Waarde enicar sherpa 320

hallo,

mijn nonkel heeft laats een enicar sherpa 320 gekocht op de makrt.
nu deze werkt niet ze wil niet ingang gaan wat zou dit kunnen zijn ?
is dit horloge iets waard ?

Ruben,

Een goeie vraag, maar ook een vraag die onmogelijk te beantwoorden is zonder foto’s van het uurwerk en een nadere omschrijving van wat er mankeert.
Vergelijk: 'Dokter, ik voel me ziek. Wat zou dit kunnen zijn?" of “Mijn auto wil niet meer starten. Waar ligt dat aan?”

Overigens bedoel ik dit beslist niet onaardig, hoor! :slight_smile: Maar wat extra info en foto’s ondersteunen je vraag. De kans op een treffend antwoord is dan ook meteen een stuk groter.

Even zoeken op google en je hebt je antwoord: Ik vond er in een recente advertentie een voor $100, maar die was in perfecte staat… Je horloge is momenteel dus bijna niets waard. Er kan van alles mis zijn: Uurwerk te vuil om te kunnen lopen, opwindveer kapot, spiraal in de knoop, roestvorming…

Het caliber 167 uurwerk dat er hoogstwaarschijnlijk in zit (is manufactuur Enicar trouwens) heb ik wel 's geserviced; de wisselaar-tappen zijn erg kwetsbaar en ik moest er een vervangen. Verder best een goed uurwerk.

Foto’tjes zijn inderdaad handig… Ook van het binnenwerk indien mogelijk; maar draai het deksel niet los wanneer je het goede gereedschap niet hebt!

ik ga straks foto’s maken van het binnen werk.
ik heb zo een tang om die dekseltje opendoen.
Ruben,

Erg leuke Enicar. Het is er eentje die ik zo zou kopen, omdat ik gek ben van dit type horloges. Jammer dat hij niet werkt. Hij ziet er overigens nog netjes uit.

vind ik ook en zou het zonde vinden moest hij niet meer te maken zijn

Ruben,

Yep, da’s inderdaad een leuke, en zo te zien in goede staat. (tu) In ieder geval geen afgeleefd horloge. Ik zou er gewoon eens mee naar de horlogemaker gaan. Afhankelijk van de prijsopgave die je dan krijgt, kun je altijd nog beslissen of je 'm laat reparen. Ik zeg: repareren en een servicebeurtje, dan kan-ie er weer jáááren tegenaan.

ik ga volgende week eens bij een horlogemaker langs en vragen wat het kost om het te laten maken.
ik hoop dat dit niet te duur is.
misschien een rare vraag maar zou ik dit misschien zelf kunnen ?

RUben,

Dat ligt er maar aan of je verstand van uurwerkjes hebt of niet. Als je hier onbekend mee bent, dan zou ik er bij voorbaat niet aan beginnen en het mooi overlaten aan de vakman.

Ruben13 Schreef:

ik ga volgende week eens bij een horlogemaker
langs en vragen wat het kost om het te laten
maken.
misschien een rare vraag maar zou ik dit misschien
zelf kunnen ?

RUben,

Nou, gezien dat je vraagt aan ons wat er aan de hand kan zijn, lijkt het me niet iets wat je zelf op kunt lossen. Gewoon even bij de uurwerkhersteller langs en vragen wat het kost. Wel van te voren even bedenken wat je eraan kwijt wilt zijn en of je het horloge zelf wilt gaan dragen. In het laatste geval zou ik er meer voor over hebben.

Jürgen Schreef:

Ruben13 Schreef:

ik ga volgende week eens bij een horlogemaker
langs en vragen wat het kost om het te laten
maken.
misschien een rare vraag maar zou ik dit
misschien
zelf kunnen ?

RUben,

Nou, gezien dat je vraagt aan ons wat er aan de
hand kan zijn, lijkt het me niet iets wat je zelf
op kunt lossen. Gewoon even bij de
uurwerkhersteller langs en vragen wat het kost.
Wel van te voren even bedenken wat je eraan kwijt
wilt zijn en of je het horloge zelf wilt gaan
dragen. In het laatste geval zou ik er meer voor
over hebben.

Eens, de vraag stellen is deze beantwoorden.
Een horloge zit bomvol kleine techniek, je hebt speciale gereedschappen nodig, reinigingsapparatuur en -middelen, speciale oliën…

Tenzij je hiervoor geschoold bent: AFBLIJVEN!

Is zeer zeker geen uurwerk om als eerste in je leven te doen. Pak dan desnoods een Unitas-je uit een bijna-sloper.

Ziet er wel nog prima uit. Beurtje is altijd aan te raden omdat je de voorgeschiedenis niet kent; en met een beetje geluk is het niet-lopen een klein “dingetje”.

Hallo Ruben
Ik zou toch eens het horloge na laten kijken bij een horlogemaker.
Het uurwerk ziet er nog goed uit en het kan een kleinigheid( vuil, droog etc) zijn.
Ik heb hetzelfde klokje en de prijzen op internet gaan toch vanaf 100 euro.
De heer Racine, ook een horlogemaker, draaide zijn naam om, dus Enicar en bracht naderhand een mooie en goede reeks horloges uit.
Hieronder werd het type Sherpa uitgebracht.
Deze reeks werd meegegeven aan een Zwitserse bergbeklimmers expeditie die de horloges onder barre omstandigheden droegen .
De grote broers van jouw horloge zijn de Sherpa Guide en de Sherpa Jet.
Deze oude horloges gaan bij Ebay al gauw over de 1000 Euro’s kosten.
Jouw type horloge heeft dus wel een goed verleden.
Ga aub niet zelf prutsen, daar is dit horloge toch te mooi voor.
Groeten
Jack

dat zal ik niet doen(er aan prutsen),
ga morge op zoek naar een horloge maker heb er 2 gevonden in de omgeving van asse.
vind het zelf ook een mooi horloge.

RUben,

ben terug van de horlogemaker bij een werden ze opgestuurd naar een horlogemaker dus konden niet zeggen wat het zou kosten.
bij de andere reparen ze het merk niet.