Ik heb een oud horloge gevonden van mijn vader en wil deze laten opknappen. Er is echter nogal wat mee mis en hoop dat hier mensen zijn die mij wat verder op weg kunnen helpen.
Het is een oude Longines 4201 met automatisch uurwerk uit 1977/78. Exacte type horloge heb ik niet kunnen vinden op internet maar wel bleek dat er een leuk uurwerk in zit: Longines 990 serie, http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Longines_994_1][b] L994.1[/b
om precies te zijn (datum, geen secondewijzer). Het uurwerk loopt niet meer en er zijn duidelijke sporen van roest (waarschijnlijk water ingekomen :(). Ook ontbreekt de kroon en ‘as’ (winding stem).
Ik krijg de bezel er niet af, er is wel een inkeping maar ik heb niet het juiste gereedschap en wil de kast niet onnodig beschadigen dus kan het uurwerk er niet in zijn geheel uithalen om de andere kant te bekijken hoe ernstig het is aangetast. Vanaf de achterkant lijkt het grootste deel onaangetast.
De kast zou verguld moeten zijn, en er staat ook ingeslagen “Gold Electroplate 20 [wd]”.
Ik wil het dus laten repareren en opknappen.
Uurwerk kan waarschijnlijk wel schoongemaakt en gerepareerd worden (met donor uurwerk/vervangende onderdelen).
De kast wil ik laten polijsten (kan dit met een vergulden kast?)
Waar zou ik dat kunnen laten doen (omgeving Rotterdam/Den Haag) en is er iets te zeggen over de orde van grootte in kosten (100-300 of significant meer).
Hieronder de foto’s van het horloge en de staat waarin ze verkeerd (klik voor groot).
Leuk horloge met een goed uurwerk en een mooi doel om deze nieuw leven in te blazen.
Alleen vrees ik het ergste gezien jou lijst van werkzaamheden want die is niet mals.
Uurwerk kan gereinigd worden en als de delen niet te verroest zijn dan zal dat nog wel te doen zijn. Zijn er delen aangetast die niet te reinigen zijn heb je een probleem ,als balans gedeelte aangetast is dan is je probleem heel groot en moet je aan een donoruurwerk gaan denken,dat zal niet goedkoop zijn.
Vergulde kast kan je polijsten alleen als goudlaagje dun is of doorgesleten dan heeft het geen zin .Opnieuw vergulden kan je wel laten doen .
Wijzerplaat reinigen zal heel lastig worden, is meestal niet alleen vuil maar ook aangetast , opnieuw laten opmaken zou dan een optie zijn maar ik zou hem zo laten.
kroon en stift zijn niet al te duur maar als de onderdelen die de stift vasthouden zijn beschadigd heb je dus onderdelen nodig.
Ik zou moeten schatten maar denk dat je toch wel rekening moet houden met 200-400 afhankelijk van wat er vervangen moet worden en hoe ver je wilt gaan.
Alles is uiteraard mogelijk, maar als je alles wat je noemt netjes wil laten doen gok ik dat je ruim boven de 500 uit gaat komen. Wijzerplaat kan opnieuw op worden gemaakt, maar om dit echt netjes te laten doen ben je veel geld kwijt. Uurwerkrevisie moet zowieso gebeuren, als er geen onderdelen nodig zijn, valt dit gedeelte mee, maar er zijn vaak wel wat versleten onderdelen en de kans op roest is helemaal een groot risico. Waarschijnlijk moeten veel onderdelen van de minuteie(waar de stift normaal in het uurwerk steekt)zullen waarschijnlijk verroest zijn of tenminste sporen van roest vertonen, waardoor meerdere onderdelen nodig zullen zijn. Kroon en stift zal wel lukken, maar zal veel geld kosten. Daarnaast is een verguldenoast lastig te polijsten, dus het zal polijsten en vergulden worden, om dit alles netjes te doen, zal er ook een lieve duit kosten.
Er is veel mogelijk, maar reken maar dat het niet goedkoop gaat worden.
Bob, als ik in jouw schoenen stond, zou ik de wijzerplaat in de conditie laten zoals ie nu is. Dan is de aanblik hetzelfde zoals jouw vader dit horloge heeft achtergelaten.
Met een opnieuw opgemaakte wijzerplaat(als het al goed is gedaan…), is de aanblik toch anders en geeft het m.i. niet hetzelfde gevoel als bij de wijzerplaat in de huidige staat.
Het horloge heeft tenslotte “geleefd” bij jouw vader. Vandaar dat ik het origineel zou laten.
Je kunt i.i.g. besluiten om het zg. redialen uit te stellen en het eerst eens te proberen met de originele wijzerplaat.
Je hoeft immers niet alles tegelijk te doen!
Veel wijsheid en top dat je dit horloge weer wilt laten herstellen!
Emotionele waarde is onbetaalbaar!
Ik sluit me helemaal bij Brutus aan. Zelf zou ik hem laten servicen, glaasje eventueel vervangen en gewoon eens oppoetsen. Mooi lederen bandje eraan en je zult verstelt staan. Onderdelen zijn overigens nog redelijk goed te krijgen.
Ik wil niet een heel nieuw horloge het mag er best geleefd uitzien ja. Ik heb inmiddels ingelezen dat een patina juist een extra is en kan me daar ook wel in vinden alleen het stof en andere losse deeltjes van de wijzerplaat.
Ik heb begrepen dat polijsten lastig te doen is bij vergulde kast maar misschien is schoonmaken en oppoetsen al genoeg. Er is ook op de hoekjes en bezel al een deel helemaal weggesleten.
Om de schade aan het uurwerk te zien moet de wijzerplaat er aan de voorkant uit. Er zit een inkeping in de bezel die lijkt op die van de achterplaat maar krijg hem niet open en wil niet teveel kracht zetten met verkeerd gerredschap ivm onnidige beschadigingen. Hoort dit wel vergelijkbar met de achterplaat open te gaan of zit dit anders?