Waar kopen jullie, jullie vintage?

Goedenmorgen :smile:

De laatste tijd raak ik steeds meer gecharmeerd van vintage horloges.
Al een aantal keer op de rommelmarkt geweest maar dat was ook niet echt wat.
Ik zie hier zo veel vintage horloges voorbij komen dus, waar kopen jullie ze?
Ik zou echt niet weten waar ik moet zoeken.
Rommelmarkten, internet, zijn er vintage webshops?
Ik hoor het graag.

1 like

De beste optie is zelf Marktplaats/Ebay afstruinen. Denk ook aan fora zoals hier, Uhrforum, Omegaforum, etc. Je kunt ook Watchrecon gebruiken voor een overzicht van een aantal fora. Maar altijd geldt: koop niet tenzij je zeer zeker van je zaak bent in het herkennen van gerommel. Overigens biedt kopen bij een professionele verkoper GEEN garantie tegen gerommel en je betaalt een vette premium.

2 likes

Ik kijk af en toe op marktplaats, en dan filter ik op een paar kilometer afstand. Zit een heleboel meuk tussen, maar af en toe voor een paar tientjes een oude citizen, seiko of pulsar die je dan op kan halen😁

1 like

Ik zoek nagenoeg enkel gericht naar bepaalde horloges. Dus maar net waar ik ze kan vinden, via internet (fora, eBay, webshops, etc), verzamelaars of op reis bij winkels.

1 like

Hier op HF de horlogemarkt in de gaten houden, worden vaak ook leuke vintage horloges aangeboden.

3 likes

Mijn huidige vintage horloges komen komen van HF, ebay en chrono24. In het verleden ook wel eens iets gekocht via marktplaats.

Wel altijd goed uitkijken dat je geen kat in de zak koopt. Dat doe je door eerst onderzoek doen naar wat je wilt kopen en je in dat type horloge te verdiepen. Eventueel kan je ook voor aankoop hier op het forum advies vragen en foto’s laten zien.

Als je hier geen zin in hebt kun je natuurlijk ook een vintage juwelier binnenstappen maar dan ga je ook flink meer betalen.

1 like

Ik zou hier graag een overzicht zien hier van de grote ‘Marktplaats’ sites in de grote (en/of welvarende) Europese landen waarop veel particulier aanbod wordt getoont en weinig commercieel aanbod (dus vergelijkbaar met MP):

Duitsland, de UK, Frankrijk, Spanje, Italie, Polen, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden

(dus absoluut niét de kleine, daarvan zijn er heel erg veel in de marge, ook in nederland. Dit levert geen tot zeer weinig zoekresultaten van particulier aanbod)

Ook jullie ervaringen op deze sites zijn natuurlijk welkom

Wel, je zou een een kijkje kunnen nemen op de rikketik beurs.
Die wordt doorgaans in Houten gehouden, de eerst volgende is zondag 20 januari 2019 .
Genoeg vintage horloges.

1 like

Thanks voor de tip, alleen heb ik gehoord dat de prijzen daar aardig hoog zijn en de horloges ook niet altijd correct zijn. Is dat zo of zijn ze over het algemeen wel correct?

Je zal goed moeten uitkijken waar je wat koopt, maar dat is bij alle markten het geval.
Dan is het ook belangrijk wat wil je kopen.
ga je voor een simpel ongecompliceerd horloge van een merk wat niet zo hoog in de top twintig staat, zal het best wel meevallen.
Maar als je naar de bekendere en duurdere merken gaat kijken, dan gaan de prijzen wel omhoog.
Nogmaals, wat zoek je precies. Ga dan, als je weet wat je wilt, zorgen dat je veel over te weten komt. dan zal je ook automatisch meer leren over de gangbare prijzen en waar je het beste terecht kunt komen.
Er zijn ook hier op het forum genoeg leden met de juiste kennis over bepaalde merken.
succes.

1 like

Nogmaals bedankt!
Vintage zou mijn prijsklasse niet boven de €500 uitkomen, gewoon omdat ik dat het ee nu nog niet voor over heb.
En wat ik wil? Ik moet gewoon denken op dat moment van “wauw dat is vet!” Heb niets specifieks voor ogen.

De vraag is veel te breed, enkel vintage zegt niks. Wat voor stijl, dress of sportief, chronograaf? Ikzou hier gewoon het blauwe gedeelte in de gaten houden, er komt genoeg voorbij wat betaalbaar is én klopt.

2 likes

Zeer onverstandig tenzij je je reeds hebt verdiept.

1 like

Zo’n brede vraag is lastig i.c.m. vintage. Specifiek op het gebied van vintage geldt juist dat het loont om precies te weten wat je zoekt. Als je ‘dat ene’ horloge dan voorbij komt weet je ook direct wat de waarde van een exemplaar in de aangeboden staat zou moeten zijn, en wat eventuele zwakke punten van het horloge zijn waarop je door moet vragen.
Als je het andersom aanpakt kun je geluk hebben, maar ook een kat in de zak kopen. Ik denk dat dit belangrijker is dan het kanaal waar je via koopt.

Los daarvan betaal je bij vintage ook voor het nemen van het risico. Hiermee bedoel ik dat je m.i. op MP of een rommelmarkt te beste deal kunt maken, maar dan heb je het grootste risico dat het horloge niet helemaal is wat je ervan verwachtte. Hier op het blauwe gedeelte doe je over het algemeen zaken met eerlijke ‘horlogemensen’, die goed weten wat ze aanbieden (en wat hiervan de waarde is). Als je het risico wilt minimaliseren en waarde hecht aan garantie (vooral handig als je geen zin hebt je in de materie te verdiepen) kun je je het beste tot een gerenommeerde vintage dealer wenden, daar krijg je wel te maken met prijzen die vaak flink hoger liggen.

Bij mij werkt het zo dat ik gecharmeerd raak van een bepaald model of type horloge en me hier vervolgens in ga verdiepen (een van de leukste dingen van ‘de hobby’ vind ik zelf). Als ik eenmaal weet wat ik wil en waar ik op moet letten, ga ik kijken naar het aanbod en houd ik dit een beetje in de gaten. Als er dan een mooie kans voorbij komt sla ik toe. Of niet, dan heb ik weer wat geleerd ga ik verder en wordt ik weer ‘verliefd’ op iets anders :rofl:

3 likes

chrono24 een van de mooiste site’s als je het mij vraagt. prijzen liggen vaak wel wat hoger, maar er is onderhandelingsruimte in veel gevallen.

1 like

Staat ook genoeg rotzooi op Chrono.

1 like