Als beginnend horlogeman ontkom ik er niet aan: een Seagull 1963. Leuk horloge, interessant verhaal en mooie techniek. Ik ben echter nogal overweldigd door de verschillende modellen en aanbieders. Ik denk dat ik ga voor ‘old skool’ versie van de 38 mm met acryl.
Wat is op dit moment de beste verkoper? Is het verstandig om die in Duitsland, Nederland (Europa) te kopen, bijvoorbeeld met het oog op garantie en de ca 25% bijkomende kosten? Hoe zit het met garantie als ik op Amazon.de koop van Sugess?
Iemand?
Bij voorbaat dank!
(en ja ben ook in voor een exemplaar van een van jullie)
Ik zie dat je de 38mm in je verhaal hebt staan, mocht je toch de 42mm ook overwegen, de mijne zou eventueel mogen vertrekken.
Krijgt helaas te weinig draagtijd en dat is zonde!
Aliexpress!
Bij Julian van poljot zit je wel echt goed idd. Dan ben je verzekerd van een goede service en eventueel garantie mocht er iets mis zijn.
Maar wel €289 en op Alie €153
Wil je hem snel hebben, dan kun je hem eventueel ook in Nederland kopen bij Watch Unique. Daar heb ik hem ook gekocht. Prima service en snelle levering. Als je die met de doorzichtige case back wilt, kun je zelfs even een berichtje sturen om te vragen of ze de rode opdruk er af willen halen.
Mocht je trouwens vragen hebben over al die verschillende Chinese tekens… stuur me gerust een pb. Toen ik er twee jaar geleden een wilde aanschaffen heb ik er een hele studie van gemaakt hahaha
Ik heb de foto gevonden met de verschillende vertalingen:
Die met de dubbele tekst, zoals hieronder afgebeeld, komt het meest dicht in de buurt van het origineel.
Dan rest ook nog de vraag, hoe dicht wil je in de buurt komen van het origineel en hoeveel waarde hecht je daar aan. Er zijn een aantal verkopers waarvan de horloges ook daadwerkelijk in Tianjin gemaakt worden (dit zijn de horloges met dubbele tekst), en het overgrote deel wordt elders gemaakt of in Hong Kong. De versies van Poljot worden door Red Star gemaakt. Dit is ook zeker een gewaardeerde fabrikant.
Er gaat ook veel discussie over hoe de wijzers op de sub dials zouden moeten zijn. Als ik zelf af ga op prototypes, dan zou de linker wijzer een counter balance hebben en de rechter niet. Echter de 1963’s die op de officiële Sea-Gull pagina worden verkocht, voldoen hier ook niet meer aan. Die hebben beide weer een counter balance. Dit was op de eerste productie die gelimiteerd was weer niet. Kennelijk nemen de Chinezen het zelf ook niet zo nauw.
Feit is dat alle 1963’s die je ziet homages zijn van het “origineel”. Origineel tussen aanhalingstekens? Ja, want ook het origineel lijkt verreweg van de huidige 1963 haha. Iedere versie heeft wel weer andere details die weer meer overeenkomen met het origineel, maar tegenwoordig wordt geen enkele 1963 meer gemaakt door Sea-gull zelf. Het enige wat nog origineel is, is het uurwerk zelf.
Dan de case back. Tja… die hoort gesloten te zijn. Tenminste, op de versies die door Sea-Gull zelf verkocht worden, maar ja laten we eerlijk zijn, die ST19 is wel heel erg lekker om naar te kijken.
om een lang verhaal kort te maken: kies zelf een 1963 uit die het meest aanspreekt. Je zou zelfs nog een HKED kunnen overwegen (ook gemaakt door Red Star). Die komt namelijk wel echt eng dicht in de buurt van een van de prototypes.
Om zelf een beetje conclusies te trekken, is het ook zeker interessant om dit even door te nemen en ik hoop dat deze mengelmoes een beetje duidelijk wordt:
Ik betaalde 125€ op AliExpress en geen importkosten (gewoon mazzel lijkt het). 38 mm, acryl, doorzichtig achterdeksel zonder pingpongping. Prachtding!
Wel goed zoeken, er zijn tientallen aanbieders op Ali. Niet allemaal hadden ze acryl met goede Zichtbodem.
Er stond er tot voor kort ook eentje in het blauwe gedeelte, ik zou daar ook even kijken.
dank maar nee sorry, wordt echt de 38 (en heeeeel misschien de 40)
precies. Begint wel een aanzienlijk prijsverschil te worden, zelfs als er bovenop de Ali prijs nog 25% zou komen…
Dank JuKo, blijft fascinerend!
Hier wat uitleg. Origineel is met dit horloge niet echt zwart-wit.
De echte echte echte is zeldzaam. Zie dit filmpje
Ik ben tevreden met mijn seagull pilot van alieexpres