Waarde zakhorloges uit erfenis

Hallo,

Ik heb 3 zak horloges geërfd.
Kan iemand me de waarde, merknaam, en misschien tijdvak opgeven dat ze gemaakt zijn?
Ben zeer benieuwd

Kan helaas maat twee fotos uploaden

1 like

Dit is de derde

1 like

Ik weet niets van vintage zakhorloges, maar de mensen op dit forum die er wel iets van weten gaan meer en duidelijkere foto’s nodig hebben om op je vragen te antwoorden. Vooral achterkant en binnenkant.

Heb je foto’s van het uurwerk? Even de dekseltjes openmaken

bedankt voor je advies, kan helaas maar 2 foto’s tegelijk uploaden omdat ik nieuw lid ben

Hoi Tvr,

kan je me vertellen hoe ik ze open krijg, zonder het met domme kracht te slopen?

Mvg Ruben

Je moet aan de andere kant zijn; wat je hier ziet zijn de scharnieren. Net naast de kroon zit een lipje waar je door er je nagel achter te zetten de deksels kunt openwippen.
Mocht dat niet lukken kan een bot mesje ook, maar kijk uit dat je niet uitschiet.

Achter deze deksels zit waarschijnlijk nog een tweede deksel. Op dezelfde manier openmaken als de buitenste :sunglasses:

thanks

de binnenkant

1 like

deze krijg ik niet open?

deze ook niet

Jawel, die kan ook open. Moet ook een inkepinkje zitten. Ik vermoed onder deze rand:

Zonder ze te openen kan ik alvast melden dat dit geen hoogvliegers zijn qua kwaliteit en waarde. Denk dat alleen de middelste van zilver is en dan zou die werkend €20-40 opbrengen en die andere zijn waarschijnlijk een nikkel legering en €10-25 per stuk afhankelijk van functionaliteit.

2 likes

Befankt voor je info. Dat valt tegen. Wat zou ren goede verkoop plaats zijn behalve deze site? Catawiki marktplaats of iets anders

Er is gewoon geen markt voor. Je zou haast denken dat oude zakhorloges best wel wat waard zouden mogen zijn, maar er is niet echt een levendige verzamelaars markt in. Daarbij zijn het geen top modellen die je laat zien. Dit waren de standaard zakhorloges zeg maar. Het is wat de gek er voor geeft.

1 like

Zakhorloges in over het algemeen inderdaad niet veel waard, tenzij ze van goud of platina zijn of van een heel bijzonder en gezocht merk.

De drie zakhorloges varieren overigens in leeftijd. De eerste die je toonde is denk ik van ergens 1920-1940, de tweede heeft nog een afzonderlijk knopje om de tijd te verzetten, dat plaatst hem grofweg in de periode 1880-1920. De derde heeft nog geen kroon maar moet worden opgewonden met een sleuteltje, Dateert van ergens tussen 1850 en 1890.

5 likes

Probeer eens een van Esselbrugge te vinden? :innocent:

Dan zet ik ze leuk neer als aandenken aan m’n opa

9 likes

Beste oplossing inderdaad. Zakhorloges, topmodellen niet meegerekend, raak je aan de straatstenen niet kwijt. Emotionele waarde ligt vrijwel altijd vele keren hoger dan de marktwaarde.

1 like

Bedankt voor de info leuk om te weten hoe oud ze zijn. Ik zet ze ergens neer voor de sier en als aandenken aan ppa

8 likes