Namens een vriend de volgende vraag:
Wat is de hedendaagse waarde van deze vintage Baume & Mercier? Met doosje.
Rond de 200 euro.
Oh, dat valt me eerlijk gezegd een beetje tegen. Gezien de prijzen van dit merk nieuw.
De nieuw prijzen van Baume et Mercier zijn vaak ook niet realistisch.
Dit merk is vaak met hoge kortingen te koop.
Uurwerk, vorm van kast en wijzerplaat komen me bekend voor.
Sorry, die grap ontgaat me
Grap?
Dat kan ik me wel voorstellen. Het is helaas niet een merk wat veel liefhebbers heeft als het op ‘vintage’ aankomt. Daarnaast is deze stijl/periode niet echt populair. Dan nog geen originele band/sluiting, geen papieren, geen onderhoudsgeschiedenis. Tja… wat blijft er dan nog over?
Grap, of “boodschap” die je probeert over te brengen met de emoticon “”
Dank voor de uitleg! Het doosje en het horloge. Onderhoudsgeschiedenis inderdaad onbekend.
Oh dat bedoel je. Zal het verduidelijken. Dit horloge doet mij denken aan eentje van mijzelf uit de jaren 70. Model lijkt er heel erg op. Alleen is die van mij van staal en is van een ander merk.
Baume & mercier is in NL niet echt populair.
Daarnaast houden verzamelaars niet echt van verguld en is het uurwerk een vrij standaard ding ipv een microrotor zoals sommige modellen.
Als je hem wilt verkopen zou je kunnen proberen iets hoger in te zetten, maar zoals reeds gezegd door andere leden: zeker zonder onderhoudsgeschiedenis zijn er niet veel verzamelaars die hier heel veel meer voor gaan betalen.
De waardevollere en onder verzamelaars geliefdere vintage modellen van dit merk zijn met name chronografen.
Is ook een kleine diameter denk ik. Ik schat 33 of 34 mm. Ziet er (van buiten) wel netjes uit nog.
Het vreselijke Perlon-bandje heeft wel het achterdeksel aangevreten. Verder lijkt het alsof iemand gigantisch met het kastmes is uitgeschoten over het uurwerk heen, zie de krassen op balanskloof en raderkloof.
Ik heb ooit eens praktisch dezelfde gekocht voor 50 cent in een rommelwinkeltje. Volgens mij heb ik er later 150 euro voor gekregen, dus 200 met doos lijkt mij best een prima indicatie.
In een woord: wow!
zit inderdaad een flinke veeg, die er misschien door de lichtinval heftig uitziet. Maar is niet echt een kras te noemen. Ik vroeg me al af hoe dat ooit zo gekomen kan zijn. Maar met openen van de kast zou inderdaad kunnen. Hoewel dat gezien de plaatsing van dat lipje in de kast niet in een logische richting is.
edit: juist wel, ik keek verkeerd om
edit 2: HOE DAN!!! Ik heb 'm vandaag zelf geopend en een kleine twist zonder noemenswaardige kracht in de richting van de kras was voldoende. Die uitsparing is ook prima diep genoeg om er goed in te kunnen. Sommige mensen zouden horloges niet moeten mogen aanraken…
Wat mij aan het uurwerk opvalt is dat het niet gesigneerd is. Ook op de kast staat een vreemd nummer en geen Baume & Mercier. Het lijkt me een samengesteld horloge te zijn.
Ik heb er 3 gehad en allemaal waren ze gesigneerd op zowel de kast als uurwerk.