Waarde zakhorloge Graham

Beste forummers,
Ik ben in het bezit van dit Graham zakhorloge met snek uurwerk en zou graag de waarde achterhalen i.v.m. verkoop, op dit forum natuurlijk voor een redelijke prijs.
Ik heb hem geerfd maar hij ligt hier maar en misschien zijn er forummers die hier wild van worden.
Hij loopt prima,maar heeft waarschijnlijk een beurtje nodig.
Ik doe hem weg vanwege hoge kosten aan mijn vervoermiddel en misschien kan dit zakhorloge daar aan bijdragen.

Misschien zijn er liefhebbers

groetjes

Lenno

hij ziet er wel heel erg gaaf uit.

ja dat is ook zo.
kettingaandrijving net als jou SP dus geen pk verlies.

– moved topic –

Beste Lenno,

De waarde van een dergelijk horloge bepalen aan de hand van foto’s is een moeilijke, zo niet onmogelijke zaak. Aan uurwerk en kast te zien stamt het uit de 18e eeuw en wanneer het werkelijk om een horloge van de wereldberoemde George Graham zou gaan, dan is het absoluut de moeite waard er een deskundige taxateur bij te halen. Er zijn overigens meer Londense horlogemakers met de naam Graham geweest.

Zo te zien is er wel wat aan de hand, want er lijkt sprake te zijn van een dichtgemaakt gat in het achterdeksel van de binnenkast en zoiets voorspelt meestal niet veel goeds. En mijn gevoel zegt me dat de kwaliteit van de gravering niet helemaal in overeenstemming is met de hoge standaard die deze beroemde horlogemaker nastreefde.

George Graham (1673-1751) signeerde over het algemeen met ‘G. Graham’ of ‘Geo Graham’, maar ook een signatuur met alleen de achternaam komt voor. Deze bij leven al beroemde horlogemaker maakte klokken en horloges voor de welgestelden, die uiteraard hoge eisen stelden aan het eindresultaat. Hij werd samen met zijn al even beroemde leermeester en latere zakenpartner Thomas Tompion begraven in Westminster Abbey. De prijzen van horloges uit die periode waren en zijn ook nu nog over het algemeen aan de (te) lage kant en dat gegeven, samen met de beperkte productie van Graham, is nogal eens een reden geweest om op een middelmatig klokje een beroemde naam te zetten.

Dit alles neemt overigens niet weg dat zo’n horloge een leuke aanwinst vormt voor een verzamelaar die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de uurwerktechniek. In genoemde periode moest de overmaat aan versiering, het gebruikte edelmetaal en de ‘hightech’ snek het onmiskenbare gebrek aan nauwkeurigheid (spillegang) enigszins compenseren.

Succes met de zoektocht,
Robbert

@ Robbert,

Bedankt voor het stukje geschiedenis!

mvg, Frans

Wat Precisieman zegt komt zeer overeen met mijn bevindingen, het betreft hier geen echte George Graham, maar een zogenaamde ‘Dutch forgery’ zoals de Engelsen zouden zeggen.
Een fictieve signatuur welke gebruikt is om mee te liften op de naam en faam van een beroemd horlogemaker.
Gezien de balanskloof 2 bevestigingspunten heeft (hierdoor spreekt men nu eigenlijk van een hollandse Brug kloof) is het in ieder geval bestemd geweest voor de Nederlandse markt maar het is niet zeker of het ook daadwerkelijk in Nederland gemaakt is.
De stelmogelijkheden die ik op jouw foto’s kan ontdekken voor de ingrijping van het echappement doen mij echter sterk vermoeden dat het horloge in Frankrijk c.q. Zwitserland is gemaakt.
Nederlandse en Engelse horloges hadden over het algemeen geen stelschroeven hiervoor maar een conisch gevormde plug met een decentraal geboord gat om de ingrijping af te stellen van het kroonrad op de lepelspil.

Dit soort horloges werden in grote aantallen (‘na’)gemaakt, voornamelijk in Zwitserland Nederland Frankrijk en Duitsland…
De waarde zal mede door de gedreven kast bij verkoop op Marktplaats of Ebay rondt de 500 euro of hoger liggen.

Wel of geen echte Graham, het blijft een mooi ding!

Bedankt mijne heren en vooral Robert.
Erg leuk om wat meer te weten over de heer Graham.
Ik zal hem toch eens naar een taxateur brengen, je weet maar nooit.
Het moet wel een eerlijke taxateur zijn .
Als je op het net zoekt zijn er heel veel maar ik ben helemaal onbekend in dat wereldje.
Misschien kent een van jullie een goede taxateur.
Op de rikketik misschien iemand die er verstand van heeft.

groetjes

Lenno

Ik geloof dat forumlid Diashock ook veel van zakhorloges af weet. Gezien het feit dat hij nog niet gereageerd heeft denk ik echter dat hij op vakantie is.

Bedankt Andre, die zal ik eens in de gaten houden