwd :smiley:

2 likes

Tijd leert :wink:

3 likes

Welkom SDW,

Zoals hierboven benoemd valt er enorm veel te lezen op dit forum. Daarnaast zijn er verschillende podcasts (zoals Mannen van de Tijd door forumleden hier):

https://www.mannenvandetijd.nl/

Daarnaast zijn er een aantal zeer interessante bloggers op YouTube die veel content over horloges creƫren.

Bijvoorbeeld een introductie in horloges in de playlist van Teddy Baldassare:

Maar ook Fratello zijn kanaal:

5 likes

Aah kijk, super!!

Ja, lekker hier rondhangen en flink wat topics lezen en meediscussiĆ«ren, een aantal horlogevloggers op YT kijken, verder zijn er flink wat horlogegerelateerde podcasts, een enkel dingetje haal je ook nog wel uit bladen. Maar dat valt, vind ik, vaak een beetje tegen. Oh ja, en live ontmoetingen met mensen die het e.e.a. van horloges afweten, da’s ook vaak interessant, leuk en leerzaam.

Succes en veel plezier met je horloge(kennis)reis en geniet er vooral van!

2 likes

Ja met de tijd leer je veel, maar je bent nooit uitgeleerd in deze hobby.

1 like

Welkom hier the place to be :+1:

1 like

Welkom! En we zijn dol op foto’s van je horloges :wink::slightly_smiling_face: Veel plezier op het HF.

1 like

Dat vraag ik me ook wel eens af. Ik zou er niet vanuit gaan dat iedereen hier echt verstand van zaken heeft hoor. Ik in elk geval niet :wink: Ik hou gewoon van mooie horloges

1 like

Wat de waarde van horloges betreft vind ik een rondje googlen een risicovolle zaak. Als het courante horloges zijn wil ik nog wel eens op Chrono24 kijken, daar komt van alles voorbij en de prijsindicatie kun je nemen voor wat het is.

Vintage is een mijnenveld waar je een oog voor moet ontwikkelen. Hoe strak is de kast, is hij gepolijst, wanneer is er een beurt gedaan, zijn dingen origineel, etc etc etc. Da’s gewoon een kwestie van ervaring en veel lezen over de modellen waar je wat mee wilt.

Monochrome, Worn and Wound, Revolution, WatchesbySJX zijn mijn vrienden. Grappig genoeg kijk ik ook nog wel regelmatig naar The Urban Gentry. Veel mensen vinden die man een kwal, maar ik vind z’n reviews en hersenspinsels altijd leuk, dan moet je de pretentie even voor lief nemen. :slight_smile:

Als je daarnaast ook nog semi-commerciƫle lifestyle magazines wilt lezen die je een Rolex of Speedy proberen te verkopen voor bij je cabrio. tja, dan moet je bij Hodinkee respectievelijk Fratello zijn. Iets met korrels zout en zo.

Ook door dit soort lezingen te volgen:

En door dit soort teardowns te lezen:

En door dit soort artikelen door te spitten over geschiedenis:

https://www.vintagewatchstraps.com/waterproof.php

Als je wat verder gaat zoeken dan de lifestyle shizzle die de voorpagina van alle horlogesites hebben kom je toffe artikelen tegen over heel veel gebieden.

Tot slot heb ik nog nooit een podcast beluisterd die verder komt dan een stel gasten die bij een biertje oeverloos meningen heen en weer zitten de pingpongen. Als er een podcast is die daadwerkelijk informatie over horloges bevat ben ik 'm nog nooit tegen gekomen. Waardeloos format. Ik laat me hier graag in corrigeren, dus kom maar door met de kwaliteitspodcast!

7 likes

SDW, alle tips hierboven benoemt geven je een boel informatie. Ik heb een paar maanden geleden HF leden aangeboden een hele boel info over horloges toe te sturen, dat heb ik geweten, was daar een hele avond toen mee bezig. Dus diegene die de info van mij te gestuurd hebben gekregen zouden jou dat ook kunnen toe sturen, zo helpen we elkaar hier :smile:

2 likes

Heel veel op internet:

fratellowatch.com

horobox.com

Een aantal zijn behoorlijk commercieel opgezet, maar zoms fantastische fotografie.

