Waar schoonmaakmiddelen te verkrijgen?

Ik ben al enige tijd er naar toe aan het werken dat ik mijn oudere horloges zelf kan onderhouden. Ik heb daarvoor inmiddels een leuke set gereedschappen bij elkaar verzameld, en daarmee succesvol al een paar keer een paar frankenSeiko’s uit elkaar gehaald en in elkaar gezet, vooralsnog vrij succesvol. Tijd dus om de stap naar wat functionele uurwerkjes te maken, en dan meteen het schoonmaken met de juiste middelen te doen. Waar ik nu tegenaanloop is het verkrijgen van schoonmaakmiddelen (zit te denken aan L&R 566 en 3). Dat is even een investering, maar prima. Probleem is echter dat het als particulier lastig te krijgen is. Of het wordt niet verstuurd (Cousins), of ze vragen meteen 3x de hoofdprijs (frankrijk). Weet iemand waar dit te verkrijgen is?

Ik bestel wel eens wat bij cousins, maar schoonmaak middelen mogen niet verstuurd worden?

Deze niet. Brandbaar en zo.

Vandaar. Zelfde als met lithium batterijen.

Vof vd gevel in Tilburg kun je ook als particulier kopen.
Maar heb je een schoonmaakmachine? anders heeft het weinig zin om dure schoonmaakmiddelen aan te schaffen.

Ik heb een degelijke ultrasoonreiniger. Hou m’n ogen wel open voor zo’n Elma machine, maar zonder succes tot nu toe (1x bijna :D)

Dat ze bij Cousins geen schoonmaakmiddelen versturen is inderdaad een enorme sof. Het wisselaar-smeermiddel voor ETA, Lubeta V105, is voor een uiterst redelijke prijs te vinden bij Cousins. Of voor drie keer zo veel uit Frankrijk, ik weet precies wat je bedoelt…

Het adres van Floris heb ik nooit geprobeerd, kan heel goed kloppen hoor - maar mijn ervaring is dat je, buiten Cousins, er nergens tussen komt als particulier.

Die vintage Elma’s worden helaas wel schaarser en duurder inderdaad. Maar het is wel de eerste prioriteit dat je die hebt, anders heb je aan die vloeistoffen ook niks. Alleen ultrasoon krijgt echt je onderdelen niet schoon, ik heb werk van anderen onder m’n neus gehad dat gewoon nog vettig was. Net geserviced…

1 like

HBM. Wat geschikt is voor een automotor doet het toch ook prima met horlogedelen?

Dan heeft het weinig zin om daar speciale vloeistoffen voor aan te schaffen.
Dan zou ik het gewoon zo blijven doen zoals je nu doet of toch een schoonmaakmachine kopen.
Stonden er laatst een paar op marktplaats en ik heb er eentje in het blauwe gedeelte staan.

Ik heb er onlangs zo eentje gekocht via Marktplaats, maar heb nu hetzelfde probleem als TS

Duidelijk. Ik verkeerde in de veronderstelling dat, los van de mechanische methode, ook de middelen vrij kritisch waren.

Staan er toch wel wat te koop.

En anders wasbenzine.

1 like

Klopt, maar ze stonden wat lager op mijn priolijstje. Dan wordt de prijsdrempel voor het zoeken wat lager ;D

Ik zou die Elma SE van Floris sterk overwegen. Stuk betrouwbaarder dan kopen op MP, da’s maar weer afwachten wat je werkelijk aantreft - hoewel ik destijds enorme mazzel had er mee had.

Veel goedkoper gaat een goede niet meer worden! Ik haal m’n Elma schoonmaakvloeistoffen van eBay, Duitse verkoper. Elma WF Pro en Suprol Pro. Hele goed ervaringen mee. Je vindt 't spul makkelijk als je deze termen in tikt. Ik gebruik WF in het eerste bad, en vervolgens in de volgende twee baden Suprol.

Bij het verversen kun je qua spoelbaden volstaan met het verversen van bad 2, en het doorschuiven van bad 3 naar de positie van bad 2. Scheelt aardig in je kosten op den duur. :slight_smile:

Verversen doe ik als het eerste bad duidelijk donkerder begint te worden. Als je veel vintage Omega doet, wordt 't ook nog groenig - Omega verkoperde destijds de uurwerken. Ook kun je de kleur van bad 2 en 3 vergelijken - als bad 2 bijna de kleur van bad 1 heeft, moet je echt verversen.

2 likes

Ik zie bij Floris’ advertentie dat er geen stalen mandjes en bijbehorend korfje lijken te zitten. Bij volledige demontage van het uurwerk heb je die wel nodig. Prijzig.

1 like

Klopt die heb ik laatst een nieuw setje gekocht dus die doe ik er niet bij :wink:

1 like

Dat vermoeden had ik ook al, en een vraag aan Floris had dat al bevestigd. Ben inmiddels met Casper in contact over de zijne.

1 like

Neem contact op ket Peter van der Kraats. Die heeft schoonmaakmiddelen. Hij staat ook op er rikketik beurs

1 like