Waar op te letten?

Goedemorgen allen,

Voor mijn eerste post wilde ik gelijk maar met de deur in huis vallen. Aangezien ik dit jaar ben getrouwd, de mooiste dochter van de wereld heb gekregen en 30 geworden ben, heb ik besloten mezelf eens te gaan trakteren op eeen serieus horloge. Al jaren heb ik een soort stiekeme fascinatie gehad voor van die lekkere dikke knotsen van Breitling. Waar het vandaan komt, durf ik eigenlijk niet eens te zeggen, maar ik weet ongeveer niet beter dan dat ik ze gaaf vind.

Nou heb ik mijn budget nog niet bepaald, maar vrees ik dat nog niet de knaken heb voor een splinternieuw horloge, dus kom je al gauw uit bij een tweedehands model. Niks mis mee natuurlijk, maar wat zijn nou de dingen waar ik echt op moet letten wil ik tot aanschaf overgaan? De do’s en dont’s zeg maar. Wat ik wel weet, is dat ik hoe dan ook een stalen band wil en heb al wat dingen gelezen over speling hierop, maar kan me daar ook nog geen concrete voorstelling bij maken.

Voor mij was een Breitling ook een echt droomhorloge, en ook met een gelimiteerd budget. Wat allereerst belangrijk is te bepalen of je een mechanische of een quartz horloge zou willen hebben. Beide hebben hun charme, maar de quartz zijn toch aanmerkelijk goedkoper. De onderkant van Breitling is de Colt range, zowel voor mechanisch als quartz. Ik kan je aanraden om eens naar een goede Breitling dealer te gaan zoals Paul van Zeeland om voor jezelf te bepalen wat je mooi vind maar ook tot welke maat(diameter) je acceptabel zou vinden. Als je bij de dealer bent vraagt dan ook welke occasion’s ze eventueel hebben liggen. Dan heb je een tweedehands horloge met dealer garantie.

Een bijbehorende bracelet is erg belangrijk, die er later los bij moeten kopen is erg prijzig.

Voor een quartz begin je zo rond de 500 euro (of je moet gewoon geluk hebben) voor een mechanische rond de 1000, voor een chrono ga je nog een stapje verder. Je kunt ook overwegen om een vintage Breitling aan te schaffen, die kunnen aanmerkelijk goedkoper zijn maar het is lastig om te bepalen of alles nog wel helemaal origineel is. Als je er eentje kunt vinden met papieren en doos is dat leuk maar voor mij persoonlijk geen dealbreaker, het helpt je wel om de authenticiteit te bepalen (alle nummers moeten matchen).

Een service laten uitvoeren is prijzig, dus calculeer dit in of zorg dat je weet dat hij recent is geserviced.

Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande, als je verder nog vragen hebt dan mag je me altijd een PB sturen.

Mijn eerste Breitling (en dagelijkse horloge) 38mm

Mijn ex-Aerospace (met schandalig mooie winst verkocht, maar nu toch weer op zoek naar een andere) 40mm

Koop met doos en papieren zodat je zeker weet dat hij echt is. Je kan denk ik het best via het forum verkoopgedeelte kopen als je geen neppers herkent.

Tegenwoordig worden ook de neppers met doos, boekjes en certificaten aangeboden. Het beste is idd via het verkooptopic op dit forum.
Op MP wordt heel veel nepzooi verkocht.

welkom! neem ook t ehbo lijstje v dit forum es door. wat voor stijl vind je bijvoorbeeld mooi? als t vintage is, hoe belangrijk is lume voor je? etc.

grote klokken vind ik stoer, maar sommige modellen v breitling hebben bij mij overhang (dat de lugs verder uitsteken dan je pols breed is). dat vind ik weer niet mooi.

en in real life iets zien en om je pols hebben is n stuk anders dan n plaatje bekijken.

Van harte met de hoogtepuntjes, zeker een mooi moment om jezelf iets kado te doen.
Horloges hebben voor mij met gevoel te maken, een model spreekt je aan of niet…net als muziek of lekker eten. Over smaak valt niet te twisten.
Een vintage Breitling kom je al tegen vanaf 90 euro op Ebay, ook bij trusted sellers. Maar gezien je aangeeft dikke knotsen te zoeken kom je wel in het duurdere segment terecht als je voor Breitling kiest. Als je niet merkgebonden bent…Het Duitse Trias maakt ook een paar stevige klokken, bv. de Aviation Adiabatic, kost 149 euries nieuw in de doos. Heb zelf een paar jaar een Trias gehad met veel plezier. prijs/kwaliteitverhouding is zeer hoog.Kijk op Trias-uhren.de.
Voor wat betreft gebruikte horloges, hier op HF is het zeer prettig zaken doen. persoonlijk nog geen miskoop gedaan hier en voldoende kennis/tips ect aanwezig om je op weg te helpen.

