Waarde-vaste horloges...?

Ha iedereen!

De laatste tijd ben ik een beetje aan het kijken naar een horloge rond de anderhalf duizend euro. Natuurlijk koop ik een horloge omdat ik er weg van ben, maar als hij een beetje waarde-vast zou zijn is dat erg fijn (blijft een hoop geld).

Vandaar mijn vraag of er bepaalde merken in deze prijsklasse zijn die redelijk vaste waarden houden (of stijgen, haha) en welke merken helemaal niet.

De horloges waar ik een beetje naar aan het kijken ben zijn de volgende.


Omega speedmaster professional, aka "the moon watch"
Blijft geweldig een horloge met zo’n historie, een beetje aan de hoge kant gezien mijn budget. Maar een prachtig uurwerkje en een chronograph functie, altijd leuk:) Stoer en charmanant horloge!


Foris B-42 Stratoliner chronograph
Ook een chronograph functie, en een mooie dunne bezel. De zilver kleurige sub-dials maken het geheel een stuk speelser, maar ook drukker. Deze ook met een prachtig uurwerkje, een valjoux chronograph met incabloc shock absorber.


Tissot Seastar 1000 chronograph, blue dial
Het is nu wel duidelijk dat ik een chronograph complicatie er leuk vind. Behalve dat is dit horloge weer erg anders, stuk goedkoper, geen tachymeter etc. Toch vind ik dit horloge ook erg gaaf, intense kleur, leuke afwerkingen, geinige details alleen misschien een beetje dik, 17mm?

Ik ben dus benieuwd wat jullie vinden, en van alle merken waarde zullen houden en welke juist niet.

Groetjes,
Mauzer

Omega. De andere zeker niet. Wellicht krijg je er voor wat je betaald hebt, maar als dat jaren later is, heb je er toch op verloren… Op de lange termijn blijkt alleen Rolex (en dan nog niet alle modellen!!!) redelijk waardevast. Maar ja, behaalde resultaten uit het verleden…

Menno

denk geen enkele maar een wat “bekender” merk zal makkelijker verkoopbaar zijn uiteidelijk.
ik zou in dit geval voor de omega gaan misschien wat langer sparen maar hij is en blijft mooi en verkoopbaar.

Op nieuwe horloges is het vrijwel altijd afschrijven, zeker als je de listprijs bij de juwelier moet betalen. Maar ik koop de horloges meestal niet als belegging maar als liefhebberij.

Bij Omega kan de afschrijving meevallen, met name als er een nieuwe techniek inkomt (co-axial) en de nieuwe modellen fors duurder worden.
Ik bedoel…een aantal jaren geleden kun je een mooie gebruikte speedmaster professional tussen de 1150 en 1250 kopen, nieuw moest je met de juiste kennis rond de 1650 betalen. Dus als je er toen eentje gekocht hebt…hoef je nu weinig af te schrijven als je ervan af wilt. De mijne blijft.

Rolex houdt goed waarde echter niet alle types, maar wil je er een, like me, moet je ook de hoofdprijs neerleggen.

Fortis en Tissot is afschrijven, alhoewel ik zeker een zwak heb voor Fortis.

Rolex is eigenlijk het enige merk dat zeer waardevast is. Dat komt natuurlijk ook door de reguliere prijsverhogingen. Een Sub raak je altijd wel weer kwijt voor een aardige prijs. Echter heb ik het idee dat door de crisis ook meer druk staat op de tweedehands prijzen, maar dat kan gevoelsmatig zijn.

Van de 3 horloges in de OP zou ik voor de Omega gaan. Maar goed, je kan je ook de ellende besparen en gelijk op de tweedehandsmarkt kijken ;).

Waardevast volgens mij: Rolex Panerai en AP :slight_smile:

Omega nu kopen en dan hopen dat ie nog wat waard is over een jaar of 10?? Ik zou om die reden geen Omega kopen.

floris Schreef:

Waardevast volgens mij: Rolex Panerai en AP :slight_smile:

Volgens mij valt AP best tegen, maar dat weet ik niet zeker. Eigenlijk is enkel Rolex echt waardevast, althans, de meesten.

