Beste mensen, ik wil graag een ‘oefen’ horloge demonteren en monteren echter ik kan nergens behalve op eBay.com een plek vinden waar in dikken en dunne olie online kan bestellen. Mijn voorkeur gaat uit naar een online mogelijkheid in Nederland. Heeft iemand een tip? Ook welke olie je het beste kunt gebruiken voor welk onderdeel voor een eenvoudig mechaniek?
SLLS
Hallo Slis,
Bekijk deze link eens: http://goldsmithwatchworks.com/component/content/article/35-eta/402-eta-yu.html.
Neem b.v. de ETA 1727.1, download de pdf, daarin zie een volledige schema
en alle onderdelen van dit uurwerk. Het uurwerk dient slechts als voorbeeld.
Daarbij wordt ook aangegeven welke olie je, op welke plaats, kunt gebruiken.
Er wordt zelfs aangegeven waar je weinig olie moet gebruiken.
Moebius is een zeer geschikte olie.
Je kunt deze olieën bestellen bij HobbyKlok b.v.
Met vriendelijke groet,
Inca
Bedankt voor de info. Ik heb al even wezen kijken op de site http://www.hobbyklok.nl/
Ook handig om een betere set schroevendraaiers aan te schaffen met een hardere kop.
Toch nog een beginnersvraag: welke olie die zij aanbieden kan ik het beste aanschaffen voor de juwelen en welke voor bijvoorbeeld het opwindmechanisme?
SLLS
Als het goed is staat dat wel vermeld bij de Olie… Ik heb even gezocht op de site van Hobbyklok… en … ik was er al bang voor… de oliën die ze hebben… zijn KLOK oliën… geen Horloge Oliën…
Ik heb zelf KOCH nr 1:
Klassieke olie voor ankerpaletten van zakhorloges en horloges. De ideale olie voor echappementen van hoogwaardige werken. Deze olie heeft een hoge grip en smeerwaarde.
en KOCH nr 2:
Klassieke olie voor radarwerklagers in horloges en ankerlagers bij kleine en grote klokken.
't lastige is… om Koch olie te kunnen kopen… moet je een KVK inschrijving hebben… ALmaFindings verkoopt het onder andere…
Heel gedoe nog. Ook lastig is dat ik mijn huidige kennis vooral heb opgedaan in het Engels. Al die Nederlandse termen ken ik niet, wel movement, jewels, balance, 1-4 wheel, crown, dial, etc.
Dag Freddy,
Ja dat is een geweldige post!
Ik denk dat ik dan toch maar via eBay iets ga kopen.
Wat kan ik dan het beste kopen uit deze lijst?
http://stores.ebay.nl/PROOPS-BROTHERS/_i.html?_nkw=watch+oil&submit=Zoeken&_sid=298658219
Er staan ook oliepennen bij. Hoeveel mm is handig voor horloges van ongeveer 30 - 40 mm?
Ook bij Almafindings kun je niet kopen anders dan wederverkoper, dus
niet particulier. Hier zijn alle soorten incl. prijzen: http://www.dehobbysite.nl/catalogsearch/result/?q=moebius
Als je nu de pdf doorleest zie je precies waar wat gebruikt moet worden.
Met vriendelijke groet,
Inca
Dag Inca,
Handig te weten maar volgens mij gaat het hier, zoals Freddy al aangaf, om klokken en niet om horloges. Tijdens de beurs in houten werd het mij al wel duidelijk dat horloges heel andere olien nodig hebben dan de grotere uurwerken. Een tip wat ik dan het beste via de doorgegeven eBay winkel kan aanschaffen zou mij zeker verder helpen. Neemt niet weg dat ik zeer bruikbare info van je heb gekregen.
Hallo Slls,
Even opgezocht bij de Hobbysite: http://www.dehobbysite.nl/uurwerkolie-microgliss-d5.html
bestelnrs.
Moebius 9010 594902fried
Moebius D5 595180fried
Moebius 9501 594540fried
Moebius 941 of 9415 594523fried
dure olie, maar je hebt er je hele leven genoeg aan.
Anders Koch kopen, daar staat het eenvousig op het etiket.
Koch 1 & 2 volstaan, deze zijn voor pols- en zakhorloges.
Koch 3 is voor pendules en Koch 4 voor zware uurwerken
b.v. Comptoises.
Desnoods kan het via mij.
Met vriendelijke groet,
Inca
Hier nog een leuk artikel, mede over het gebruik van oliën en oliegevers:
http://forums.watchuseek.com/f54/vostok-2416b-service-notes-240805.html
Vøl succes!
Oef… Ik heb een paar meachnische horloges, alleen uit Rusland. Watchuseek is mij niet onbekend. Voor de lol heb ik een oude niet werkende Kirovskie “saucepan” gekocht voor 20 dollar inclusief verzendkosten. Die zijn zo eenvoudig dat ik deze heb gekocht om eens helemaal uit elkaar te halen. Ik dacht, als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed oefenen met olien en het weer in elkaar zetten. Kan me geen buil vallen aan omgerekend nog geen 15 euro. Leuk leer en vermaak materiaal. Maar goed, ik wil natuurlijk wel proberen de boel aan de gang te krijgen. Ik denk dat ik het maar mooi houd op Koch 1 en 2.
