jullie zien de foto niet eens en zitten al te beoordelen.
deze vraag heb ik gesteld aan echte deskundige.
die aan het merk en de kenmerken al weten wat de waarde is
Gosh, realistische waardeschatting… Not.
De juwelier kijkt naar vervangingswaarde (of verzekeringswaarde): als je bij hem eenzelfde horloge zou moeten kopen, dan kan dat best 200 euro kosten, dat is het echter heel beslist niet waard in de “vrije markt”.
Voorbeeld: als ik morgen een (zie een ander draadje hierover) Oris van 2.000 euro koop, dan is hij zodra ik de winkel uitloop nog maar 900 euro waard.
Datzelfde is nog veel sterker het geval bij het horloge dat je aangeboden hebt op marktplaats. Als je denkt daarvoor de winkeliersprijs te gaan vangen: veel succes toegewenst, misschien tref je een onnozele hals die erin trapt, maar ik ben bang dat je dit horloge mag houden…
Ik denk overigens dat hier meer kennis aanwezig is t.a.v. de waardering van horloges (de realistische waardering van horloges) dan bij de meeste juweliers.
Je hebt me wel geïnteresseerd gekregen: wat is de taxatiewaarde die de juwelier geeft en welke juwelier was het?
Overigens, een “deskundige” die aan het “merk” de waarde kan bepalen. KUL, Robinson is geen merk in de gewone zin van het woord… Het is een plakmerkje. Ik kan ook horloges laten maken met daarop bijvoorbeeld het kenteken van mijn auto als merk.
Dank Bernard. Zo denk ik er ook over.
Jammer dat iemand meteen gaat piepen als hij niet ‘krijgt’ dat hji denkt te krijgen en dan met het vingertje naar ons wijst :(.
Wederom correct.
Vrij veel juweliers weten (helaas) niet waar ze het over hebben, laat staan dat ze zelf nog fatsoenlijk reparaties uit kunnen voeren (al denken ze soms van wel met alle gevolgen van dien…).
Als je die ‘juwelier’ zover weet te krijgen dat hij je de taxatiewaarde geeft (wat ik betwijfel): meteen aan hem verkopen. Geef mij dan ook de naam maar: ik heb ook nog wel wat van dat soort klokjes in een doos liggen nl.
Overigens: als je de waarde hebt laten taxeren, waarom de vraag dan hier stellen?
Je verwijt dat we beoordelen terwijl we de foto niet eens gezien hebben is ook apart; jij stelt ons een vraag en geeft geen foto :S Dan moet je daarna niet met dit verwijt komen. Overigens kunnen we op basis van je info wel enige info geven, hetgeen we dan ook gedaan hebben. Je hoeft er niets mee te doen natuurlijk (kan het topic meteen gesloten worden) 
Niels2 Schreef:
Je hoeft
er niets mee te doen natuurlijk (kan het topic
meteen gesloten worden)
Dat sluiten is misschien wel het beste, want dit lijkt me nergens toe leiden.
soufezze Schreef:
ik zit blijkbaar in een forum met weinig verstand
van horloges
Denk je? Waarom stel je de vraag dan?
Een horloge dat met 10 micron verguld is en dan al meer dan 100 Euro aan goud bevat dat moet een formaat van een torenklok hebben denk ik zo. Een micron is namelijk een duizendste deel van een millimeter aan dikte.
Maar goed, succes met de verkoop.
Bernard Schreef:
Gosh, realistische waardeschatting… Not.
De juwelier kijkt naar vervangingswaarde (of
verzekeringswaarde): als je bij hem eenzelfde
horloge zou moeten kopen, dan kan dat best 200
euro kosten, dat is het echter heel beslist niet
waard in de “vrije markt”.Voorbeeld: als ik morgen een (zie een ander
draadje hierover) Oris van 2.000 euro koop, dan is
hij zodra ik de winkel uitloop nog maar 900 euro
waard.Datzelfde is nog veel sterker het geval bij het
horloge dat je aangeboden hebt op marktplaats. Als
je denkt daarvoor de winkeliersprijs te gaan
vangen: veel succes toegewenst, misschien tref je
een onnozele hals die erin trapt, maar ik ben bang
dat je dit horloge mag houden…Ik denk overigens dat hier meer kennis aanwezig is
t.a.v. de waardering van horloges (de realistische
waardering van horloges) dan bij de meeste
juweliers.Je hebt me wel geïnteresseerd gekregen: wat is de
taxatiewaarde die de juwelier geeft en welke
juwelier was het?Overigens, een “deskundige” die aan het “merk” de
waarde kan bepalen. KUL, Robinson is geen merk in
de gewone zin van het woord… Het is een
plakmerkje. Ik kan ook horloges laten maken met
daarop bijvoorbeeld het kenteken van mijn auto als
merk.
