Waarde dirty dozen Omega

Al enige tijd ben ik met een schuin oog aan het kijken naar gave dirty dozen military horloges, maar ben eerlijk gezegd niet heel bekend met de waarde ervan (dat varieert ongetwijfeld ook enorm per merk). Als Omega liefhebber struikelde ik nu over de onderstaande. Kan iemand me, bij benadering, vertellen wat hier een fatsoenlijk bod op zou zijn? Ik denk dat de kroon niet meer origineel is, de rest ziet er (denk/hoop ik) vrij degelijk uit.

Groeten,
Wouter

4 likes

Ik zie bovenstaand geen kroon maar zoek een legitiem exemplaar (bv. Hodinkee artikel met het overzicht) en check of de pijltip niet te ver naar boven staat t.o.v. de wijzers. Kloppen de afkappingen van de 5 en de 7 ook? En zijn de wijzers lang- en puntig genoeg? Zo maar wat criteria uit mijn hoofd.

Succes met de hunt :smiley:

-edit- niet de juiste wijzers bovenstaand. Maar wel oud genoeg gezien het patina. Wellicht werden ze t.z.t. vervangen?

1 like

Thanks! Ja, die wijzers had ik ook al gezien, beetje een dealbreaker vrees ik. Want de juiste vind ik nooit meer.

Ik kijk ook fe laatste tijd naar een dirty dozen.
Ik hou deze topic in de gaten :grin:

1 like

Absolute dealbreaker. Brand je handen er maar niet aan.

1 like

Ik was inmiddels langzaamaan ook tot die conclusie aan het komen. Wordt hem niet, ik zoek vrolijk verder. Dank allen! :thumbsup:

2 likes

‘Syringe’ wijzers zijn niet per definitie fout, want het MoD gebruikte die als servicewijzers, maar deze lijken me wel aan de korte kant. Ik zou als ik jou was altijd beginnen op MWR. Volgens mij staat daar nog een aardige fat arrow te koop op het moment.

1 like

+1

Kennis van mij heeft ze allemaal en was veel geduld en werk. Met name door het vele gerommel door sommige. Zelfs experts die het soms niet met elkaar eens zijn, etc.
Ben blij dat ik er niet veel mee heb.

2 likes

Allemaal? :astonished:
Dan is hij wel even zoet geweest. Wel gaaf!

Yep, begrijp dat het hem meer dan 10jr heeft gekost. Sommige blijken zowat onvindbaar te zijn.

Dan als je ze hebt blijken er weer een hoop te zijn met service dials, die dan weer minder zijn. Dan toch weer verkopen voor een beter exemplaar, etc. Kortom ik hoor enkel een hoop gedoe om veel van hetzelfde. :kissing_closed_eyes:

2 likes

Hierbij twee Omega’s Milwatches waarvan ik alleen de rechter nog in m’n bezit heb.

De 30T2 uit 1944 links is dezelfde als die van de Topicstarter. De wijzers zijn inderdaad vervangen en of de kroon nog correct is kan ik niet zien op de foto. Het zou overigens een oversized kroon moeten zijn zonder Omega logo. Als je gaat kopen zou ik ook vooraf checken of het uurwerk wel origineel in dat horloge is verkocht. Je ziet namelijk nogal wat exemplaren met 30T2 uurwerkjes uit andere Omega’s erin. En als je een dirty dozen met fat Arrow tegenkomt dan is hij sowieso nep.

De 30T3 uit 1953 (RAF’53) is een fat arrow. Dit is een redial uitgevoerd door het Engelse MoD zelf in verband met de radium straling. Dit doet wel iets van de waarde af maar niet veel.

Wat betreft waarde zou ik zeggen de linker vanaf 1.000 euro (onderhands, geen service en zonder garantie) tot een 2.000 euro bij een vintage winkel. De rechter vanaf 2.500 euro tot 4.000 euro.

3 likes

En oh ja, genoemde prijzen uiteraard voor volledig originele exemplaren, niet die van TS.

1 like

Ah, top. Dat helpt een boel. :thumbsup:

https://www.marktplaats.nl/a/sieraden-tassen-en-uiterlijk/horloges-heren/m1231264700-vintage-omega-mark-x.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Staat al ff te koop op Marktplaats, prijs lijkt me niet overdreven. Ben natuurlijk geen kenner.

Wel de juiste wijzers - maar niet waar-ie mee geleverd werd. Ik heb ze ook, met Radium in hetzelfde patina. Heb namelijk wel 's gelezen dat dit de service-wijzers waren die Omega gebruikte. Je ziet ze vaker.

Ik vind 't een prima “look” - vergelijk (onderstaand twee keer mijn horloge, voor de duidelijkheid):

Over een bod ga ik me niet uitlaten… Kan er een stuk naast zitten. De mijne was 500, maar da’s een flinke tijd terug - en ik heb er zelf veel aan gedaan.

3 likes

Is technisch wellicht prima in orde, en ook de interne werkhouder-ring heeft alle lipjes nog - daarvan missen er vaak een of twee; maar de opmaak van de wp zit er weer volkomen naast. Zonde, en daardoor een IMO vrij stevige vraagprijs. Om toch iets over waarde te zeggen, ik heb de indruk dat ze al een hele tijd vrij stabiel zijn; met originele wp lijkt 1200 me nog net redelijk.

1 like

Regel s een mooie foto! :+1:t2:

3 likes