Hebben jullie wel eens gekeken bij de horloge en klokken veilingen van Catawiki? Wat staan daar vaak belachelijk hoge prijzen bij, of ligt dat aan mij? Er wordt trouwens wel altijd flink voor geboden.
Een veiling gaat per opbod. Dan kunnen ze wel 500 bij een horloge van 200 zetten, maar zal dan rond de 200 opbrengen, lijkt me. Natuurlijk zijn er altijd figuren die zich door zo’n geschatte prijs gek laten maken, maar dat is dan voor hun rekening.
Het gaat inderdaad om de reserve price. Die mag de verkoper zelf bepalen, maar moet wel worden goedgekeurd door de veilingmeester. Deze mag niet hoger zijn dan het hoogste bedrag van de waardeschatting. Vaak is het laagste bedrag van de waardeschatting meteen de reserve price. 425 euro!? 175-225 euro lijkt me reëel.
Bij sommige is het ook belachelijk. Een tijd terug zag ik een horloge met leren band waarvan de schatting veel hoger was dan de nieuwprijs van hetzelfde model met stalen band.
Iedereen die overweegt er iets te kopen moet gewoon goed eigen onderzoek doen en dan beslissen wat je uiterste prijs is. Kan het ook niet fout gaan.
Ja, dat is inderdaad het beste, maar door die belachelijke reserve prices kan je een mazzeltje wel vergeten. Vaak wordt het niet eens verkocht. Zouden ze dat zelf doorhebben of interesseert dat ze niet?
Daar zijn die veilingen toch ook vooral voor. Wij weten beter en kijken naar wat iets echt waard is. Soms betaal je dan ook teveel, maar daar kies je dan zelf voor omdat iets nou eenmaal lastig te vinden is soms.