Mijn vraag aan jullie is misschien een lastige maar ik vroeg me af of iemand me meer kon vertellen hoe en waar ik kan vinden hoeveel horloges ongeveer waard zijn. Mijn doel is namelijk om binnenkort een vintage horloge te kopen van Omega of Rolex. Op veiling sites worden ze aangeboden en hoop dat ik er daar 1 op de kop kan tikken. Echter weet ik niet goed wanneer een horloge over- of underpriced is.
Graag zou ik dus informatie ontvangen over hoe ik daar achter kan komen, zodat ik hopelijk binnenkort een mooi horloge kan kopen waarbij ik niet teveel betaal en hopelijk meer over (de handel in) horloges te weten kan komen.
Dat ligt maar net aan het model. De prijzen gaan zo van 300 tot 30.000 euro. Als je niet weet waar je mee bezig bent zou ik het je sterk afraden om veilingen te doen. En van te voren op HF kan je altijd informatie vragen, beter van te voren dan als het te laat is. Ebay sold listings en watchrecon geven mij altijd een redelijk idee van de waarde van bepaalde modellen.
Staat, onderhoud, volledig origineel, complete set of horloge alleen, automaat, chrono, opwinder, en dan starten met Rolex en Omega, zo ongeveer de meest moeilijke die er zijn.
Kijk ook eens rond op forum hier pik je snel eea op maar een algemene richtlijn is er niet te geven.
Om hier wat verder op in te gaan, is het horloge origineel? Horen alle onderdelen wel bij dit model (veel speedmasters met verkeerde soort bezel en wijzers bijvoorbeeld), zijn de wijzers/wijzerplaat tijdens een onderhoudsbeurt vervangen, is de wijzerplaat overgeschilderd (dit kan soms subtiel zijn maar let hier op), is de lume origineel? En is de kast gepolijst, over gepoijst? Zo zijn er heel veel dingen die je moet beoordelen. Het kan nog al tricky zijn, een horloge dat er wellicht op het eerste oog goed uitziet kan bij nadere inspectie toch tegen vallen. De lelijke eendjes zijn vaak origneel en de glimmende horloges zijn vaak restauraties
Je stort jezelf in een mooie en voor mij onmisbare hobby. Het scala van type horloges van Omega en Rolex is erg groot. Dus eerst kijken wat voor type je mooi vind en kijken wat je eraan uit wil geven. De diameter is ook erg belangrijk. Om maar niet te vergeten de staat, onderhoud, al dan niet papieren, box ed. Het gebrek aan onderhoud kan hard oplopen 600 a 700 euro voor een Omega is vrij normaal. Pas ook eens een klok om je pols hoe voelt hij er zit veel verschil in draagcomfort.
Mijn advies (voor wat het waard is) veel bekijken, lezen en informeren alvorens je overgaat tot een aankoop. Laat je ook adviseren bij een kenner op dit forum er zijn er (per merk) genoeg te vinden die je willen helpen.
Ik snap dat je graag een pasklaar antwoord wilt, maar het correct prijzen van horloges is afhankelijk van zoveel factoren en vereist gewoon enorm veel kennis. Daarnaast fluctueren de prijzen ook nog eens.
Kortom, gun jezelf de tijd, bepaal rustig wat je mooi vind, en probeer je dan te focussen op enkele modellen en zorg dat je je dan daarin verdiept.
Als je tijdens bieden wil weten wat iets ongeveer waard is, dan is chrono24.com een goede graadmeter.
Hou er rekening mee dat klokjes in het oostblok en bijvoorbeeld japan goedkoper zijn dan hier, maar dat het lastig is en prijzig om die klokjes hier veilig te krijgen. Een redelijke prijs is dus wat er in NL, BE, DE en eventueel Frankrijk aangeboden wordt.