Ik heb aantal jaren geleden een seiko 6105-8110 proof-proof van 1970 laten restaureren en heb me toen jammer genoeg laten ompraten om te laten herlumen ipv te laten reinigen.
Nu vraag ik mij af wat de verminderde waarde is bij verkoop hierdoor.
Het waardeverschil tov een in originele goeie staat is groot. Maar zoals hij was, was het natuurlijk ook niet heel waardevol om mee te beginnen. De rest van de wijzerplaat is ook “gerestaureerd”?
De wijzerplaat is inderdazd “gerestaureerd”, deze werd opgekuist en heel licht “geolied”. Dit was eigenlijk het laatste redmiddel om deze proper te maken. Andere mogelijkheid die ik had was vervangen door een NOS maar dat was dan een resist dial.
Het is geen originele plaat meer… maar de plaat die je had was puin.
Zolang je hem niet verkoopt als origineel zie ik er geen problemen in, maar k verwacht wel dat de waarde een stuk lager is dan wanneer het horloge helemaal origineel en in uitstekende staat was geweest.
Zelf zou ik het horloge niet kopen nu de plaat niet meer origineel was. Maar goed, ik had het ook niet gekocht in de puin staat waarin het was :).
Ziet er netjes uit hoor, beter dan die zwarte schimmel zooi. Kleur is ook netjes gedaan.
Het zou erger zijn als originele mooie lume vervangen was door mooi lichtgevend felgroen spul
Een vrije mening in dit geval, die Seiko is ooit op de markt gegooid met de bedoeling dat het een gebruiksvoorwerp was, met lichtgevende wijzers (want duikhorloge).
Nou de aanslag van de wijzerplaat af is en het lume materiaal is vervangen door nieuw werkend spul is de functionaliteit weer in ere hersteld.
De waarde is dus helemaal afhankelijk van wat je bedoeling is. Blijft het een gebruiksvoorwerp als functioneel horloge dat goed afleesbaar moet zijn? Dan is dit een uitstekende ingreep naar mijn idee (mits de kleur lume redelijk overeenkomt met het origineel, het moet wel ergens op lijken).
Is/wordt het een investeringsobject, dan zijn er weer andere dingen, de puristen hier geven al aan, “niet langer origineel/aantasting van etc.” - dus afhankelijk van wat je wil met het horloge.
Heb deze indertijd vooral gekocht omdat ik al lang fan was van dit type en gekocht en terug in orde laten brengen om te gebruiken. Echter draag ik deze nog maar zelden en al enkele keren overwogen om te verkopen.
Toen ik deze kocht had die waterschade, rotorbrug was verroest en lager stuk. Deze is vervangen geweest door een 6106 brug als tijdelijke oplossing ( het heeft me meer dan 2 jaar gekost om een goede NOS 6105B brug te vinden). Heb al jaren rond gekeken om een deftige originele proof dial te vinden met bijhorende goede lange wijzers maar voorlopig zonder succes ( ten minste zonder er een nier voor te moeten verkopen). Eigenlijk had ik deze het liefst zo origineel mogelijk gehad. Het glas is vervangen maar het originerl heb ik nog, net als de originele, defecte, rotorbrug.