Waarde van Certina dameshorloge (goud)

Hallo, volgens mij de eerste keer dat ik in het vintagegedeelte post - en dan ook niet eens voor mezelf.

De vrouw van mijn schoonvader heeft een gouden Certina dameshorloge en ze vroeg aan mij of ik wist hoeveel het waard zou zijn. Nou ben ik best geinteresseerd in horloges en heb er wel een klein beetje verstand van, maar zeker niet genoeg om ergens een waarde aan te plakken (met mijn beperkte kennis zou ik zeggen - de goudprijs).

In ieder geval, hier wat gegevens:
Leeftijd onbekend
Opwinduurwerk - loopt mooi, korte tijd getimed met een Casio G-shock radiocontrolgeval en loopt mooi gelijk, binnen de 20 seconden afwijking op 1 dag.
Eind 2012 schoonmaakbeurt gehad
Sluiting aangepast tegen verlies (met een extra kettinkje zodat als de sluiting loslaat, de band iets wordt verlengd maar wel blijft zitten)

Formaat (horloge even niet bij de hand) ruwweg 1 cm * 1 cm.

Hieronder volgen (uiteraard) nog wat foto’s, want op basis van bovenstaande gegevens kunnen jullie ook niet veel denk ik.

De foto’s

Je beperkte kennis heeft inderdaad gelijk, waarde=goud. Dat zal ietsjes meer dan 2 gram zijn, denk ik.

dus zo’n €60 dan.

ligt helaas nog lager, de goudprijs is gezat en meen dat je per gram 14 karaats goud ongeveer 16 euro betaald krijgt. Kortom, rond de 30-40 euro als er niemand is die het als horloge wil hebben en er mer voor wil geven. Het laatst ook een 14K kastje verkocht van een dameshorloge, levert ongeveer 45 euro op als het achterdeksel ook van goud gemaakt is.

Henkjan, mocht je nog iemand weten die 30 euro voor 14 karaats goud geeft, houdt ik me zeer zeker aanbevolen :slight_smile:

:~

Iedereen bedankt, ik heb mijn vermoeden inmiddels doorgespeeld naar mijn schoonvader en zijn vrouw.

Beste,

Ik zag je vraag en wil nog even het volgende melden.
Ik kon niet zien of er een goudmerk in het horloge staat, maar meestal is het horloge niet van goud als de achterkant staal is.
De foto reflecteert een beetje maar als de achterkant ook goud is, dan is de kast met achterkant echt wel meer dan 2 gram in gewicht; ik denk toch snel 8 a 10 gram!
De kroon is nooit van goud, dus het beste kun je gewoon de kroon er uit trekken, met een scherp mesje oid het achterdeksel eraf halen en het glas en uurwerk er makkelijk uit halen.
Daarna even goed wegen.
14 karaat moet minimaal euro 15,83 opleveren.
18 karaat euro 20,37

Het horloge zal dus wel rond de 100 euro minimaal opleveren!

Veel succes,
Eric

Ik wil nog wel iets toevoegen als waarschuwing voor mensen die goud inleveren bij winkels.

  1. Helaas gebeurt het nog heel vaak dat winkels op hun ruit zetten dat ze 30,- euro of meer per gram geven.
    Dit is echter misleidend want men praat dan over 24 karaat.
    Natuurlijk heeft vrijwel niemand 24 karaat; meestal 14, soms 18 en heel af en toe 20.
    Gouden tientjes (echte) zijn dan weer 21, 6 karaat.
    Bij een prijs van 14 karaat betekent dit dus 14 / 24 * 30 euro
    Dat zou uitkomen op boven de 17 euro. De huidige prijs ligt op het moment echter op tussen de 15 en 16 euro per gram voor 14K.
  2. check van tevoren het gehalte; er behoort een keurmerk in te staan (14 karaat: eikeblaadje)l 18 karaat tulpje)
  3. blijf altijd het oog op de weegschaal houden
  4. vergelijk met 2 a 3 winkels en laat u niet intimideren bij inleveren; laat u niet gek maken als men meteen met geld voor uw neus wappert; dit kan al veel lijken maar bij de 2de of 3de zaak kan het weer tientallen of honderden euro’s schelen!
  5. lever niet in bij een bus die rondrijdt of in een hotel
  6. Haal eventuele stenen (sieraden) of het uurwerk er van tevoren uit; dan heeft u het netto gewicht en kunnen ze bij de winkel daar niet over discussieren; overigens diamant weer laten zitten natuurlijk als het aardige stenen zijn (geen ‘suikerkorrels’ dus)
  7. wit of geel goud maakt geen verschil; het gehalte bepaalt de waarde
  8. oud of nieuw goud bestaat niet: alleen goud (dus ook daar geen truukjes mee)
  9. veel succes
    Eric

In massief goud zou hier nooit meer dan 5 gram goud in zitten.
Achterdeksel meestal 2-3 gram, bezel 1-2 gram.
De achterkant van staal en bezel van goud komt ook voor, maar meestal betekend stalen achterkant double. Dit achterdeksel is gemaakt van hetzelfde materiaal als de kast, waarschijnlijk goud. Grofweg 60 euro aan goud als de hele kast van 14K goud is gemaakt.
8 a 10 gram zit gemiddeld genomen in een beetje stevig heren vintage polshorloge.