Waarde Walktham Mass zakhorloge

Hallo, ik heb 2/3 jaar geleden een zakhorloge gekocht en vroeg me af wat nu nog de waarde ervan is. Het zou mooi zijn als ik deze kan omruilen voor een trouwring :wink:

A.W.W.C
Walktham Mass

Serial #8282271 (https://pocketwatchdatabase.com/search/result/waltham/8282271)

Foto’s
https://www.dropbox.com/sh/6rgdg5mjsf7bhbz/AABwatxgnIh2Sk6jmicXyfMBa?dl=0

Laatste service beurt 2/3 jaar geleden

Tussen de 225-325 euro, voor een trouwring zou je dan toch echt moeten bijbetalen :wink:

Bedankt voor je reactie!

Dat is een hoop minder dan ik er toen voor betaald heb in de winkel.

Dat is spijtig! Hebben ze de servicekosten doorgerekend in de prijs?

Durf ik niet te zeggen, heb een handgeschreven bon gekregen waar alleen het eind bedrag op stond.

Maar dat zou betekenen dat de prijs voor ~5/6 bestaat uit service kosten.

Je had je er natuurlijk in kunnen verdiepen voordat je hem kocht :wink:

Beetje zinloze opmerking, aan ‘had’ heb ik nu niks, maar laat ik je toch antwoorden.

De winkel waar ik het horloge gekocht heb heeft een zeer goede reputatie en is een begrip in de stad en omstreken. Met de gegevens van het horloge ben ik een willekeurige tweede winkel binnen gelopen met de vraag of ze het wilde kopen en deze boden me meer dan wat ik er voor zou moeten betalen. (verschil van 50 euro)

Daarbij waardeer ik echt het antwoord van M035 maar ik weet niet waar hij deze op baseert. Ik wil best geloven dat de waarde echt zo is maar voor de zekerheid wacht ik andere reacties af en ga er ook zeker nog mee langs een antiek winkel.

Bij deze zal ik de waarde geven en uitleggen waarvan ik denk dat hij correct is. Ik doe nogal wat taxaties en ben vrij bekend met de marktcondities van zakhorloges. Ik heb op geen enkele manier belang bij deze taxatie en er kunnen geen rechten aan worden ontleend :wink:

De kast is gemaakt van 14 karaats geelgoud(merktegen 14K), het binnendeksel is gemaakt van een onedel metaal. Ik verwacht dat er in de kast rond de 150 euro aan goudwaarde zit. Amerikaanse uurwerken zijn vaak in zeer zware gouden kasten gezet, echter lijkt dit een uitzondering en lijkt het ook helemaal niet op een kast van Amerikaanse makelij. Deze kast is vrij dun gemaakt, afgaande op de foto’s, het achterdeksel vertoond erg veel schade en deukjes, dit schadebeeld zie je eigenlijk alleen als het materiaal van het achterdeksel zeer dun is. Een dikkere kast zou een waarde van gemakkelijk het dubbele of meer als metaalwaarde vertegenwoordigen.
De kast is waarschijnlijk van Europese makelij, gebouwd om een geïmporteerd uurwerk uit Amerika.

Het materiaal van de ketting is mij onbekend, indien dit ook goud is zal dit ook nog eens een waarde van 200-400 euro toevoegen aan de totale waarde.

De conditie is dus niet niet ‘als nieuw’ en zijn veel beschadigingen zichtbaar. Het uurwerk is gemaakt door Waltham gevestigd in Massachusetts in de VS. Het uurwerk si een vrij eenvoudig en goedkoop uurwerk, 7 steens ankergang uurwerk, eigenlijk de ‘minste’ die je kan vinden, beter zijn zwaarder gestelde uurwerken en daarnaast zijn er ook veel uurwerken met zogenaamde ‘damaskeening’ gemaakt, een versiering op de vernikkelde plattings van het uurwerk, waar de Amerikaanse uurwerken bekend om staan.

In zou een poging doen het horloge particulier te verkopen, ik denk dat je dan eens kans maakt om een prijs aan de hoge kant te krijgen. Als ik het zo hoor heb je destijds flink betaald , daar heb je nu echter niets meer aan. Ik ben van mening dat juweliers vaak zakhorloges verkopen tegen prijzen die in mijn ogen niet marktconform zijn en dat je deze waarde er nooit voor terug zult krijgen. Een antiquair zal verwacht ik hooguit de goudwaarde geven maar zelfs dat betwijfel ik.