3 likes

Fredrico talks watches op youtube geeft een eerlijke mening hoe die zelf denkt over bepaalde merken en is geen Rolex groupie.

1 like

Horlogeforum kan een bruin van kennis en ideeƫn zijn. Als je technische vragen hebt zijn er mensen die die kunnen beantwoorden, als je ideeƫn ziet voor een bepaald soort horloge bij een bepaald soort budget wil iedereen altijd graag met je meedenken en suggesties geven die minimaal twee keer je budget overschrijden en als je op zoek bent naar ervaringen met bepaalde merken zijn die ook in overvloed te vinden of aan te leveren.

Op YouTube is ook een veelheid aan informatie te vinden, maar wees je ervan bewust dat niet iedereen objectief is (dit geldt trouwens voor alles in het leven :wink:). Een aantal dingen die ik je aan kan bevelen:

• Watch and Learn serie, op het kanaal van Long Island Watch. Marc legt hier duidelijk uit hoe bepaalde dingen werken, ontstaan zijn, of soms hoe je ze zelf kunt repareren, vervangen of afstellen.
  • Teddy Baldassarre. Ja, hij is een dealer, maar zijn aanbod is breed, hij weet veel van het onderwerp en heeft vaak een frisse insteek. Onder andere zijn serie ā€œx dollar watch collectionā€ kan je ideeĆ«n geven over wat je wel en niet tof vindt. Hij heeft ook een aantal videos waarin hij veel gebruikte termen verklaart, en merken en groepen van horlogefabrikanten verkocht.
  • Wrist Watch Revival is een kanaal waar Marshall slecht lopende horloges een service heeft en/of repareert. Interessant als je wilt weten hoe een horloge werkt. Langere videos maar persoonlijk vind ik het leuke content.
  • Just one more watch, een review kanaal gefocust op het lagere segment van de markt.

Qua geschreven media is er ook veel beschikbaar. O.a. Fratello, Worn and Wound, Hodinkee en Monochrome zijn bekende namen, maar wees je bewust van hun insteek.

4 likes

Allemaal ontzettend bedankt voor de uitgebreide reacties en info! Echt super tof

2 likes

In mijn geval is het (ik beoefen de hobby sinds 2007 actief) een kwestie van veel lezen op internet, tijdschriften en fora en veel kijken op Youtube.
Zo ontwikkelt ieder denk ik zijn of haar expertise binnen de horlogerie. De ene is meer van de vintage, de ander meer van de duikers etc. Ik vind de werking van een uurwerk erg interessant en er is een aantal merken dat mij aanspreekt dus daar verdiep ik me meer in dan in bijvoorbeeld vintage, wat me minder aanspreekt.

Kort samengevat: zodra de interesse er is, leer je vanzelf :slight_smile: (en dat geldt voor alles)

Wat leuk — ik wilde laatst een vergelijkbaar topic openen omdat ik merkte dat Jenni Elle weinig liefde genoot onder sommige HF’ers.

Kritiekpunten (clickbait, rare thumbnails o.a.) zijn mijns inziens wel terecht, maar ik kijk haar video’s toch graag. Je merkt dat ze super enthousiast is over horloges en dat vind ik leuk om te zien. Zie bijv. het filmpje waar ze op het eind een horloge van haar man krijgt. :slight_smile:

Teddy Baldassarre heeft me het meest geholpen met een beeld krijgen wat er allemaal te koop is. Welke stijlen, welke prijscategorieƫn. Ook heeft hij enkele verhelderende filmpjes over formaten van horloges in relatie tot polsmaat.

Enige nadeel is dat hij ook een winkel heeft en in zekere zin dus een dubbele agenda (Nee ik wil geen Oriƫnt Bambino kopen!!!).

Enorme aansteller inderdaad, maar ik heb toch ook wel het e.e.a. van ā€˜em gekeken. En als je ā€˜em ziet zitten in z’n jongenskamer met z’n dvd-kastje, posters aan de muur en lavalamp kun je er ook wel weer om grinniken.

Dat zie ik dus voornamelijk bij Watchfinder. Ik vind dat zo’n matige vlogger! (sorry voor de fans). Elke keer die suffe vergelijkingen met Rolex in de title…