Waarmee je horloge te synchroniseren?

Nu ik voor het eerst een automaat heb ben ik erg benieuwd naar de afwijking die het heeft. Waar kan ik het beste het horloge mee synchroniseren? Ik heb zelf al drie dingen bedacht:

  • nos teletekst (meende ooit gehoord te hebben dat die gelijk liep met een atoomklok)
  • atoomklok op internet (http://www.nentjes.info/atoomklok-nl.php)
  • klok van de pc, die je met een atoomklok kan synchroniseren.

Het probleem is dat al deze drie opties een verschillende tijd aangeven met enkele seconden verschil. Iemand nog ideeen?

Ik zelf gebruik een DCF klokje, ook om ze op tijd te zetten na een tijd niet dragen.

Op zich maakt de onderlinge afwijking tussen de diverse klokken niet uit, zolang de afwijking maar constant is, tenminste, als je het vóór, danwel achterlopen wil checken.

Groeten,

Martin

Doordat een automaat meestal een behoorlijke afwijking heeft (in vergelijking met een atoomklok bv). Zie ik het nut er totaal niet van in om hem met wat dan ook te synchroniseren.

Eens per week met de klok op mijn PC, of teletekst is genoeg (als ik hem al een week achter elkaar om heb… maar dat is omdat ik er teveel heb).

Als je er echt prijs op stelt om op je horloge dezelfde tijd te hebben als op de atoomklok, koop dan iets anders dan een automaat. Een Seiko kinetic wijkt 1 sec per maand af, dat is dan meer je ding dan een automaat.
Of gewoon een quarts geval.

Vroegâh, voor de lease-auto, nam ik wel eens de trein. Toen maakte één of twee minuten nog wat uit. Nu, ach…file hè :smiley:

Meestal staan mijn klokjes toch stil als ik ze omdoe 's ochtends, en zet ik ze op de minuut, niet eens op de seconde gelijk. Daarvoor gebuik ik het weerstationnetje in de kamer, waar ook DCF tijd in zit.
Soms kijk ik 's avonds wat de afwijking is, uit nieuwsgierigheid, of het is veranderd.

Alleen bij nieuwe aanwinsten wil ik ze wel eens op de seconde gelijk zetten, en vervolgens een paar dagen lang dragen en checken, om een indruk van de afwijking te krijgen.

Groeten,

Martin

Hoi,

Jouw vraag is duidelijk. Ik ga dus niet over de zin of onzin van het synchroniseren discusseren.

Trouwens, als je aan het afregelen van een horloge bent, moet je toch een houvast hebben. Als je niet weet of de afwijkingen van NOS-teletekst of atoomklok op de PC constant zijn heb je er niks aan.

Ik gebruik voor deze doelen (ook voor het alle klokken thuis gelijk zetten bij de overgang naar de zomer-/wintertijd :() een radiografisch (DCF) digitale klokje. Het wordt toch eens per uur met de Duitse atoomklok gesynchroniseerd.

Succes.

Alex

Mijn beste,

Voor het gelijk zetten van mijn horloges, richt ik mij op de Radio. In het bijzonder de BBC-World Service.
5 seconden voor elk heel uur hoor je duidelijk de aftelling tot dat hele uur (waar ook ter wereld middengolf of korte golf).
Bij teletekst heb ik gemerkt dat er verschil in exactheid bestaat tussen de verschillende omroepen. Dit kan soms behoorlijk oplopen. Ook via internet kan er een verschil in exactheid zitten.

Ik zet in feite alleen mijn quarts-horloge eens in de maand gelijk ( via de Radio dus) en dit quarts-horloge is het ijkpunt voor het verder gelijk zetten van mijn mechanische horloges wanneer ik deze om doe. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

En ik gebruik http://www.timeticker.com

Bedankt voor alle suggesties! Het is inderdaad niet dat ik mijn horloge op de seconde precies wil laten lopen maar dat ik de afwijkingen per dag wil meten en daarvoor moet ik dus een goede vergelijker hebben. Ik zal eens kijken of ik ergens een radiografische klok kan vinden oid.

Ja, ik ben het helemaal eens met Tissot62, je moet alleen een ijkpunt hebben.

Ik wist echter niet dat BBC nog steeds tijdsignal uitzendt. Vroeger was dat bijna elke zender, die deze bekende (meestal 6) pieptonen uitzond. Nu hoor ik echter bij een aantal zenders de pieptoon pas na een paar minuut klinken. Dat is meer een signal voor het begin van het nieuws geworden.

Dat is dus leuk om te weten dat er nog iemand de exacte tijd aangeeft.

En de radiografische klokjes heb je overal - in de weerstations, wekkers enzovoort. Vanaf zeg maar 3 euro (ook in kijkshop b.v.).

Als ik een horloge pak dat stilstaat, dan zet ik 't altijd gelijk met mijn zendergestuurde wekker. Altijd prijs! :slight_smile:

Daarvoor kan je prima een fatsoenlijk quartz horloge gebruiken hoor. Ook de klok op je mobiel zal volstaan. Zolang je voor en na maar met dezelfde klok vergelijkt.