De laatste Zwitserse Maart export cijfers voor Nederland en Belgie zien er nou niet bepaald rooskleurig uit… Maar er zijn vast data analisten op de vrijdag middag die dit kunnen duiden:-)
Of zijn de Franse merken via swiss made echt groot…?
Chrono 24, de laatste paar keer herhaaldelijk uit Japan en Italië カッゾー ![]()
Heb al sinds 2020 niet meer de behoefte om iets te kopen bij Jomashop oid…
Tis toch buitengewoon knap wat die zonen van Willem Tell presteren?
Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.
![]()
ik koop vooral bij Ten2Two, Q-Watches en Wrist Candy en Chrono24 voor als het nieuwe zijn, veelal via Japanse dealers. Ik koop ongeveer 50/50 Swiss Made en Japan Made
![]()
Hahaha klopt helemaal en bij de andere leden van HF ![]()
Nederland is gewoon geen horlogeland. De meeste mensen lopen met zo’n Apple watch o.i.d. Met een echt mooi horloge wordt je hier al snel als patser gezien. Het zit niet in onze cultuur om mooie dingen en kwaliteit te kopen. Alles moet goedkoop en efficiënt.
ik koop geen zwitserse horloges
Hoop parallelhandel in die meuk.
Dus waar het naar toe gaat en waar het terecht komt is toch niet te achterhalen.
Beetje de calvanistische inborst inderdaad.
Ik heb mijn laatste 3 aankopen in resp 2x Nederland en 1x Duitsland gedaan. Daarvan was er 1 van japanse makelij en 2 zwitsers.
Komt erop neer waar je een goede deal kunt vinden en/of het model dat je specifiek zoekt.
Secondaire markt? De tabel is directe export.
Nee joh. Als je nou 2 ton om de pols zou hebben hangen, ja oké dan ben je een patser. Dit is nog geen kwart daarvan. Dan ben je gewoon een liefhebber.
Wij Nederlanders zijn historisch goed in de handel. Dat betekent dat we goed zijn in zo goedkoop mogelijk inkopen, dus veel online en ik verwacht ook vaak fysiek in het buitenland tijdens reizen. Ik heb ook Zwitserse horloges gekocht in Spanje, Italië en Duitsland. We reizen wat af als Nederlanders.
Ah gelukkig. ![]()
Zelf ben ik Belg en reeds kocht in:
- BE
- NL
- FR
- US
- DE
- SE
- JP
Zowel nieuw als tweedehands
Maar ik ben er zeker van dat sommige horloges initieel uit JP kwamen. Ik vermoed dat JP betere aankoopprijzen heeft dan de rest van de wereld.
Wie kent er niet iemand in Swiss die of het horloge ophaalt of het daar laat bezorgen met de post.
.
Zelf ophalen met de auto / trein kan natuurlijk ook
.
Kan veel geld schelen, heb ik gehoord
mmm
M’n huidige quintet, allen ‘ pre-used ‘:
1x HF
3x MP nl
1x Rommelmarkt in BE
lesson learned
- vakkundige horlogemaker onontbeerlijk
Helemaal waar, als je hier wat moois/duurs koopt wordt je al snel gezien als patser. In de meeste andere landen krijg je (ook zakelijk) eerder het stempel succesvol.
Of je wordt beroofd of zelfs gedood als je zichtbaar met een duur horloge rondloopt, nog erger……
Mijn horloges koop ik over de hele wereld.