Waar Sellita onderdelen kopen in NL? (Tiretteveer)

Hoi allen,

Ik heb een Sellita SW200 waarvan de datum quickset niet werkte. Wat prutsen met het uurwerk later bleek dat de tiretteveer in tweeën lag. Volgens een overzicht van Sellita is de tiretteveer van de SW200 niet gelijk aan de tiretteveer van de ETA 2824, dus ben ik op zoek naar een originele veer van Sellita.

Waar zou ik dit soort onderdelen kunnen kopen? ETA onderdelen zijn o.a. op eBay (ook in NL of BE/DE) ruimschoots te krijgen maar Sellita is een stuk moeilijker. Hebben jullie tips qua plekken waar ik kan kijken voor horlogeonderdelen in Nederland of een van onze buurlanden? Wat is jullie ervaring met Cousins UK, zeker nu met Brexit?

Als een van jullie toevallig nog een tiretteveer heeft liggen die ik kan overnemen hoor ik dat graag. En als laatste: klopt mijn veronderstelling dat de tiretteveer van SW200 niet te vervangen is met die van de 2824? Wat is jullie ervaring?

Hieronder een paar foto’s:
Mijn kapotte (Sellita) tiretteveer
Een ETA tiretteveer
Een Sellita tiretteveer (ik zie geen verschil)
Een afbeelding uit de PDF van Sellita m.b.t. vervangbaarheid tussen ETA en Sellita (onderdeel #445)

  1. Mijn kapotte tiretteveer

  2. Een SW200 tiretteveer (afbeelding van Google)

  3. Een 2824 tiretteveer (afbeelding van Google)

  4. Een schermopname van de PDF van Sellita (onderdeel 445, ‘sautoir de tirette’)

Een hele hoop text en afbeeldingen, maar ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen! Ik ben nog maar een beginnende hobbyist dus ik heb veel te leren, en ben jullie erg dankbaar voor het delen van jullie expertise!

Mvg,
Thom

Ik weet dat vof van de Gevel veel Sellita onderdelen op voorraad heeft. Officieel leveren ze niet aan particulieren. Echter, als je zelf het kapotte onderdeel identificeert en je gaat bij ze langs, dan willen ze toch wel leveren.

Vriendelijke mensen met veel kennis en ervaring en heel schappelijke prijzen. Ik kom er vaak.

2 likes

Tilburg is een tikkeltje ver voor mij om er langs te gaan maar ik zal ze een mailtje sturen. Dank voor de tip!

Gewoon te bestellen bij CousinsUK. Leveren ook aan particulieren en tot €150 geen douane ellende, daar zorgen zij voor.

1 like

Sellita zorgt er bij veel onderdelen voor dat het allemaal net niet (maar dan ook echt niet) compatibel is met ETA. Cousins is een goede tip, had er zelf niet eens aan gedacht - juist omdat ETA vrijwel niet leverbaar is.

Dank allen voor de antwoorden! Ik heb inmiddels een tiretteveer voor de SW200 kunnen regelen via een plaatselijke horlogemaker. Paar mailtjes heen en weer en het zo geregeld ja!

1 like

In welke zin doen ze dat door bijv het schroefgat net even te verplaatsen bijv?

1 like

Exact dat soort grappen. :slightly_frowning_face:

3 likes

@PeterLC: ETA onderdelen zijn m.i. voor de particulier toch redelijk goed te krijgen bij een aantal leveranciers zoals b.v. Cousins en wat fournituren handelaren in Duitsland die geen BTW nummer vragen.
Voor de horlogemaker zijn er nog veel meer ingangen, dus als je echt om hoog zit, vraag het je vaste horlogemaker, die wil misschien best een keer doorleveren.

1 like