SLLS
Hoi,
Ik zou gaan voor:
Moebius 9010 heel dun, gebruik voor dunnen tapjes zoals het ankerrad en de dekstenen van incabloc
Moebius D5 vergelijkbaar met HP1300: alle asjes aan wijzerplastzijde, gebruik voor de wat grotere tapppen. Is iets dikker als 9010
Moebius 941 of 9415. Zit vet in en gebruik je alleen voor je ankerstenen
En dan wellicht het meest belangrijke…de oliegever.
Als oliegever zou ik de dunste van bergeon uit de setjes gebruiken. Bergeon heeft nu ook een nieuwe gever die extra fijn is en los verkrihgbasr is maar de hoofdprijs kost.
Als je de olie samen met iemand kan delen kun je geld besparen. De hoeveelheden die je kunt kopen zijn voor vele jaren gebruik!!
Succes
Men
Tsja, wat gebruik ik? De ultieme manier om twee horlogemakers in gevecht te krijgen is ze het te laten hebben over het smeren van horloges
moebius 9010 voor de astappen van balans(incablok) en in een enkel geval ankertap van een zakhorloge waarbij het anker geen robijnen bus heeft. is een dusdanig dunne olie dat dit het springen in mijn beleving niet beinvloed, maar slijtage wel voorkomt. bij kleine uurwerken gebruik ik deze ook voor ankerrad.
Moebius 9020, voor de tandwieltrein, dus ook ankerrad bij grotere uurwerken.
Microgliss D5 voor tappen van centraalrad en veertonas. Tevens voor alle andere hendeltjes, palletjes, wijzerverzetwerk en andere plekken waar wat smering wenselijk is. Daarnaast zet ik een paar streepjes van deze olie op de veer om deze te smeren, als ik de veer hergebruik. Nieuwe veren nooit smeren, deze hebben een tefloncoating.
Moebius 941 gebruik voor voor de ankerpaletten in horloge met een tikgetal onder de 28800 BPH.
Moebius 9415 gebruik ik bij ankerpaletten van sneltikker vanaf 28800 BPH. Is een vast smeermiddel, maar bij een impuls wordt het vloeibaar en heeft het een smerende werking, als de druk weel weg is ‘stolt’ het weer. Daardoor vliegt het niet door het uurwerk heen. door deze eigenschap is dit het smeermiddel bij uitstek voor het smeren van de remise-a-zero- hamer van chronograven.
Daarnaast nog synthetisch vet(gekregen van collega horlogemaker) gebruik ik weinig, meestal bij zakhorloges. daarnaast ook om rubberen pakkingen wat te vetten. wil eventueel in de toekomst eens gaan kijken om een vet te gaan gebruiken voor sommige onderdelen van het wijzerverzetwerk.
Daarnaast ‘braking grease’, wat op de veertonwand wordt aangebracht bij automatische horloges. het vet speelt een belangrijke rol bij het slippen van de veer als deze verder dan volledig opgewonden word.
Van nog Lubeta V105 om wisselradaren van het automatische opwindsysteem te smeren. het is een in een vluchtige stof opgeloste smeermiddel. Dompel het onderdeel erin onder, laat het een kwartier drogen en alle onderdelen in de reverser zijn voorzien van smering.
Daarnaast is V106 ook een soortgelijk middel, maar dan voor de kogerlager in de automaatrotor. In het flesje zit ook een handig hulpstukje om de rotorlager te smeren. Ook dit smeermiddel aanbrengen, de vluchtige stof laten verdampen en de kogerlager functioneerd weer als nieuw.
Gok dat als je alles moet aanschaffen je zeker 150-200 euro kwijt bent, maar daar kun je dan ook jaren mee voort.
Een beginner zou ik aanraden om D5 en, 9020 en 9010 te kopen, dit is toch wel echt de basis.
Daarnaast leer je vanzelf wat je een prettig middel vind om ergens te gebruiken en waar je goede resultaten mee behaald.
Hier nog wat naslagwerk. de reader van het BHI is een prima handleiding in het Engels.
http://www.bhi.co.uk/Documents/certificate/Tech/PractLub.pdf
Even een opmerking over het oliegeven van het incablok. Ik heb op school geleerd dat je de olie op de deksteen geeft en daar de lagersteen op plaatst. Het geheel wordt dan terug gezet in de platine/balanskloof en gesloten met de dekveer. Hierbij moet je er wel op letten dat de tap van je balansas nog niet door de platine steekt (dan moet je gaan “zoeken” met je incablok totdat de balansas in het lager zakt, het beste is om de balans van de kloof los te maken en terug te monteren na het reinigen en oliegeven van het incablok). Dit is ook handiger ivm eventueel morsen van olie (buiten het uurwerk olie geven en controleren of de juiste hoeveelheid is aangebracht IN HET MIDDEN van het incablok).
En automatische oliegevers zijn op de vakschool een “no-go”. Just so you know…