Namaak wordt steeds moeilijker te herkennen.

Ik weet niet of dat er al is maar een soort almanak met daarin de punten waaraan je per merk de imitatie horloges kan herkennen. Of een deel op dit forum over het herkennen van namaak.

Wat ik op internet over Breitling kon vinden is alleen dit;

1. Koop altijd een Breitling met de juiste papieren. Ook als u 2dehands een Breilting koop let dan op dat de Breitling wordt geleverd met een box en een aankoopbewijs. Zorg ook altijd dat alle serienummers overeenkomen in de boekjes, het horloge zelf en de aankoopbon.
  2. Kijk goed naar het gebruikte font van de datum. Dit is uniek voor Breitling en zelfs replica bouwers hebben moeite mee om dit na te maken. Ga dus na hoe het bij een 100% echte Breitling er uit ziet. Indien dit overeen komt dan kan je wel zeggen dat het geen imitatie Breitling is.
  3. Let op de stempels en indruk op de band, imitatie modellen zijn te herkennen aan een te diepe indruk.
  4. Kijk goed naar het gebruikte staal bij de sluiting. Breitling gebruikt hier een zeer hard metaal voor en bij replica’s verbuigt dit een stuk makkelijker.

Ik heb nog nooit zo’n soort naslagwerk gezien, maar over het algemeen zijn het altijd dezelfde punten waar op moet worden gelet: lettertypes, graveringen en stempels, of serienummers overeenkomen, gebruikte materialen, afwerking e.d. Het is altijd een kwestie van goed vergelijken met een exemplaar die voor 100% echt is.
Het is ook een prima idee om te googlen, typ maar eens: how to detect a fake Breitling? Je zult versteld staan wat er allemaal tevoorschijn komt.

er zijn geen naslag werken of boeken die beschrijven hoe je fake van echt kunt onderscheiden , wel zijn er veel mensen met een heleboel kennis die je verder kunnen helpen

even op het forum of hier http://breitlingsource.com/phpBB2/viewforum.php?f=31 navragen , weet je zeker dat het geen fake is

en als je de vintage kant opgaat kan ik je zeker wel verder helpen, en ik zou niet , zoals hierboven gezegd wordt, een vintage van 90 euro kopen, ook niet van een trusted seller, aangezien die 1000% fake is

even wat opmerkingen hierover :

cliogek Schreef:

Namaak wordt steeds moeilijker te herkennen.

Ik weet niet of dat er al is maar een soort
almanak met daarin de punten waaraan je per merk
de imitatie horloges kan herkennen. Of een deel op
dit forum over het herkennen van namaak.

Wat ik op internet over Breitling kon vinden is
alleen dit;

1. Koop altijd een Breitling met de juiste
    papieren. Ook als u 2dehands een Breilting koop
    let dan op dat de Breitling wordt geleverd met een
    box en een aankoopbewijs. Zorg ook altijd dat alle
    serienummers overeenkomen in de boekjes, het
    horloge zelf en de aankoopbon.

de meeste mensen kopen een horloge, geen doos en papieren, en na het verstrijken van de garantie worden doos en papieren niet meer bewaard , geen papieren vind ik zelf geen probleem al is het leuker om ze er wel bij te habben

1. Kijk goed naar het gebruikte font van de datum.
    Dit is uniek voor Breitling en zelfs replica
    bouwers hebben moeite mee om dit na te maken. Ga
    dus na hoe het bij een 100% echte Breitling er uit
    ziet. Indien dit overeen komt dan kan je wel
    zeggen dat het geen imitatie Breitling is.

eeerrrmmm, er worden losse originele Breitling datewheels verkocht , ik zou hier niet op af gaan

1. Let op de stempels en indruk op de band,
    imitatie modellen zijn te herkennen aan een te
    diepe indruk.

niet mee eens , maar de meeste fake banden zijn makkelijk te herkennen, oa band met croco print die aan de binnenzijde ‘cuir’ (leer) ipv ‘croco’ hebben staan

1. Kijk goed naar het gebruikte staal bij de
    sluiting. Breitling gebruikt hier een zeer hard
    metaal voor en bij replica’s verbuigt dit een stuk
    makkelijker.

niet mee eens , maar de meeste fake sluitingen zijn makkelijk te herkennen, oa aan de breitling wing en gebruikte font

Er zijn wel degelijk naslagwerken over fake watches.
Ik heb er ook een.
Het nadeel van die boeken is dat ze snel dateren
De heren nepmakers zijn niet achterlijk en kopen die boeken ook zodat ze de volgende batch van fakes nog beter kunnen maken.