Ik schat de waarde van het hele kavel dus in op 200-250 euro indien de ketting onedel is, en tel daar de goudwaarde van de ketting + enkele tientjes bij op.

Hartelijk dank voor je uitgebreid antwoord Koen.

Ketting is niks, die heb ik zelf eraan gehangen omdat deze miste. Erg jammer om te horen dat ook jij denkt dat het horloge veel minder waard is dan wat ik er voor betaald heb maar ik heb in deze gewoon pech gehad.

Voor die waarde hou ik het horloge gewoon, hij werkt nog prima en misschien dat mijn kleinkinderen er nog iets leuks mee kunnen doen.

Toch een prachtig horloge voor bij een trouwpak?

Kijk dat is een goed idee Eric, bedankt!

Misschien wil die “goed bekende winkel” em wel terug kopen, en heel misschien verkopen ze ook trouwringen??? :slight_smile:

Hendrik

Tegenwoordig steeds meer mensen die een keer op de site komen, vragen dan naar waarde van een horloge en als het antwoord ze dan niet bevalt zijn ze nog geirriteert ook.Vervolgens hoor je er nooit meer iets van.
Kijken een keer op chrono24 of buy-it-now prijzen en denken hoofdprijs in handen te hebben en als je dan de echte marktwaarde verteld geloven ze het niet of denken ze dat je ze wilt oplichten.
Ik pas er dus voor.

Ach, laten we wel zijn, iedereen denkt (of beter hoopt) wel eens dat hij goud in handen heeft, dat is natuurlijk gedrag. In dit geval heeft iemand waarschijnlijk teveel voor iets betaald en dan snap ik wel dat je wat extra kritisch bent.

Ik vind persoonlijk die waarde beoordeling wel leuk, ik zie het vooral als training. Als je al wat langer meeloopt kan ik me ook voorstellen dat het je wat uit de keel gaat hangen. Het enige wat ik wel verwacht is dat mensen op een fatsoenlijke manier een vraag stellen…

Ik vind dat je gelijk hebt. Ik vond het ook altijd wel leuk, maar ik ben er mee gestopt. Tenzij iemand me via een pb vraagt om een oordeel en een richting qua prijs.
Het is inderdaad zoals op WUS in een sticky staat, het is heel moeilijk om iets te beoordelen op een paar (wazige) foto’s. Daarnaast kijken ze je er nog op aan ook als je er, volgens hun mening, naast zit.
Ik heb ook sterk het gevoel dat men een beetje elkaar aan het napraten is, mezelf incluis. Laatst heb ik bijvoorbeeld twee dameshorloges verkocht die een prima bedrag opleverden. Dameshorloges zijn niet gewild en leveren een paar tientjes op, geldt dus niet altijd. Ook heb ik hele mooie stukken voor verbazingwekkend lage prijzen verkocht zien worden. Met andere woorden, er is geen touw aan vast te knopen.
Hooguit de tip om zelf eens te onderzoeken waar vergelijkbare horloges onlangs voor verkocht/geveild zijn.

Dat is ook waar, het is af en toe net gokken, zeker op ebay waar ik bv mijn Telda monopusher chronograaf Landeropn Hahn zag weggaan voor €175 (auw) en een simpele Dubois voor €200(wow).
het is maar net geluk of pech hebben.

Ik vind de schattingen hier vaak aan de hoge kant maar goed ik begrijp dat er op de verschillende verkoopkanalen ook andere prijzen worden verkregen dan ik op de beurs en op ebay krijg.

Dat is ook logisch. Ik vind ook dat je hier op het forum best een wat hogere prijs mag verwachten als het horloge netjes loopt en geserviced is. Als je dat naar eer en geweten invult hoeft de koper niet op onverwachte kosten te rekenen. Hetzelfde geldt voor een veiling waar deze informatie vermeld wordt. Het is wat anders op een beurs, omdat je je timegrapher niet in je zak hebt dus je moet maar afwachten hoe het loopt.
Je ziet ook vaak dat alleen even vlug gegoogled wordt en alleen naar de vraagprijs gekeken. Stukken hoger dan waar horloges voor worden verkocht.
Of ze kijken naar het winnende bod en rekenen dat even om. Gemakshalve worden de hoge verzendkosten en de invoerrechten even vergeten.
Het blijft koffiedik kijken, maar je kan voor jezelf wel een lage en hoge grens bepalen. Als je daar ergens tussenin zit, is het goed.