Waarde bepaling, hoe doe je dat nou eigenlijk?

Ik zie hier op het forum regelmatig vragen voorbij komen om te vragen wat een horloge nou ongeveer waard is.

Soms wordt er door forumleden een richting gegeven en daarin wordt ook vaak gekeken naar bv Ebay.

Ebay zou een goede indicator zijn maar als ik op Ebay kijk hoe goedkoop horloges soms aangeboden worden met vervolgens torenhoge verzendkosten hoe kom je er dan alsnog achter wat een horloge waard is?

Nog een ander voorbeeld, ik heb een Seiko Arctura Kinetic waar ik over nadenk om deze te verkopen. Als ik op Ebay kijk wordt deze aangeboden voor €150, €250 en €450, dat loopt dus nogal uitéén (verzendkosten in deze zijn wel reeel).

Niet kijken voor hoeveel ze worden aangeboden. Maar kijken bij de sold listings voor hoeveel ze verkocht zijn

8 likes

Denk een combinatie van eBay, Marktplaats, Chrono24 en de bekende grijze dealers. Heb je een aardig gemiddelde.

Edit: en inderdaad Uhrforum.

1 like

Okeey, ik ben nog niet zo goed met Ebay. Ik zal eens kijken of ik die sold list kan vinden :wink:

Als die van €150 in goede staat is en niet verkoopt dan is ie in principe dus te duur…

2 likes

In plaats van eBay zou ik Uhrforum doen

1 like

rechts in de balk met opties voor het zoeken kan je ook de verkochte aanbiedingen bekijken. Maar hier op HF raak ik mn horloges vaak niet kwijt voor de Ebay prijzen en moet daar onder zitten.

1 like

Uhrforum is erg grillig qua prjizen. Ik zou dan eerder gewoon onze eigen HF markt als referentiekader gebruiken.

2 likes

Voor eBay is het ook interessanter om naar de horloges te kijken die geveild worden, en al helemaal met een lage startprijs, dan is het echt de markt die de waarde bepaalt. Niet die voor een vaste prijs worden aangeboden , die prijzen zijn soms heel fantasierijk.

2 likes

Sowieso, maar naast chrono24 en HF vind ik Uhrforum beter dan eBay

1 like

Opzich is mijn vraag algemeen omdat je op het forum toch regelmatig de vragen voorbij ziet komen.

Tuurlijk is de vraag ook voor mijzelf bedoelt omdat ik toch wel eens het één en ander zou willen verkopen, gewoonweg omdat ik het nooit draag.

Markt gaat natuurlijk ook altijd om vraag, aanbod en wat iemand over heeft voor een horloge. Ik ben nu een anderhalf jaar steeds meer geïntereseerd geraakt en bezig met verzamelen (grootste deel noem ik verzameling omdat ik alles wat ik tegenkwam en leuk vond kocht). Ik draag hier het één en ander eigenlijk nooit van en soms twijvel ik ook over de echtheid.

Echtheid en waarde blijf ik echt een lastig ding vinden. Daarnaast, waar moet je tegenwoordig nog een horloge aanbieden? MP zit vol handelaren maar aan de andere kant (binnen Nederland) bereik je er wel de meeste mensen mee. HF zitten natuurlijk het grootst aantal liefhebbers qua horloges maar je moet net die liefhebber voor jou horloge treffen. Daarnaast heb je Ebay en de bekendere veilingsites, als je daar over leest zijn daar toch ook wisselende maar voornamelijk negatieve ervaringen mee (kan ook komen omdat juist de negatieve ervaringen vaak gedeelt worden). En met de laasts genoemde sites kom je ook in het verkoop naar het buitenland, ik heb totaal geen kaas gegeten van verzendingen ed. Ik vind het altijd fijn als ik iets verkoop dat het opgehaald wordt, iemand ziet wat hij/zij koopt en zo heb je nooit gezeik achteraf.

Ik denk dat het grootste aantal liefhebbers ook op mp te vinden is binnen Nederland. Op het forum zijn ze wel wat meer geconcentreerd.

1 like

Hier zo’n voorbeeld van twijvel. Dit type kom ik op het internet maar één keer tegen maar lijkt wel legitiem (vooralsnog ik ben nog een leek). Nou kan ik hier vragen of het echt is en wat de waarde is maar zo kan ik een groot gros op HF zetten, denk ik.

Niet vergeten dat je op een eBay veiling als verkoper 9% mag afgeven aan eBay en 5% aan Paypal. Je houdt dus een 85% over. Lokaal aanbieden (hier bijvoorbeeld) draait dan vaak toch voordeliger uit hé.

1 like

vergeet je er niet eentje?

2 likes

Blauwe gedeelte natuurlijk :sunglasses::sunglasses: maar die was daarna geroepen

2 likes

NatteVinger-1

Dankzij mijn chick doe ik alles met de natte vinger.

Dus ook de verkeerde auto’s en broeken :rofl:

Hoeveel heb je nou weer op?:thinking:

2 likes

Hey Marijn. ouwe nachtbraker :grin::+1:

2 likes

Hoe doe jij die waardebepaling?
Ook met de natte vinger?

5 jaar geleden kocht ik hier op HF een 007 op rubber
voor 110 ypos.
Die tijden zijn helaas voorbij.
Welcome to the newbies!

1 like