Waarde bepaling van een horloge

Ik vraag mij af, hoe de waarde van een horloge wordt bepaald? Ik kan mij voorstellen aan de hand van het soort uurwerk, conditie, leeftijd, zeldzaamheid, merk, enz. Maar ik neem aan dat niet alle Rolexen veel waard zijn en je dus moet betalen voor iets wat veel waard is gemaakt. Ik zelf heb stripboeken en een Oltimer Zundapp, ken een beetje de principes van de waarde bepaling. Maar van horloges weet ik het niet. Ik wil namelijk niet te veel betalen voor iets wat absoluut pannenkoek is.

Vraag en aan bod, een normale rolex sub is niet appart maar wel gewild maar als je de prijzen ziet van een klokje van 5 a 8 jaar oud kun je netzo goed een nieuwe kopen zoveel scheeld dat niet . een raymond weil
of oris van een paar jaar oud zakt toch wat harder in mijn ogen

Ligt er (natuurlijk) allereerst aan of het nieuw of tweedehands of nieuw is.
En dan ligt het eraan wat je voor het betreffende klokje over hebt…
Bij een juwelier valt meestal ook wel wat te handelen, met een goed verhaal en sterk in je schoenen staand weliswaar, destemeer nog bij tweedehandsjes.
Natuurlijk is het ‘van de zotten’ om €50,- over te hebben voor een neuwstaat submariner, als voorbeeld, dit moet uiteraard reeël zijn (logisch ofcourse).
Altijd even oriënteren, en dan een goed prijsje maken.
Bij de grote merken is het natuurlijk makkelijk om een indicatie der prijs op te doen, bij kleinere merken is het daarom des te belangrijker te kijken naar staat én heel belangrijk: het uurwerk.

Een deel van de info die je goed kan helpen…
Good luck, en laat het weten als je iets wil kopen of hebt gekocht! FOTO’s:D

Hartelijke groeten,
Sander

Ik denk dat vraag en aanbod een groot deel is van de prijs.

Er zijn “exclusieve” merken die een prijs van 1K plakken op hun horloge en niemand koopt ze, simpelweg omdat ze bijvoorbeeld onbekend zijn. Een Omega van 1K is zo gek nog niet.

Dus het ene horloge is eigenlijk exclusief omdat niemand het wil, het andere omdat het duur is en dus buiten bereik voor velen.

Een stukje imago speelt dus ook wel mee denk ik.

vergis je ook niet dat de grootte van de serie meetelt. Als je in een keer 1000 stuks kasten laat maken is dit goedkoper als dat je er 10 laat maken.
Zelfde geldt voor machines die aangeschaft moeten worden voor de fabricage. Dan kan het per stuk een duur geintje worden.

Squall Schreef:

…Ik wil
namelijk niet te veel betalen voor iets wat
absoluut pannenkoek is.

Voor een aardige waarde bepaling kan je b.v. chrono24.com gebruiken.

Nu heb ik nog een aanvuling, bepaald de datum aanduiding in een bepaalde taal nog de prijs.

Het totaal van ontwerp, uitvoering, materiaal, aanbod, vraag, emotie, merk, enz… bepaalt de prijs. De datum in een bepaalde taal hoort bij de uitvoering en aanbod, dus kan het de prijs beïnvloeden.