Waardoor veroudert Lumibrite?

Eigenlijk moet de vraag natuurlijk zijn waardoor Lumibrite zijn ‘fluoriserende’ eigenschappen verliest. Verouderen gebeurt natuurlijk gewoon door het verstrijken van de tijd.
Over Lumibrite lees ik op diverse plaatsten dan het na verloop van een paar jaar aan vervanging toe is. Het werkt dan niet meer goed, wordt er gezegd. Zelf hecht ik wel aan het goed oplichten van mijn horloges in het donker en nu vraag ik me af waardoor de werking van Lumibrite achteruit gaat.
Is dit gewoon het verstrijken van de tijd en hebben andere invloeden hier niets mee te maken, of hangt het (ook/vooral) af van hoe intensief de Lumibrite wordt gebruikt.
M.a.w. heeft het zin je horloges vooral in het donker te bewaren om ervoor te zorgen dat de ‘fluoriserende’ eigenschappen van de wijzers en markeringen zo lang mogelijk werkzaam blijven, of kun je je horloges bij wijze van spreken net zo goed de hele dag in de felle zon laten liggen (even los van het hierdoor verkleuren van de wijzerplaat e.d.)?

Sam

Heb ooit gelezen dat vocht de belangrijkste oorzaak is voor de veroudering van Lumibrite en andere gelijkaardige substanties zoals Super Luminova.

Omdat er sowieso altijd en overal een beetje vocht in de lucht zit (kan me niet voorstellen dat horloges geassembleerd worden in een omgeving waar de vochtigheidsgraad 0 is) zullen de lichtgevende eigenschappen na verloop van (vele) jaren onvermijdelijk achteruit gaan.

Helaas, niks aan te doen - gebeurt vanzelf door het verstrijken van tijd (gewoon aan vervanging toe).
Vocht breekt (inderdaad GBW) Lumibrite extra snel af.
Lumibrite is in feite altijd actief, niet alleen in het donker (er zitten geen sensoren ofzo - haha), vandaar dat het geen zin heeft om je horloge juist in donkere/lichte ruimte op te bergen.
De felle zon is natuurlijk nooit goed, voor geen enkel onderdeel van het horloge (simpel weg het leer bijvoorbeeld).

Hopend hiermee je te kunnen helpen,
Sander

Dank voor de info, ik ben er weer wat wijzer door.
Ik snap dat lumibrite in feite altijd actief is, maar het is ook een kwestie van energie opnemen en weer afstaan. Dit proces op zich zou voor ervoor kunnen zorgen dat de lumibrite ‘verslijt’. Tenminste, dat vind ik goed denkbaar. Daaraan verbond ik de gedachte dat de lumibrite mogelijk langer mee gaat als het geen energie op kan nemen (dus voortdurend in het donker ligt). Er kan dan ook geen energie meer worden afgegeven en ‘het proces’ (want er moet m.i. sprake zijn van een proces in de lumibrite zolang deze tenminste af en toe in het licht komt) ligt a.h.w. stil. Het zou dan ook niet meer oplichten en misschien langer meegaan, dacht ik.
Maar ik begrijp dus dat dat niet het geval is :).
Hoef ik m’n horloges niet in donkere doosjes te gaan bewaren.
Wel na verloop van tijd de lumibrite (of soortgelijk, ik draag niet alleen maar Seiko o.i.d.) vervangen dus helaas :frowning:

zoals alle substanties die te maken hebben met licht/kleur neemt de effectiviteit af in de tijd (rode autos worden langzaam rose). donker opbergen helpt.

maar een geluk/of pech dus: vocht maakt er eerder een einde aan, begrijp ik. dus laat dat donker opbergen maar zitten, luchtdicht verpakken met silicagel is misschien een betere optie!

Ja, luchtdicht verpakken met een ‘vochtvreter’ kan natuurlijk, maar ik neem aan dat het bij horloges die goed waterdicht zijn weinig uitmaakt. Het zal dan gaan om de (vochtigheid in de) lucht die nu eenmaal in het horloge zit en die er niet meer uit kan.
Kan kom je bij iets als warm bewaren misschien, waardoor de relatieve luchtvochtigheid in het horloge laag blijft. Maar of dat echt helpt? De hoeveelheid vocht blijft uiteindelijk hetzelfde. (Bij de constructie ervoor zorgen dat de lucht die in het horloge komt zo koud mogelijk is, heeft wellicht dan nog wel zin.)
Praktisch gezien is op een bepaalde temperatuur bewaren natuurlijk ‘gerommel in de marge’. Onhandig uit te voeren en maar zeer de vraag of het echt iets uit zou maken. De vraag is hooguit theoretisch interessant.
Nee, de lumen gaan er aan in de loop der tijd begrijp ik :frowning:
Helaas, nu maar hopen dat de achteruitgang langzaam gaat…

Sam

Ik heb een Citizen NY0040, en het viel me op dat de wijzers ook naar onderen uitstralen. Dwz, als het Lumibrite vers opgeladen is zie je de wijzers aan de onderzijde tegen de wijzerplaat aan stralen.

Je zou haast zeggen dat meneer Citizen de wijzer van kunststof maakt waar Lumibrite doorheen zit, ipv van dat het erop geverfd is.

Zoals hierboven reeds genoemd denk ik ook dat met name vocht in de lucht voor afbraak van Lumibrite zorgt.

Interessante vraag, ik vind de lume ook belangrijk. Maar zolang ik in bed in 't donker de tijd nog kan zien, ben ik tevreden.

Dus hij hoeft niet als een zaklamp te blijven gloeien.

P.S. Ik heb een Citizen waarvan ik iets niet snap. Ik stel dit wel in een nieuwe post.