Waar op te letten bij een aankoop van een Omega?

Uiteindelijk ben ik op zoek naar een mooi horloge. Ik heb verschillende modellen op het oog, maar de oudere modellen van Omega springen er voor mij toch echt wel uit. Naast dat er hier op het forum wat te koop zijn, staan er ook wat op Marktplaats. Stel dat ik een klok ga bezichtigen, waar moet ik op letten? Iemand tips?

Ik ben erg benieuwd!

Groet

Voor mij geldt hetzelfde, ik ben erg benieuwd naar de antwoorden. Ik blijf dit topic zeker volgen.

Da’s lastig adviseren…

Als je vintage gaat kopen moet je eigenlijk gewoon zelf kennis van zaken hebben, de detailverschillen weten. Weten welke kroon de juiste is, welke wijzers bij dat model horen, goed op het deksel letten, weten welke wijzerplaat erin hoort enz.

Als je foto’s hebt zijn er hier ook verschillende mensen die goed advies kunnen geven maar vintage kopen zonder kennis van zaken blijft naar mijn mening erg risicovol als je het particulier via MP doet.

Ik kan me daarbij aansluiten en ik ben wat dat betreft - door schade en schande - ervaringsdeskundige. Wil je veilig een horloge kunnen kopen dan moet je erg veel verstand van zaken hebben. Ik heb horloges gekocht waarvan ik dacht dat er niets mis mee was, waar uiteindelijk van alles mis mee was (geen originele band, geen originele wijzers, etc.). Ik weet dat ik dat risico loop, omdat ik geen verstand van zaken heb. Ik probeer me zo goed mogelijk te verdiepen in het horloge en vragen te stellen op dit forum, maar ga niet lopen klagen als blijkt dat ik een miskoop heb gedaan. Dat is het risico van kopen op Marktplaats. Wat dat betreft is dat alleen weggelegd voor de echte deskundigen. Er zijn echter een paar verkopers op Marktplaats die wel te vetrouwen zijn (bijvoorbeeld: Nico Rijsman en Frans Germeraad). Succes.

Het beste is natuurlijk iemand met verstand van Omega horloges meenemen als je een horloge gaat bekijken.
En je zelf goed inlezen.

Hier is een link naar een site met een schat aan informatie over Omega

vintage omega is lastig omdat er ontzettend veel modellen van zijn. een voordeel is de prijs die veelal niet hoog is.

als je een horloge op het oog heb kun je foto’s in het vintage-deel plaatsen en vragen om advies. originaliteit is belangrijk omdat vervangende onderdelen moeilijk traceerbaar zijn.

waar zoek je naar, welk model, uurwerk, kleur dial etc?

succes in je zoektocht~!

vrgr

vncnt

Goede vraag, lastig antwoord.

Als je zelf meer richting kunt geven (jaartal, model, duiker, dress, chrono) dan kunnen wij je beter adviseren.
Bepaal vervolgens je budget en realiseer je dat iets wat een koopje lijkt tot niets kan leiden, terwijl een prachtstuk dat te duur lijkt de waarde behoudt of wellicht nog iets groeit (in financiele zin :wink: ) in de toekomst.

Marktplaats is roulette. Als je het spelletje kent is het leuk om een gokje te wagen maar…

Op dit forum wordt vaak Omega aangeboden, over het algemeen naar eer en geweten. Zou er iemand toch rommel aanbieden dan treden de mods op of je ziet dat leden zich er mee beginnen te bemoeien :smiley:

Tot slot; doe zelf onderzoek. De reis naar je eerste (vintage) horloge is net zo leuk als de uiteindelijke aanschaf.

Succes (tu)

gr. Roel

Purisme :

• Wijzerplaat niet opnieuw opgemaakt (loep meenemenen)
  • Wijzers origineel
  • Kroon origineel
  • Achterdeksel origineel bij het horloge

Als je 'm wil kopen om te hebben en te dragen :

• Wijzerplaat niet opnieuw opgemaakt (loep meenemenen)
  • Achterdeksel origineel bij het horloge

Let op dat de kroon wel goed aansluit op de kast , veel Omega horloges hebben andere kronen gekregen.

Jack

Tja, maar om dit te kunnen beoordelen, zelfs met loep, heb je kennis van zaken nodig.