Om goedkope replicas te kunnen onderscheiden van echte is zo een boek goed genoeg maar de echt dure replicas zul je echt moeten openen om ze te herkennen, zo goed zijn sommige neppers tegenwoordig.

groetjes Lenno

Ik heb net een beetje zitten neuzen op internet en heb het idee dat met wat ik wil, ik denk ik rond de 2000 - 2500 euro zal uitkomen. Zag dat er in he verkoop gedeelte een Navitimer Heritage te koop staat, zulke dingen vind ik mooi. Verder zag ik via Chrono24 een aantal Astromats en dat is ook wel mijn ding. Nadeel is dat je dan natuurlijk lastiger het horloge kan vasthouden/passen voordat je tot aanschaf overgaat.
Vanaf wanneer is een horloge vintage? Want ik heb het idee dat het meeste wat ik mooi vind en wat nog redelijk binnen de perken blijft qua financien een jaar of 10 - 20 oud is. Heeft dit verder nog invloed op de kwaliteit van het horloge?
Wel een goed idee om gewoon eens wat modellen te passen, zeker qua maat.

Met dat budget kun je jong-gebruikt ook wel wat potten breken hoor!

Breitling vintage is pre nwe breitling , dus pre ernst schneider (1980)

De 'normale ’ navitimers zijn 41.5mm (1954 tot plm 2005) , de heritage echter al wat groter met 43mm en 1 van mijn favorieten vd moderne , jammer alleen dat de band er niet af kan , ik zou zeker gaan passen om een idee te krijgen vd afmetingen

Heb je eigenlijk wel een punt. Als er een sticker van een bekende juwelier op het certificaat is het wel betrouwbaar.

Ik moest even graven om het te vinden, maar heb het lijstje gevonden en ben er meteen mee aan de slag gegaan. Heb wel even merk en band bij vereisten gezet, want dat zijn voor mij in dezen toch essentiële zaken.

1. Vereisten = minimaal op te geven wensen voor je horloge:
    -stijl: duiker (volgens mij)
    -vorm: rond
    -uurwerk in 't horloge: automatisch
    -budget: 2000 - 2500 (al moet ik het laatste stukje nog wel even bij elkaar harken)
    -staat: 2de hands
  • merk: Breitling
  • band: Staal
  1. Voorkeur = wensen die je optioneel aan kunt geven, zodat we nog gerichter kunnen helpen zoeken:
    -uitstraling: stoer, groot, zwaar, ruig
    -materiaal: staal evt. gouden accenten
    -complicaties: extra metertjes maakt het mooier zeg maar
    -kleuren: donkere wijzerplaat liefst, eventueel bi-color kast
    -verkoper: liefst in Nederland, in ieder geval binnen de EU
    -herkomst: zwitserland dus
    -andere wensen: het mag een beetje over de top
    -overige voorkeuren.

2. Afknappers = zaken die je niet graag in/op/aan ’t horloge ziet zitten kun je hier optioneel aangeven:
    -esthetische punten: te simpel ogend, van die vergrootglazen in het glas voor de datum
    -materiaal: rubber banden, roulleauxband, lcd-schermen
    -functies: -
    -stijl: zakelijk
    -uurwerk: quartz
    -overige afknappers. gele/groene/rode wijzerplaten

Breitling superocean 42 :~ Nieuw, met een beetje goed zoeken, wel te vinden voor rond de €2500,- tweedehands in goede staat rond de €2000,-

Edit: nieuw voor €2408,- bij Certera watches. http://www.certerawatches.nl/nl/breitling/superocean

Mooi horloge, maar ik vind die cijfers net iets te racemotorachtig (is dat een woord). Verder mag het van mij nog wel iets drukker haha. Band en uitstraling vind ik wel echt supermooi, lekker robuust.

Thanks! Ik voel me net een jochie in de schoolbanken, leuke wereld als je je er (een klein beetje) in verdiept.

Ja, ik vind de cijfers ook een afknapper hoor :slight_smile: ander voorstel die misschien meer bij je smaak past? Drukke wijzerplaat met tal van functies. Dikke stalen band. Robuust en zwaar horloge. En een hele mooie caseback (jet-turbine van een vliegtuig) er is maar 1 maar… Het is een quartz :wink:

Maar wel een bijzonder quartz horloge! Ik zou niet perse een automaat meer willen (ben zelf sinds kort eigenaar van dit mooie horloge :smiley: De gewone B1 weliswaar, niet de superquartz versie).

Meer info over dit prachtige horloge, mocht je je over het quartz gedeelte heen kunnen zetten, kun je hier vinden:

http://www.donindiano.net/watches/breitling/b-1/

lenno Schreef:
-------------------------------------------------- maar de echt dure

replicas zul je echt moeten openen om ze te
herkennen, zo goed zijn sommige neppers
tegenwoordig.

maar die uurwerkjes asian 2824, 7750 worden ook nagemaakt.