Waardebepaling - Schatting

Als je een inschatting moet maken of een horloge een bepaalde waarde heeft ,
op welke site(s) baseren leden van dit forum zich?
Wat denken jullie van volgende drie :Chrono 24-watchcharts-catawicki en hoe verhouden ze zich tot elkaar ?Of zijn er sites die beter zijn ?
Voor vintage en niet recente merken sta ik soms naar mijn aanvoelen met te weinig info. En ik gok niet graag.

Chrono24 min 15-20% is een goeie particuliere prijs. Chrono24 min 5-8% is een goeie dealerpriis

7 likes

En mag je dat dan zo aanbrengen? Doe je dat ook?

Catawiki is leuk als je wilt verkopen. Mijden als de pest als je wilt kopen. Wordt vaak veel te hoog geboden.

3 likes

Het ligt er ook een beetje aan welk model je verkoopt. Als je bijvoorbeeld een stalen Rolex wil verkopen in een gewilde configuratie dan kun je wel wat dichter op die c24 prijs gaan zitten anders doe je jezelf tekort.

1 like

Je ziet op Chrono24 alleen voor hoeveel ze te koop staan, de verkochte exemplaren zie je niet. Ook zitten er veel dealers die met name met vintage een stevig premium vragen tov wat jij er particulier voor zou kunnen krijgen. Voor vintage of goedkopere horloges is het totaal geen goeie raadgever. Voor particulier kan je beter de horlogemarkt verkocht er op na slaan.

https://www.horlogeforum.nl/c/verkocht-geruild/15

Je kunt op chrono24 horloge als favoriet kenmerken. Dan zie je ook dat ze uit je lijst worden verwijderd als ze verkocht zijn.

Dat is een lastig te schatten en per merk en model enorm afhankelijk + niet elke particulier zet een horloge voor een torenhoog bedrag te koop. Het beste is en blijft in mijn ogen ebay sold listings

1 like

Helemaal mee eens.

2 likes

Staat zegt alles. Combinatie van chrono, insta, marktplaats, ebay, blauwe deel etc.

Maar dan kun je toch nog steeds niet zien voor welk bedrag ze uiteindelijk verkocht zijn? Of heb ik nu iets gemist?

Dit dus én vooral gewoon Google gebruiken.

Klopt, maar dat was ook niet de opmerking waar ik op reageerde. Die ging over de mogelijkheid dat je wel kunt bijhouden welk horloge verkocht is.

Overigens weet je dit bij roerende zaken natuurlijk nooit waar het voor verkocht is. Dit is iets tussen verkoper en koper.

Welkom :+1: Op dit forum is het handig om iets concreter te zijn, om welk horloge gaat het? En foto’s?

Ging niet specifiek over een bepaald horloge. Vraagstelling eerder over hoe hoog of laag men op het forum sites inschat.

1 like

Heb een eenvoudig systeem dat voor mij prima werkt voor courante modellen. Zoek het model op Chrono24, filter op Europese unie (ivm importkosten) en filter nog verder op de set (horloge only of full set). Zoek de laagste prijs (tenzij die heel erg afwijkend is dan de 1 na laagste prijs). Daar haal ik de kosten van Chrono24 van af en dat is mijn vraagprijs voor hier op HF en evt MP. Verkoopt het horloge hier niet dan gaat die Chrono24 op en verkoopt altijd ook als particulier zeker met het huidige betalingssysteem. Heb over het algemeen geen haast met verkopen dus als het 3 maanden kost vind ik het ook geen probleem en dat werkt echt uitstekend.

Buiten de EU vind je vaak lagere prijzen (Japan/Rusland/USA) maar dat levert extra kosten en mogelijk gedoe op en zo redeneren veel andere Europeanen ook is mijn ervaring :slight_smile:

4 likes