Ik denk dat je voor waardevast voor de Omega moet gaan als je tussen die drie gaat kiezen. Maar ook Omega valt best mee, je schrijft er toch wat op af.

De Royal oak word nou niet echt betaalbaarder, ook 2dehands niet, misschien dat die dikke offshore modellen sneller dalen, maar die zijn ook mode gevoeliger, de normale Royal Oaks, zijn gewoon vet duur, en denk ook dat ze dat blijven hoor :wink:

Is dit niet iets?
http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,783522,783522#msg-783522

Prachtige Sinn! Maar vind hem te retro, en ook de rand is niet mijn smaak…

OT: Tweedehands is dus duidelijk beter? Minder verlies, en Omega is vanwege bekender prijs vaster?

Ik heb nooit een horloge als investering gekocht, en ga dat ook niet doen! Maat bij zoveel geld is het mooi als je weet je het niet gelijk kwijt bent…

Gr.
Mauzer

floris Schreef:

De Royal oak word nou niet echt betaalbaarder, ook
2dehands niet, misschien dat die dikke offshore
modellen sneller dalen, maar die zijn ook mode
gevoeliger, de normale Royal Oaks, zijn gewoon vet
duur, en denk ook dat ze dat blijven hoor :wink:

Ik dacht inderdaad meer aan de ROO’s. Ze verkopen volgens mij ook niet zo snel, staat nu al een tijdje een mooi exemplaar op TZUK te koop. De normale Royal Oaks vind ik prachtig, maar zoals je zelf al aangeeft zijn ze behoorlijk bij de prijs.

Dan zou ik het nog eerder in de vintage hoek zoeken. Hou de handel in “www” horloges op eBay eens in de smiezen. Ook staat er ergens (;)) een fraaie Aquastar Benthos 500 te koop.

Over Sinn gesproken: gezien de snelheid waarmee Herr Schmidt de prijzen van Sinns laat stijgen, is het wel een idee om een zo nieuw mogelijk exemplaar aan te schaffen. Niet nieuw (te duur), wel zo nieuw mogelijk.

Prijzen van een nieuwe Sinn Arktis gaan ze nu voor 2180 euro over de toonbank bij de dealert.; een paar jaar geleden waren ze (maar - nou ja, maar…) 1400. Het gaat niet lang meer duren voordat gebruikte Arktissen (Arktii?) dat ook gaan kosten.

Menno

Goede verzamelwaardige vintages zullen altijd waardevol blijven. Daar geloof ik wel in. Goede, volledig originele, vintage Rolexen, of Omega Speedmasters zijn schaars.

Het zou me niet verbazen als de markt op een gegeven moment verzadigd raakt van die talloze rolexen die worden geproduceerd. Zeker als de economie in azie stopt met haar sterke groei.

Koop gewoon een horloge waarvan je geniet als je haar om je pols ziet.

Mauzer, ik begrijp je vraag, maar zie een andere belangrijke kant van de medaille: wat is de waarde voor mij? Want daar koop ik een horloge immers voor.

Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar een vintage Seiko gekocht, omdat het een exact model was zoals ik die in het verleden in bezit heb gehad, maar helaas in het water verloren. Marktwaarde ongeveer 250 euro, maar voor mij zeker 1.000 euro gevoelswaarde want in een dergelijk mooie staat nergens te koop. En ook al zou ik er nu 1.000 euro als marktwaarde voor terugkrijgen, dan nog verkocht ik hem niet.

Of zoals Youp van 't Hek eens grapte “Ik liet mijn nieuwe auto aan mijn zwager zien, en zijn reactie was dat die auto een hoge inruilwaarde zou houden. Waarop ik zei dat ik hem had gekocht om mee te rijden, niet om hem te ruilen…”

Ik zie mijn klokjes vooral als een stuk emotie, en zeker niet als een belegging. Ik ga mij dus niet laten leiden door wat een aankoop me in de toekomst gaat kosten, want dan kan ik beter horloges bij de Hema of Kijkshop gaan halen: goedkoop en geven ook de tijd aan.