Mijn tip: zoek en kies eerst de verkoper en dan pas het horloge. Vergeet Marktplaats voorlopig.

Het is een beetje afhankelijk waar je woont maar ik heb op in ieder geval al vier plaatsen een Omega deskundige voor je. In Den Haag Horlogeplatform. Gerard is een van de deskundigen die meer dan aan te bevelen is. In Hellevoetsluis Clockwise. Ruud is zelf horlogemaker en kan je zeker helpen. En dan in Heerlen de Omega Goeroe van Nederland, Ferrie Schweitzer. Hij repareert alle Omega modellen met originele onderdelen en verkoopt nagenoeg alleen vintage Omega horloges. Dan nog een in Helmond. Horlogerie Alex. Ook hij verkoopt (via chrono24) hoofdzakelijk vintage Omega horloges. Wij zien hier natuurlijk graag de foto’s van het horloge dat je gekocht hebt. Frans Gemeraad is zeker te vertrouwen maar is geen horlogemaker en alleen een liefhebber.

Vergeet dan ook John, van Scorpione Maastricht niet. Mooie vintagehorloges waaronder Omega.

hans

Allen bedankt voor de vele en goede reacties! Ik had het volgende horloge op het oog,echter is deze al verkocht :frowning: Zó jammer, aangezien ik dit horloge echt geweldig vindt!

http://imageshack.us/photo/my-images/69/fotovf.png/

Ik ben op zoek naar een vergelijkbaar horloge. Een witte wijzerplaat zou geen probleem zijn. Het liefst met een bruin lederen bandje, maar deze kan ik er later ook zelf op zetten. Het liefst toch wel een automatisch uurwerk, omdat ik dat veel meer een écht horloge vind. Maar wanneer er een ontzettend mooie klok met een Quartz-uurwerk te koop zou staan, zou dat ook een optie kunnen zijn.

De Geneve is een van de ‘mindere’ horloges van Omega. Niet slecht maar zeker niet bijzonder. Je vindt ze in grote aantallen en wisselende kwaliteit. Zoek gewoon bij de adressen die hier eerder genoemd zijn en ga niet alleen af op het uiterlijk van het horloge. Bij Omega is vooral ook belangrijk hoe het er van binnen uitziet…

hans

Ik vind de horloges gewoon ontzettend mooi. Voor mij is het nu noodzaak dat ik een horloge heb die ik mooi vind en goed werkt. Mijn vorige horloge is kaduuk, en is het ook niet waard om gemaakt te worden.

Dit is ook een betrouwbaar adres voor een vintage Omega

http://www.omega-fanatic.com/pages/vintage-omegas-for-sale.php

Er zijn zat Omega’s die zeer sterk lijken op dit model, maar die veel beter binnenwerkjes hebben. Genève blijft de ondergrens bij Omega.

Koop als je er nog weinig verstand van hebt eerst bij een betrouwbare juwelier of handelaar en laat je adviseren. Bij een goed adres doen ze dat maar al te graag.
Risico is anders aanzienlijk dat je of een Frankensteinklok om de pols hebt van bijeengeraapte onderdelen of een volledige neppen. Want kom daar als leek maar eens achter of je nieuwe aanwinst wel origineel is.

Tip is om vooral eens op http://www.chrono24.com te gaan rondneuzen bij de langer bestaande verkopers. Je hebt daar veel meer zoekinstellingen als op eBay. Krijg je ook een beter idee van wat een reële prijs is. Er worden daar altijd heel veel Omega’s aangeboden dus vooral niet blindstaren op 1 klok.

En als beginner vooral met een hele grote boog om Marktplaats heenlopen. Of achteraf niet gaan piepen! :slight_smile:

Mr Omega, Ferrie dus…niet goedkoop wel spotless…

Ik heb zelf mijn Speedmaster via ebay uit Japan gekocht. Helemaal blij mee.
Waar ik op lette was reputatie van de verkoper op ebay, deze moet minstens 99% zijn. En ik lette op de mate van detail bij de geleverde foto’s. Omega horloges hebben een productienummer op het uurwerk. Ik wilde graag een Speedmaster met een open achterkant en deze laat dus dit nummer zien. Hiermee kan je Omega mailen om te checken of het een authentiek horloge is.
Met spanning gewacht op de post en helemaal goed!
Succes!