Waaraan kan je zien of een Breitling uit 1990 komt?

Na wikken en wegen ben ik eruit dat ik liever een Breitling uit mijn geboortejaar wil hebben dan een nieuwe.

Het is ook voordeliger voor de portemonnee. Ik ben nog een student en het advocatenkantoor waar ik momenteel werk betaalt mij €0,- per uur. :’) Maar goed… Ik gaf aan dat ik er geen vergoeding voor wilde hebben, zolang ik er van kon/kan leren. Het is dus een beetje mijn eigen schuld.

Anyways, ik ben geboren in 1990 en veel Breitlings op het net worden aangegeven als “uit de jaren '90” zijnde.
Waaraan zou ik kunnen zien dat het horloge uit 1990 komt?

Daarnaast heb ik nog een vraag naar aanleiding van de betrouwbaarheid van het horloge. Een 25-jaar oud automatisch horloge: zou 'ie het nog goed doen (ik weet nog weinig van horloges)? Is het beter om bij een oud exemplaar voor een chronograaf of juist voor geen chronograaf te gaan?

Alvast bedankt!

Helaas zit er geen structuur in moderne Breitling serienummers, dus dat is wat lastig. Via de eventueel aanwezige boekjes kun je achter de verkoopdatum komen, een Breitling Service Center kan volgens mij wel de productiedatum achterhalen.

De nauwkeurigheid is niet afhankelijk of het een chronograaf is of niet, wel of deze chronometer gecertificeerd is (derde getal in het refnummer moet dan 3 zijn) maar veel belangrijker is dat deze goed en recent onderhoud heeft gehad. Hou er wel rekening mee dat een servicebeurt aanzienlijk duurder is voor een chronograaf.

Aha, maar is er niets af te zien aan het model van het deksel voor het uurwerk? Het viel mij op dat deze andere vormen aannemen naarmate de jaren verlopen.

De Chronomat wil ik heel graag hebben, maar het stoort mij dat 'ie maar 100M waterdicht is en omdat ik dan voorzichter moet zijn met een chronograaf dan met een analoge Breitling. Veel analoge versies zijn 200M waterdicht.