Waarde van dit horloge

Daar komen veel samengestelde horloges vandaan, de waarde is mi. wat een gek er voor geeft ook al omdat het niets meer met een origineel te maken heeft. Echte liefhebbers/verzamelaars gruwen van dit soort horloges…

1 like

Ik ben slechts liefhebber en beslist geen kenner, maar ik denk dat @brunod gelijk heeft. Als je het uurwerk, de versiering op de bruggen en de wijzerplaat goed bekijkt, dan zie je dat dit echt geen kwaliteit heeft. De wijzerplaat is een goedkoop uitziend bedrukt plaatje. Zelf denk ik ook Chinees :grimacing: Ik zou er niet meer dan een paar tientjes voor over hebben.

Men heeft wel getracht de indruk te geven dat het om een horloge van vóór 1945 gaat, omdat er geen antichoc (incabloc) systeem op de balans is gemonteerd. Dat zou dan weer wel met het tijdsbeeld kloppen.

Ik ben benieuwd wat de kenners hiervan zeggen… @koen? :relaxed:

1 like

Verzamelaar uit de Oekraine hahahaha

1 like

Als het massief goud zou zijn…

1 like

Oekraïne, dit is de doodssteek IMHO.

1 like

Er zit iig wel een trent in de topics van TS…de rode draad: wat is de waarde, welk jaar…Oost Europa…

Goedemiddag allen,

Dit is vrijwel zeker een marriage. De eerste aanwijzing is dat het horloge uit Oekraïne komt, uit die regio komen veel polshorloges met een zakhorloge uurwerk.

Het uurwerk is echt oud, naar schatting gemaakt omstreeks 1890-1910. Die leid ik af uit het ontwerp van het uurwerk, de afwerking van bepaalde onderdelen en de technische specificatie. Ik denk dat het uurwerk pas is gegraveerd toen deze in deze kast werd gezet. Uurwerken werden ik die periode maar zelden zo afgewerkt, maar het kwam sporadisch voor.

De wijzerplaat is zowieso veel later dan het uurwerk gemaakt, de stijl klopt niet en een emaille wijzerplaat was de norm (ipv bedrukte wijzerplaten). De naam Audemars staat alleen op de wijzerplaat en niet op het uurwerk. Daarom denk ik dat het uurwerk ook helemaal niet door Audemars geproduceerd is, maar door een gewone producent die dergelijke uurwerken naamloos op de markt bracht.

Mijn inziens is het dus een samenstelling van onderdelen uit diverse periodes, en is dit nooit zo geproduceerd.

De waarde is indien de kast van goud is de waarde van het goud, anders 100-200 euro omdat het toch best een grappig horloge is. Aan de andere kant is het toch een soort replica, dus is de vraag of je wel
over waarde moet spreken.

Met vriendelijke groet,
Koen

18 likes

Dank voor je snelle reactie Koen! :+1:

Dankje Koen

Dit is waardevolle informatie

Ik denk ongeveer hetzelfde dat was al gezegd. Alleen maar denk ik dat de beweging dateert van toen de zakhorloge tot armband waren verandert. Hier ziet het echt een beweging als een zakhorloge, maar als men de plaats van de kroon en de kleine seconde dial ziet, zou die op 3 uur zetten als de kroon boven was. Dus was het oorsprongelijk een armband horloge met kroon op 3 U en klein subdial op 6 U, zoals nu het geval ook is. Maar toch is het een ankergang. De klein knop is zeker om de uur te zetten, en past niet mooie met de kast.
De onder kant van de luggen schijnen niet glad te zijn, en een glas bodem zoals deze, toen…
In echt zou ik goed op de dial bekijken, of nog beter uit elkaar nemen en de achter kant van de dial bekijken :wink:

1 like

Dank voor de inzichten, Koen!

Maar

Dat kan (qua arbeidsintensiviteit/prijs) toch niet echt uit? Lijkt me dat dan ook alle gegraveerde onderdelen daarna zijn verguld. Of zijn deze gemaakt uit messing?
Tenzij Mainsail voor dit horloge de hoofdprijs (850 euro plus plus ) heeft betaalt. Dat hoop ik niet voor je, Theo
Dus dan maar de brutale vraag:

Wat heb je aan de ‘verzamelaar’ betaalt voor dit horloge?

“Hunter” configuratie? Dus ooit een kast gehad met deksels en de opwind kroon aan de zijkant .

1 like

Waar is Stefan als je em nodig hebt? :innocent:

Deze uurwerken zaten vroeger vaak in een gouden kast maar vele daarvan zijn omgesmolten voor de goudwaarde. Op Ebay koop je voor een slordige 100 euro een moderne kast en voor een paar tientjes een vers gedrukte fantasie wijzerplaat. Compleet afgemonteerd zie je deze marriages vanaf een paar honderd euro tot vele duizenden aan toe, afhankelijk van het merk uurwerk wat is gemonteerd. ( Zelf Pateks zijn hiervoor opgeofferd ) In feite betaal je dus alleen voor de ‘naam’ van het uurwerk maar zonder de oorspronkelijke en originele kast ( en daar ook de waarde van ) heeft het natuurlijk maar weinig meer van doen met het horloge wat het ooit geweest is.

2 likes

Ik heb onlangs wat goud verkocht aan een opkoper. De man had een emmer met uurwerken staan, de meeste uit zakhorloges. Er zaten prima merken tussen. Meeste zagen er goed uit & liepen na opwinden. Ik vroeg of ik er 2 mocht meenemen. Hij zei “pak maar wat je wilt, ze gaan toch naar de stort”. Dat is kennelijk de waarde :wink:

3 likes

De wijzerplaat lijkt wel bedrukt papier …met een inkjet printer wel te verstaan.

"Ze gaan toch naar de stort…

2 likes

Aan het uiterlijk te zien, is volgens mij in Oekraïne gemaakt :spy: :alien:
Hier zijn een wat voorbeelden van "Producent ":grin:
https://www.ebay.com/sch/wandolec/m.html?item=361246154639&nma=true&hash=item541bf2df8f&orig_cvip=true&rt=nc&si=xu6iaPDZaO2DkQRY47%2FOpBQzcqI%3D&_trksid=p2047675.l2562

Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Wat een gruwelijk lelijke exemplaren zitten daar tussen!
Maar moet ook bekennen dat ik die omgebouwde Waltham wel mee vind vallen. Toch een tweede leven voor een zakhorloge uurwerk waarvan de originele kast al lang versmolten is :innocent:

1 like