Waarde stolpklok West-Germany

Dag mede horlogeliefhebbers

Ik ben deze tegengekomen tijdens het opruimen van mijn ouderlijk huis. Hebben jullie enig idee van de waarde en als het kan de achtergrond.

Dat het van West-Germany komt weet ik. Uit de tijd dat de muur er nog stond?

Het merk kan ik dan weer heel moeilijk ontcijferen.

1 like

Met het “ontcijferen” van de merknaam wil ik best helpen. Volgens mij staat er Schmid en zou die klok best nog wel eens iets kunnen opbrengen bij liefhebbers. Weet er zelf niets van, maar was het eerste dat ik tegenkwam bij tante Google.

1 like

Bedankt! Intussen een indicatie gevonden dankzij jouw

200 Euro

Het is natuurlijk de vraag of ze een realistische bedrag vragen.

Hier nog een leuke link:

https://www.wandel-der-zeit.de/schmid_balerina.html

2 likes

Had em net zelf gekopieerd om hier te posten :joy:

1 like

Beetje wat de gek ervoor geeft denk ik…

Edit: Hier vragen ze 40 en is ie niet verkocht:

1 like

Ik denk dat je opzoek moet naar kopers die een koekoeksklok aan de muur hebben hangen. Zoiets past niet in elk interieur.

1 like

Ik zou zelf zeggen in geen enkel interieur :flushed:

Ja weg dat ding

2 likes

Het staat nu op mijn bureau te tikken, maar echt niet serieus hoe luidruchtig dat ding is :sweat_smile:

1 like

Waarom zo cru? Hij is charmant in al zijn kitscherigheid & het moet leuk zijn geweest om daarmee tevreden te kunnen zijn :wink:

7 likes

Ja sorry je hebt gelijk!
Ik werd even overmand door afschuw :grin:

2 likes

Beetje achtergrondinfo: dit is een “400 day” of “anniversary clock”.

Werkt met horizontaal roterende pendule die opgehangen is aan een verticale platte metalen draad en door middel van torsie het echappement aandrijft. Ontwerp vindt zijn oorsprong in de tweede helft van 19e eeuw, maar met name populair geworden in eerste helft 20e eeuw. Omdat ze maar “1x/jaar” hoefden te worden opgewonden werden ze vaak gegeven als huwelijkscadeau of voor memorabele gebeurtenissen, vandaar de naam “anniversary clock” :slight_smile:

In periode kort na tweede wereldoorlog en masse geproduceerd in Duitsland, en omdat ze door Amerikaanse soldaten vaak als souvenir mee naar huis werden genomen zijn er daar ook nog altijd veel liefhebbers.

Veel kan je relatief gemakkelijk zelf repareren en kalibreren met wat zoekwerk op internet. Ultieme naslagwerk hiervoor is de “Horolovar 400 Day Clock Repair Guide” (Charles Terwilliger), suspension springs van Horolovar zijn o.a. nog gemakkelijk te bestellen op Cousins.

Veel voorkomende merken: o.a. Schatz, Kundo, Kienzle en Junghans.
Waarde hangt met name af van de staat en de gebruikte materialen, de massa-geproduceerde modellen in messing gaan meestal tweedehands voor niet meer dan een 20-50 euro.

Met een beetje " TLC" heb je hiermee m.i. vooral een heel leuk familie-erfstuk dat nog meerdere generaties prima te onderhouden is.

6 likes

Smaken verschillen nu eenmaal. Daar moet je gewoon respect voor hebben en niet gelijk afkraken!

1 like

Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg! Denk dat het een familiestuk gaat blijven. Het is niet echt mijn ding, maar ach het went wel.

2 likes