Bernard,
Verspil je energie toch niet aan zo`n onbenul!
Laat het hem lekker zelf uitzoeken,de jongen is jouw deskundige expertise niet waard.
Komt hier vragen stellen en als het antwoord hem niet bevalt gaat hij lopen piepen.
Zit al meer dan 30 jaar in het horlogevak, maar heb nog nooit van dit merk gehoord. Ik denk dat het net zo’n eenling is als die vent op dat eiland. Neem van mij aan het is een prul zonder enigerlei waarde. Hang het ding lekker aan de muur dan geeft het in ieder geval twee maal per dag de juiste tijd aan.
Eigenlijk is hierboven alles wat met dit horloge te maken heeft al gezegd maar had eigenlijk nog een vraag, Bernard geeft bovenin dit topic aan dat de waarde van saffierglas nagenoeg nihil is maar saffierglas wordt toch wel meer in de wat duurdere horloges gebruikt? Bij horloges van bijvoorbeeld 150 euro zit er vaak mineraalglas in. Hoe zit dat dan?
jmr Schreef:
Eigenlijk is hierboven alles wat met dit horloge
te maken heeft al gezegd maar had eigenlijk nog
een vraag, Bernard geeft bovenin dit topic aan dat
de waarde van saffierglas nagenoeg nihil is maar
saffierglas wordt toch wel meer in de wat duurdere
horloges gebruikt? Bij horloges van bijvoorbeeld
150 euro zit er vaak mineraalglas in. Hoe zit dat
dan?
Nou, saffierglas kost uiteraard wel het nodige.
Om te bewerken zijn namelijk diamant-werktuigen nodig, het is in elk geval een stuk duurder dan mineraalglas of plexiglas.
Het gaat er alleen om dat je saffierglas en saffier niet op 1 lijn kunt zetten. Saffier is een zeldzame edelsteen met aanzienlijke waarde, saffierglas (chemisch bijna hetzelfde overigens, het gaat om zgn. Korund) bestaat uit aluminiumroest dat mooi gekristalliseerd is.
De waarde zit dus in de bewerking, niet in de karaten “edelsteen” die je hebt.
Een saffierglas uit een willekeurig horloge heeft an sich 0,0 aan waarde tenzij het toevallig net is wat je nodig hebt voor jouw horloge 
Hopelijk is het je zo duidelijk!
Ok duidelijk! Hartelijk dank bernard! Weer wat bijgeleerd(tu)
Jürgen Schreef:
Ik krijg sterk de indruk dat we hier gevraagd
worden om een marktplaats advertentie te
analyseren n.l. deze
http://link.marktplaats.nl/366070141Het zal wel één of ander plakmerk wezen met een
zogenaamde verkoopprijs van duizenden Euro’s die
nu voor een paar honderd te koop is en
waarschijlijk een inkoopprijs heeft van een paar
tientjes.
Vriend Kamal heeft 'm nog steeds zonder foto te koop staan 
Ik mis ook info uit het taxatierapport van de juwelier bij zijn aanbieding 
Bernard Schreef:
Jürgen Schreef:
analyseren n.l. deze
http://link.marktplaats.nl/366070141Het zal wel één of ander plakmerk wezen met een
zogenaamde verkoopprijs van duizenden Euro’s
die
waarschijlijk een inkoopprijs heeft van een
paar
tientjes.Vriend Kamal heeft 'm nog steeds zonder foto te
koop staan
Ik mis ook info uit het taxatierapport van de
juwelier bij zijn aanbieding
of Mounir…
frenk Schreef:
Bernard Schreef:
Jürgen Schreef:
analyseren n.l. deze
http://link.marktplaats.nl/366070141Het zal wel één of ander plakmerk wezen met
eenzogenaamde verkoopprijs van duizenden Euro’s
die
waarschijlijk een inkoopprijs heeft van een
paar
tientjes.Vriend Kamal heeft 'm nog steeds zonder foto te
koop staan
Ik mis ook info uit het taxatierapport van de
juwelier bij zijn aanbiedingof Mounir…
Quote:
“Kamal
3½ jaar actief op Marktplaats”

Nog even een kleine aanvulling m.b.t. saffier.
