Waarde van een horloge (Delbana chrono, Landeron 248)

Ik hoor sommigen van jullie alweer denken… Daar heb je weer zo’n iemand maar het blijft mij toch verbazen.

Afgelopen week heb ik een Delbana Chrono gekocht. Lucky shot, hij zat in een zakje met horloges en ik had hem niet eens gezien (ik zal onderaan het bericht een paar foto’s plaatsen).

Nu heb ik op ebay en andere site’s gezocht en daar kom je prijzen tegen tussen de €25 en de €400 voor dit merk. Vervolgens ben ik gaan zoeken op uurwerk, Landeron 248. Als ik daar kijk kom je bedragen tegen van €300 tot €2500. Nu snap ik dat de staat en werking een grote rol speelt maar waar zit dat grote verschil hem in?

En dan natuurlijk waar zou mijn horloge ongeveer op zitten? Qua tijd loopt het mooi alleen de Chrono niet echt, na een minuut komt het stil te staan maar na een kleine beweging loopt het ook weer door (een service beurt zal het uurwerk zeker goed doen). De tachymeter is nagenoeg weg en de kast heeft zo zijn gebruiksschade (dat mag ook wel want als ik het goed heb dateert het horloge uit de jaren 60).

Graag hoor ik jullie gedachte hier over…

3 likes

Wijzerplaat is beschadigd en geen begeerlijk merk. Wel volstalen kastje. Waarde zal een 200 euro tot 250 euro zijn ongeserviced.

Ik zou zoiets zelf in huidige staat aan 200 in de markt zetten.

In tegenstelling tot een paar jaar geleden, toen de vintage markt vooral interne kwaliteit waardeerde, is het nu echt naar een ‘merkenmarkt’ geevolueerd. Horloges van grote merken blijven stijgen, en de rest is gezakt.

2 likes

Kijk ook eens bij de afgelopen aanbiedingen op ebay. Dan zie je wat men daadwerkelijk krijgt voor de horloges.

1 like

Het laatste wat je zegt snap ik maar vind ik ook wel weer merkwaardig. Ik snap dat het merkje op de wijzerplaat niet veelzeggend is maar het uurwerk wordt daar niks minder om.

Appart hoe de horloge markt werkt…
Nu komt dit horloge uit een lot en heb ik er omgerekend nog minder dan €1 voor betaald. Ik vind het een leuke klok om zelf te houden en met de genoemde marktwaarde ook nog de moeite waard om het te laten servicen.

Landeron 248 is geen bijzonder uurwerk. Massa’s van gemaakt en niet specifiek gezocht door liefhebbers.

2 likes

Dat is niet zo apart denk ik, de horlogemarkt werk zoals alle markten: vraag en aanbod.

2 likes

Nee werking is niet de grootste factor. Dat is op de eerste plaats merk en de tweede plaats ontwerp.

1 like

Dat is wel erg kort door de bocht. Het duurste horloge ooit was een standaard VJ72. Daar zijn er ook aardig wat van gemaakt en beginnen al rond de 1500 euro. Waarom koste die Paul Newman dan 15.000.000? Het 15000 voudige?

Kort door de bocht of niet, het is gewoon de markt :joy:

Zoals ik al zei is het een cocktail van merk, model, uurwerk en technische superioriteit.
Een valjoux 72 van Rolex in de Daytona gaat een veelvoud zijn van een landeron 248 van Delbana in een ongekend type kast. Kolomwieletje, begeerlijkheid,… enzovoort enzovoort.

Ik maak de marktwerking ook niet hoor :wink:

Wat ik zeg, merk en ontwerp zijn leidend. Waarom is een Heuer Carrera met 7730 uurwerkje zonder kolom wiel dan velen malen duurder dan een no name VJ 72 werkje? Uurwerk is een bepaald basis niveau qua prijs maar de rest wordt toch echt door andere dingen bepaalt. Dat basisniveau qua prijs van een Landeron 248 is een stuk lager dan een VJ 72. Aan de andere kant is een Landeron 248 wel prima kwaliteit uurwerkje, geen penanker oid.

En Gallet met Landeron 248 is zo te zien op ebay in ieder geval verzamelbaar genoeg :smile:

En daar is een goede reden voor.

• vj 72 is kolomwiel werk, wat begeerlijk is;
  • landeron 248 was in veel grotere massa geproduceerd en in basis instap chronootjes te vinden;
  • vj72 zat in veel iconische horloges waardoor vraag en prijzen kunnen stijgen, ook van instappers die als donoren kunnen dienen;

Als er een landeron 248 in één of ander Rolex of Breitling model had gezeten dan had de prijs dezer dagen ook veel interessanter geweest. Maar ze zaten nu éénmaal meer in alle instap no-name chronootjes om de hoek. Ze zijn in massa gemaakt, gemakkelijker te vinden, minder begeerlijk, en minder gezocht door liefhebbers dus.

Begrijp niet wat daar kort door de bocht aan is.

Dat ontken ik ook niet. Een VJ72 is uiteraard een beter uurwerk. Maar nogmaals uurwerk zorgt alleen voor een basisniveau, daar boven kunnen de gekste dingen gebeuren door prijs en ontwerp

De massa productie en dat de VJ 773x’s instappers waren hindert de waarde van de Heuers niet lijkt het toch.

Dat een horloge met Landeron 248 ook begeerlijk en duur kan zijn. Kijk maar naar de Gallets hier boven.

Ja, en toch gaat dat op geen enkele manier meespelen in de waardering van de Delbana. Omdat er op elke hoek van het internet 7 landeron 248s te koop staan. Onderdelen zijn ook nog volop te krijgen.

Dat is ook zo bij de vj 773x chronootjes.

Mocht het een zeldzaam werk geweest zijn, en geen onderdelen meer te vinden, dan was het misschien anders geweest.

Vandaar mijn statement dat een landeron 248 op zich geen bijzonder werk is en geen premium gaat vergen. Nix kort door de bocht aan.

Het beantwoort wel de vraag van TS waarom er zo’n grote spreiding is qua prijzen. :wink:

1 like

Okeey, de spreiding van prijzen snap ik (enigszins). Ontwerp, naam/merk van het horloge, vraag en aanbod.

Maar, even los van mijn horloge, de verschillen/spreiding van €150 tot €3500 is toch echt wel enorm te noemen naar mijn mening.

Als ik zoek op ebay naar verkochte chrono’s met het merk Delbana verschijnen er enkele, waarvan de duurste rond de 300 euri opgebracht heeft.
3500 kan elke gek vragen, of hij een andere gek vindt, die dat betalen wil betwijfel ik ten zeerste, maar zoals de Engelsman zegt: “There’s one born every minute”.
Ik zie bij mijn zoektochten dagelijks aanbiedingen, die ik niet eens open omdat de gevraagde prijs ver boven de waarde ligt. En ik zie dagelijks aanbiedingen, die ik al maanden geleden niet geopend heb, die nog steeds voor een veel te hoge prijs aangeboden worden.

1 like

Jammer dat de chrono niet loopt, dat drukt de prijs wel. Met werkende chrono zou ik 350-375 euro zeggen.
Nu denk ik 250 euro max als je hem schoonmaakt en goede foto’s maakt.

1 like

200 moet t dik ophouden …servicebeurt rbij … en kijk die wijzerplaat, ouch… blijft leuk chronootje… wel liefhebbers voor Delbana…

1 like