Wellicht dat het hiermee nog iets duidelijker wordt.
De edelsteen saffier is op natuurlijke wijze in onze moeder aarde ontstaan.
Hier zijn honderden zoniet duidenden jaren voor nodig.
Een saffier glas wordt gemaakt van synthetisch gevormd saffier, in een laboratorium dus, via de Verneuil (flame fusion) of Flux methode. Op deze wijze worden er honderdduizenden kilo’s per jaar geproduceerd. De kostprijs is dus nagenoeg nihil. Een 2 karaat natuurlijke saffier kan duizenden euro’s kosten, terwijl eenzelfde op synthetische wijze geproduceerde steen slechts enkele euro’s kost. Let wel, een synthetische steen (of in dit geval een saffier glas) heeft exact dezelfde fysische eigenschappen als een natuurlijke steen. Enkel een expert kan het verschil (onder de juiste lichtinval en met de juiste uitvergroting) aantonen. Een gewone tester ziet het verschil dus niet. Vandaar dat een synthetisch saffier glas dus dezelfde hardheid heeft (9 Mohs en enkel diamant is harder) dan een natuurlijke saffier. Ik heb me overigens laten vertellen dat, v.w.b. horlogeglazen, er fabrikanten zijn die gewone mineraalglazen voorzien van een coating van saffier. Een nog goedkopere oplossing dus. Maar wellicht dat iemand anders hier meer over weet.
Gr,
Ron.
zeno Schreef:
Nog even een kleine aanvulling m.b.t. saffier.
Wellicht dat het hiermee nog iets duidelijker
wordt.
De edelsteen saffier is op natuurlijke wijze in
onze moeder aarde ontstaan.
Hier zijn honderden zoniet duidenden jaren voor
nodig.
Een saffier glas wordt gemaakt van synthetisch
gevormd saffier, in een laboratorium dus, via de
Verneuil (flame fusion) of Flux methode. Op deze
wijze worden er honderdduizenden kilo’s per jaar
geproduceerd. De kostprijs is dus nagenoeg nihil.
Een 2 karaat natuurlijke saffier kan duizenden
euro’s kosten, terwijl eenzelfde op synthetische
wijze geproduceerde steen slechts enkele euro’s
kost. Let wel, een synthetische steen (of in dit
geval een saffier glas) heeft exact dezelfde
fysische eigenschappen als een natuurlijke steen.
Enkel een expert kan het verschil (onder de juiste
lichtinval en met de juiste uitvergroting)
aantonen. Een gewone tester ziet het verschil dus
niet. Vandaar dat een synthetisch saffier glas dus
dezelfde hardheid heeft (9 Mohs en enkel diamant
is harder) dan een natuurlijke saffier. Ik heb me
overigens laten vertellen dat, v.w.b.
horlogeglazen, er fabrikanten zijn die gewone
mineraalglazen voorzien van een coating van
saffier. Een nog goedkopere oplossing dus. Maar
wellicht dat iemand anders hier meer over weet.Gr,
Ron.
Ja, o.a. Seiko heeft in het verleden op een onderlaag van een ander materiaal (gehard mineraalglas) dunne plakjes saffier gelijmd.
Wel de hardheid van saffier, maar ook de slagvastheid van mineraal.
Saffier is namelijk erg hard, maar zal bij klappen onder bepaalde hoeken snel breken/verpulveren. Dat zou voor het uurwerk zeer slecht zijn.
Vermeldenswaardig is, dat saffier gemaakt wordt uit aluminiumoxides. De kleur komt in natuurlijke saffier door vervuiling met andere elementen.
Het klopt inderdaad dat saffier door zijn hardheid breekbaarder is.
Ik weet dat Seiko om deze reden voor zijn Marinenaster 300 bewust gekozen heeft voor Hardlex i.p.v. saffier. Toch kiezen nagenoeg bijna alle bekende merken voor haar duikhorloges voor saffier. Voorwaarde is dan wel dat het glas minimaal 3mm tot wel 5 a 6 mm dik moet zijn. Ook het bollen van het glas maakt het minder kwetsbaar. Is het Hardlex glas van Seiko overigens met saffier gecoated mineraal glas?
Gr,
Ron.
zeno Schreef:
Is het Hardlex glas van Seiko overigens
met saffier gecoated mineraal glas?Gr,
Ron.
Nee.
Dit begint nu toch wel een leerzaam stukje te worden
Dat zou je niet verwachten als je de eerste post van dit draadje bekijkt.